Kursbeskrivning

Arbetar du med omvårdnad av sjuka barn och ungdomar?
Denna kurs ger specialistutbildade sjuksköterskor en möjlighet till fördjupning inom pediatrisk omvårdnad, och kunskaper i hur man ska leda och bedriva kvalitetsutveckling inom vården. Kursen vänder sig till specialistsjuksköterska eller motsvarande inom barnsjukvård.
Du som deltagare kommer efter avslutad kurs få fördjupade kunskaper inom pediatrisk omvårdnad, från neonatalperioden till ungdomsåren. Du kommer att kunna bedriva och leda kvalitetsutveckling inom den pediatriska sjukvården.
Som arbetsgivaren kommer du att få mer kompetent personal, som kan bedriva och leda kvalitetsutveckling inom den pediatriska sjukvården.
Kommande kursstarter
Målgrupp
Specialistsjuksköterska inom pediatrisk vård eller motsvarande.
Kursinnehåll
Moment 1
Evidensbaserad pediatrisk vård och omvårdnad (6 hp).
Behandlar pediatriska akuta och kroniska sjukdomstillstånd från neonatalperioden till ungdomsåren. Förmåga att samarbeta, både inom och utanför det interprofessionella teamet tränas.
Ett kvalitetsutvecklingsprojekt utgående från ett förbättringsbehov inom det egna specialistområdet påbörjas under våren och löper över hela kursen.
Moment 2
Vårdpedagogik och kvalitetsutveckling (9 hp).
Behandlarsäker vård, stöd till egenvård samt samtal och bemötande av barn, ungdom och familj. Förmåga att undervisa och handleda tränas.
Implementering av evidensbaserad vård och omvårdnad belyses och kvalitetsutvecklingsprojektet färdigställs.
Mål och syfte
Kursens övergripande mål är att du ska ska få fördjupade kunskaper inom pediatrisk omvårdnad vid vård av sjuka barn och ungdomar, från neonatalperioden till ungdomsåren. Målet är även att du ska kunna bedriva och leda kvalitetsutveckling inom den pediatriska sjukvården.
Kursen bygger på kursdeltagarnas kunskaper och kliniska erfarenheter inom pediatrisk vård. Innehållet i kursen utgår ifrån sjuksköterskans kärnkompetenser och stor vikt kommer att läggas på kvalitetsutveckling och förbättringskunskap. Under kursen kommer ett kvalitetsutvecklingsarbete inom den egna verksamheten att genomföras.
Upplägg
Kursen går på kvartsfart under två terminer. Vi träffas två dagar i månaden på Karolinska Institutet, Södersjukhuset. Undervisningen utgår från ett problemorienterat synsätt där arbetsformerna ger förutsättning för att kursdeltagaren aktivt tar ansvar för sitt lärande.
För egna studier och arbete i grupp används den webbaserad läroplattformen Canvas.
De arbetsformer som används är introduktionsföreläsningar, litteraturgranskningar samt seminarier.
Tid & plats
Vårterminen 2024:
- Vecka 4 (25–26/1)
- Vecka 8 (22–23/2)
- Vecka 12 (21–22/3)
- Vecka 16 (18–19/4)
- Vecka 21 (23–24/5)
Höstterminen 2024:
- Vecka 36 (5–6/9)
- Vecka 40 (3–4/10)
- Vecka 45 (7–8/11)
- Vecka 50 (12–13/12)
Investering
20 000 kr exkl. moms. Kurslitteratur ingår ej i priset.
Kursledare
Inger Kull, professor i vårdvetenskap, forskning, utveckling och utbildning (FoUU)-ledare, Sachsska barn- och ungdomssjukhuset, Södersjukhuset, specialistsjuksköterska.
Maria Ödling, biträdande lektor, Institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset, Karolinska Institutet, specialistsjuksköterska.
Intresseanmälan
Karolinska Institutet – ett av världens ledande medicinska universitet
Karolinska Institutet erbjuder kompetensutveckling genom uppdragsutbildningar inom bland annat medicin, biomedicin, odontologi, vård och hälsa samt ledarskap. Karolinska Institutets uppdrag är att genom forskning och utbildning medverka till att förbättra människors hälsa. I Sverige står Karolinska Institutet för drygt 40...
Läs mer om Karolinska Institutet Uppdragsutbildning och visa alla utbildningar.