Kursbeskrivning

Medarbetarsamtal och svåra samtal
Mer konstruktiva medarbetarsamtal - mindre oro och stress! Kursen hjälper dig att förbereda dig på rätt sätt så att samtalen du måste hålla som chef blir både mer
konstruktiva och betydligt lättare att genomföra - även de svåra samtalen.
Målsättningen är att du ska:
- få tillgång till effektiva kommunikationsverktyg
- lära dig planera och genomföra konstruktiva och meningsfulla medarbetarsamtal
- kunna utvärdera medarbetarens kompetens och arbetsresultat
- lära dig genomföra svåra samtal och hantera olika jobbiga beteendestilar
- minska känslorna av obehag och stress inför svåra samtal
Välkommen till en kurs som ger dig praktiska verktyg som verkligen fungerar och som gör medarbetarsamtal och svåra samtal enkla, produktiva och givande för båda parter!
Kommande kursstarter
Varför välja Hjärtum Utbildning?
Kursledare med branschexpertis
Centralt läge
Eftertraktad utbildning
Innehåll
Samtalsmetodik - praktisk tillämpning
• Kommunikationens olika verktyg
• Öppna frågor och stängda frågor
• Få tysta att prata mer
• Att ha modet att avbryta de som pratar för mycket
• Tystnad som samtalsmetod
Medarbetarsamtalet - verktyg för fokusering
• Se helheten - kopplingen till t ex lön och feedback
• Utvärdera prestation och kompetens
• Två-faktorteorin
• Chefens resp medarbetarens syfte med samtalet
• Att ge konstruktiv kritik och tydlig återkoppling
• Konkreta exempel på bra och dåliga saker
Arbetssätt kring medarbetarsamtalet
• Generell resp individuell checklista
• Förväntningar och ramar
• Tillbakablick på det året som gått
• Mål som gäller för företaget och gruppen
• Utveckling som krävs för att möta kraven
• Vilka mål skall vi sätta upp?
• Hur och när följer vi upp samtalet?
Förberedelser inför svåra samtal
• Hantera olika typer av personligheter och beteendestilar:
- Självsäkra
- Aggressiva
- Undergivna
• Din egen känsla av stress och obehag inför samtalet
• Att förstå bakgrunden till medarbetarens agerande
• Eget ansvar och egen roll i det inträffade
• Vad vill du åstadkomma med samtalet?
• Att skapa utrymme till förändring
Praktiska exempel - lösningar på svåra samtal
• Hur samtalar du vid följande problemsituationer:
- Problem att samarbeta med andra
- Prestationen är sämre än vanligt
- Missbruksproblem - alkohol och andra droger
- Mobbning - kränkning av kollegor
- Misskötsel - ofta försenad, låg arbetsmoral mm
- Hög sjukfrånvaro
• Hur meddelar du svåra beslut, t ex vid:
- Uppsägning
- Omplacering
- Ändrade arbetsuppgifter
• Svåra samtal med omtanke och konsten att lyssna
• Att följa upp och finnas till hands efteråt
Huvudinnehåll
Kursen tar upp både medarbetarsamtal och svåra samtal och hjälper dig att förbereda dig på rätt sätt så att chefssamtalen blir mer konstruktiva och betydligt lättare att genomföra. Stressen minskar och resultatet blir mer effektiva och givande samtal.
Målgrupp
Kursen riktar sig till dig som är chef eller ledare och som vill ha kunskap i hur du genomför både medarbetarsamtal och svåra samtal med din personal.
Du vill lära dig hur medarbetarsamtalen bäst planeras och byggs upp och få redskap för hur du ger konstruktiv feedback som leder framåt.
Du vill lära dig att genomföra de svåra och tunga samtalen om t ex uppsägning, låg arbetsmoral, dålig prestation osv. Samtal som lätt skapar stress om du inte har rätt verktyg för att genomföra dem.
Investering
Klassrumskurs: 6.980 kr per person inkl lunch, för- och eftermiddagskaffe samt dokumentation.
Distanskurs: 5.980 kr per person inkl dokumentation.
Moms tillkommer.
Tips! Är ni flera från samma företag kan det vara fördelaktigt att genomföra denna kurs som en företagsanpassad utbildning. Använd gärna formuläret längre ned på sidan, så kontaktar vi dig!
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 5
Precis vad jag var ute efter.
Kursen överträffade mina förväntningar. Många bra, konkreta exempel. Mycket användbart att ta med sig hem. En mycket erfaren och duktig föreläsare, som kan sitt ämne. Det är kul...
Hjärtum Utbildning
Vi har mer än 25 års erfarenhet av utbildning och erbjuder utbildningar inom ledarskap, kundservice, ekonomi, Excel, mm. En lista över våra utbildningar ser du längre ner på sidan. Våra professionella utbildare och föreläsare genomför utbildningar som utvecklar både kompetens...
5 av 5