Chefens samtal

Hjärtum Utbildning, i Stockholm
Längd
1 dag
Pris
6 980 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
11 oktober, 2023 se detaljer
Utbildningsform
Öppen utbildning
Längd
1 dag
Pris
6 980 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
11 oktober, 2023 se detaljer
Utbildningsform
Öppen utbildning
Från 6 980 SEK exkl. moms / person

Kursbeskrivning

Medarbetarsamtal

Medarbetarsamtal och svåra samtal

Mer konstruktiva medarbetarsamtal - mindre oro och stress! Kursen hjälper dig att förbereda dig på rätt sätt så att samtalen du måste hålla som chef blir både mer
konstruktiva och betydligt lättare att genomföra - även de svåra samtalen.

Målsättningen är att du ska:

- få tillgång till effektiva kommunikationsverktyg
- lära dig planera och genomföra konstruktiva och meningsfulla medarbetarsamtal
- kunna utvärdera medarbetarens kompetens och arbetsresultat
- lära dig genomföra svåra samtal och hantera olika jobbiga beteendestilar
- minska känslorna av obehag och stress inför svåra samtal

Välkommen till en kurs som ger dig praktiska verktyg som verkligen fungerar och som gör medarbetarsamtal och svåra samtal enkla, produktiva och givande för båda parter!

Kommande kursstarter

1 tillgänglig kursstart

11 oktober, 2023

  • Öppen utbildning
  • Stockholm

Varför välja Hjärtum Utbildning?

Kursledare med branschexpertis

Centralt läge

Eftertraktad utbildning

Innehåll

Samtalsmetodik - praktisk tillämpning

• Kommunikationens olika verktyg
• Öppna frågor och stängda frågor
• Få tysta att prata mer
• Att ha modet att avbryta de som pratar för mycket
• Tystnad som samtalsmetod

Medarbetarsamtalet - verktyg för fokusering

• Se helheten - kopplingen till t ex lön och feedback
• Utvärdera prestation och kompetens
• Två-faktorteorin
• Chefens resp medarbetarens syfte med samtalet
• Att ge konstruktiv kritik och tydlig återkoppling
• Konkreta exempel på bra och dåliga saker

Arbetssätt kring medarbetarsamtalet

• Generell resp individuell checklista
• Förväntningar och ramar
• Tillbakablick på det året som gått
• Mål som gäller för företaget och gruppen
• Utveckling som krävs för att möta kraven
• Vilka mål skall vi sätta upp?
• Hur och när följer vi upp samtalet?

Förberedelser inför svåra samtal

• Hantera olika typer av personligheter och beteendestilar:
  - Självsäkra
  - Aggressiva
  - Undergivna
• Din egen känsla av stress och obehag inför samtalet
• Att förstå bakgrunden till medarbetarens agerande
• Eget ansvar och egen roll i det inträffade
• Vad vill du åstadkomma med samtalet?
• Att skapa utrymme till förändring

Praktiska exempel - lösningar på svåra samtal

• Hur samtalar du vid följande problemsituationer:
  - Problem att samarbeta med andra
  - Prestationen är sämre än vanligt
  - Missbruksproblem - alkohol och andra droger
  - Mobbning - kränkning av kollegor
  - Misskötsel - ofta försenad, låg arbetsmoral mm
  - Hög sjukfrånvaro
• Hur meddelar du svåra beslut, t ex vid:
  - Uppsägning
  - Omplacering
  - Ändrade arbetsuppgifter
• Svåra samtal med omtanke och konsten att lyssna
• Att följa upp och finnas till hands efteråt

Huvudinnehåll

Kursen tar upp både medarbetarsamtal och svåra samtal och hjälper dig att förbereda dig på rätt sätt så att chefssamtalen blir mer konstruktiva och betydligt lättare att genomföra. Stressen minskar och resultatet blir mer effektiva och givande samtal.

Målgrupp

Kursen riktar sig till dig som är chef eller ledare och som vill ha kunskap i hur du genomför både medarbetarsamtal och svåra samtal med din personal.

Du vill lära dig hur medarbetarsamtalen bäst planeras och byggs upp och få redskap för hur du ger konstruktiv feedback som leder framåt.
Du vill lära dig att genomföra de svåra och tunga samtalen om t ex uppsägning, låg arbetsmoral, dålig prestation osv. Samtal som lätt skapar stress om du inte har rätt verktyg för att genomföra dem.

Investering

Klassrumskurs: 6.980 kr per person inkl lunch, för- och eftermiddagskaffe samt dokumentation.

Distanskurs: 5.980 kr per person inkl dokumentation.

Moms tillkommer.

Tips! Är ni flera från samma företag kan det vara fördelaktigt att genomföra denna kurs som en företagsanpassad utbildning. Använd gärna formuläret längre ned på sidan, så kontaktar vi dig!

Intresseanmälan

Beställ information

Fyll i formuläret för att få mer information om Chefens samtal, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

Recensioner

Snittbetyg: 5

Baseras på 6 recensioner.
Skriv en recension
5/5
Patrik Linde, VD, Lesjöfors Stockholms Fjäder AB
15 mar 2019

5 av 5

5/5
Stefan Weinerhall, kyrkogårdsföreståndare, Folkungabygdens pastorat
15 mar 2019

Precis vad jag var ute efter.

5/5
Liv Almstedt, VA/Renhållningschef, Säters kommun
11 dec 2017
Chefens samtal

Kursen överträffade mina förväntningar. Många bra, konkreta exempel. Mycket användbart att ta med sig hem. En mycket erfaren och duktig föreläsare, som kan sitt ämne. Det är kul...

Visa mer
Hjärtum Utbildning
Karlaplan 9 B
114 60 Stockholm

Hjärtum Utbildning

Vi har mer än 25 års erfarenhet av utbildning och erbjuder utbildningar inom ledarskap, kundservice, ekonomi, Excel, mm. En lista över våra utbildningar ser du längre ner på sidan. Våra professionella utbildare och föreläsare genomför utbildningar som utvecklar både kompetens...

Läs mer om Hjärtum Utbildning och visa alla utbildningar.

Highlights