Försäljningens logistik

Gothia Logistics, Distans (+1 orter)
Längd
20 timmar
Pris
3 890 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
Kontakta oss. se detaljer
Utbildningsform
Företagsanpassad utbildning
Längd
20 timmar
Pris
3 890 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
Kontakta oss. se detaljer
Utbildningsform
Företagsanpassad utbildning
Från 3 890 SEK exkl. moms / person

Kursbeskrivning

Att möta kundens behov med effektiv logistik och leveranser

Försäljning och sättet att sälja till kund påverkar ett företags logistik. Säljaren har en viktig roll att förmedla information som påverkar viktiga logistiska aktiviteter inom det egna företaget och förutsättningarna för leveranser till kunder.

Inom begreppet Supply Chain har distributionssystemet i många företag starka kopplingar till försäljningsavdelningen och deras förhållningssätt till logistik och leveranser. Utformning av långsiktiga samarbeten mellan leverantörer och kund ger förutsättningar till effektiva leveranser och god kundservice.

Utbildningsmål
Denna kurs ger dig en insikt i betydelsen av sambandet mellan försäljningens agerande i samspelet med kund och förutsättningar för leveransfunktionen, produktion eller lager, till effektiva leveranser och god kundservice.

Kommande kursstarter

1 tillgänglig kursstart

Kontakta oss.

  • Företagsanpassad utbildning
  • Sverige

Målgrupp

Kursen vänder sig till dig som arbetar eller avser att arbeta med försäljning, distribution, kundservice, inköpsfrågor, avrop inom materialförsörjning, utformar kravspecifikationer eller har ett kostnadsansvar kring försörjning och leverantörskontakter.

Förkunskaper
Det finns inga formella kunskapskrav, däremot rekommenderas att det finns en viss erfarenhet av försäljningsarbete, distribution och leverantörs- och kundkontakter.

Kursinnehåll

Del 1
Den industriella marknaden
Försäljning och logistik
Försäljningens effekter på logistik
Nyckeltal inom logistikområdet
Försäljning och materialförsörjning
Viktiga faktorer för materialförsörjning
Trender bland industriella inköpare
Försörjningsstrategi
Integrerat samarbete mellan leverantör och kund
Enkla rutiner och förbättrat samarbete

Del 2
Kundupplevd kvalitet
Kundservice
Begreppet leveransservice
Leveransprecision
Leveranssäkerhet
Ledtid och orderprocess
Ledtidsanalys
Marknadsanalys av leveransservice
Anpassad leveransservice
Försäljning och distribution

Del 3
Variationer i efterfrågan från kunder
Promotion och speciella marknadsinsatser
Efterfrågans effekter
Prognosarbete vid produktionsplanering
Användning av prognoser
Kundanalys
Leverantörsutveckling bland kundföretag

Del 4
Lönsamhet och logistikaktiviteter
Logistisk effektivitet
Ekonomiska begrepp
Resultat och lönsamhet
Kapitalanvändning
Avkastningsgrad - Räntabilitet
Logistiken och DuPont-modellen
Interaktiv Du Pont-modell

Upplägg

Försäljningens logistik är en Premiumkurs som läses över internet via vår plattform för e-learning Instant Education.

Utbildningens längd är cirka 20 timmar aktiv studietid, beroende på förkunskaper. I kursen ingår även personlig handledning i obegränsad omfattning via e-mail och/eller telefon. Varje studerande har tillgång till sin kurs i 6 månader. Man får börja kursen när man vill.

Investering

Fakturapris
3 890 SEK exkl. moms/studerande.
För större utbildningsprojekt; begär offert.

E-handelspris
3 740 SEK exkl. moms/studerande

Intresseanmälan

Beställ information

Fyll i formuläret för att få mer information om Försäljningens logistik, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.
Gothia Logistics

Gothia Logistics arbetar med organisationsutveckling både på internet och genom möten. Vi är ett av Sveriges ledande utbildnings- och kunskapsföretag med inriktning mot industrins behov och har utbildat företag och privatpersoner över hela världen sedan 1992. Våra webbkurser har två...

Läs mer om Gothia Logistics och visa alla utbildningar.

Highlights