Så uppdaterar du din LinkedIn-profil

Om du använder LinkedIn på rätt sätt kan din profil öppna dörren för flera professionella karriärmöjligheter. Här får du tips på hur du uppdaterar din LinkedIn-profil så att den matchar ditt personliga varumärke. 

LinkedIn-appen på en telefon

LinkedIn är med fler än 850 miljoner medlemmar världens största professionella nätverk. Där kan du hitta nya samarbetspartners och kunder, få kontakt med rekryterare, söka jobb, bygga ditt personliga varumärke och framför allt marknadsföra dig själv och din kompetens.

Ta del av utbildningar inom LinkedIn

Varför ska jag finnas på LinkedIn?

Det som skiljer LinkedIn åt från andra sociala medier är att LinkedIn har en professionell inriktning. Alla kan ha nytta av LinkedIn oavsett var i karriären du befinner dig. Nuförtiden kan du räkna med att majoriteten av dina kunder eller potentiella arbetsgivare letar upp dig på LinkedIn och den bild du vill förmedla av dig själv återspeglas mycket i ditt digitala varumärke.

För att få bäst resultat behöver du kontinuerligt jobba med din profil och din synlighet på plattformen. Fokusera på ditt nätverksbyggande för maximal utdelning på lång sikt – ditt nätverk ger dig tillgång till oändliga möjligheter.

Innan du skapar eller uppdaterar din profil kan det vara bra att fundera på vad du vill få ut av din närvaro på plattformen och utforma din profil därefter. Vad är syftet för dig just nu? Din profil kan såklart förändras med tiden. Här har vi sammanfattat några enkla steg som kan ta din profil till nya höjder!  

7 tips på hur du maxar din LinkedIn-profil

Använd en professionell bild

Eftersom din LinkedIn-profil ska spegla ditt professionella jag bör du ladda upp en bild som visar vem du är på jobbet. Du behöver inte anlita en fotograf för att ta bilden, det räcker med att du använder din mobilkamera. Bilden ska vara på ditt ansikte och det ska synas tydligt att det är du på bilden. Undvik bilder på dina barn, husdjur eller från semesterresan – fokus är jobb och karriär. Ett tips är att ta bilden mot en ljus vägg.

Rubriken – yrkestitel eller slogan

Rubriken visar ditt budskap och är den som står direkt under ditt namn på profilen. Här kan du lägga till din yrkestitel, men lägg även till bransch, inriktning eller specialkompetenser som gör att du sticker ut. Om du söker jobb kan det vara bra att tänka nyckelord och sökordsoptimering.

Andra använder sig av en så kallad slogan här som sammanfattar vad de jobbar med, till exempel: ”Hjälper människor att hitta rätt utbildning”. Båda fungerar så använd det som känns bäst för dig.

Sammanfattning – här kan du bre ut dig lite mer

Din profil bör inte vara lika utförlig som ditt cv, men försök att med tre till fyra meningar sammanfatta vem du är, vad du har gjort, vad du gör och vad du kan. Skriv gärna i jag-form och var konkret och tydlig – räkna alltså inte bara upp en rad yrkestitlar utan försök vara mer målande. Sammanfattningen är det första besökaren ser när de klickar in på din profil så det kan vara värt att lägga ner lite extra tid här.

Beskriv dina jobberfarenheter – var kort och koncist

Ge en kortare beskrivning av din nuvarande och dina tidigare yrkesroller. Här kan du med fördel lyfta fram vad du har åstadkommit under din karriär, till exempel ”Optimerade företagets marknadsaktiviteter och ökade försäljningen med 20 %”. Våga stick ut från mängden!

Sammanfatta din utbildningsbakgrund

Lägg till relevanta utbildningar, kurser och certifieringar som du tycker är viktiga för ditt personliga varumärke eller framtida yrke.

Be om att få rekommendationer

Rekommendationer från tidigare arbetsgivare eller kollegor är ett jättebra sätt att styrka din erfarenhet och kompetens. Om du inte vill fråga kan du börja med att ge en kollega en rekommendation så får du säkert en tillbaka!

Lägg till kompetenser

Försök blanda mellan breda och nischade kompetenser. Det ökar chansen att bli hittad i sökningar när rekryterare söker efter bredare kompetenser och när de är ute efter en specialistkompetens. Kompetenser kan till exempel vara att du har arbetat med webbmarknadsföring eller att du använt programmet InDesign vid framtagning av grafiskt material. 

Guide för social selling

Vill du lära dig mer om hur du kan bygga ditt personliga varumärke digitalt? Då måste du ta del av vår guide om social selling! I guiden förklarar vi vad social selling innebär, vad du ska tänka på när du börjar med social selling, hur du skapar innehåll i form av inlägg och mycket mer! 

Till guide om social selling

Källor: linkedin.com, linkedkurs.se, kollega.se

Vanliga frågor

  • Det allra viktigaste att komma ihåg är att alltid vara dig själv på LinkedIn. Även om det är en plattform med fokus på professionalism och karriär ska du aldrig göra avkall på din personlighet. Din LinkedIn-profil är ditt eget, personliga varumärke och det måste avspegla en genuin och autentisk bild av vem du faktiskt är. 

  • Välj det språk som du tycker passar bäst in på din bakgrund, yrkesroll och bransch. Arbetar du i ett helsvenskt bolag med lokala svenska kontaktytor är det kanske lämpligt med en profil på svenska. Om du vill bli rekryterad av ett internationellt företag kan det vara bättre att ha sin profil på engelska. 

  • Förutom att ha en bra och stark profil ska du självklart nyttja LinkedIn för det plattformen är skapad för – att nätverka. Följ företag du är intresserad av och som du kan tänka dig att jobba för, lägg till dina egna kunder och kontakter för att få ett stort nätverk. Starta även diskussionsgrupper och kommentera andras inlägg. Se också till att lägga ut eget innehåll med en bild eller video. 

  • Här kan du ta ut svängarna lite och välja en lite mer personlig bild. Ett bra tips är att välja en bild som lyfter fram dina egenskaper eller mål, till exempel en bild där du föreläser om du är en duktig talare. Det är ett bra tillfälle att visa vad du brinner för. Vissa företag har egna bakgrundsbilder som de vill att medarbetarna ska använda och då är det bra att följa det önskemålet. 

Josephine Lindgren

Josephine Lindgren

Digital Project Manager (Visa mer)
Josephine Lindgren arbetar som Digital Project Manager på utbildning.se. Med en bakgrund som journalist tycker hon om att skriva och producera grafiskt material, men även att leda projekt och arrangera events. Josephine har en kandidatexamen från Luleå tekniska universitet med inriktning journalistik och har förutom journalistyrket arbetat för olika näringslivsorganisationer. Med inställningen att det aldrig är för sent att utbilda sig får hon en kick av att lära sig nya saker, både privat och i yrkeslivet. Nästa kompetensutvecklingsmål är en fortsättningsutbildning inom projektledning! (Mindre)

Om

Josephine Lindgren arbetar som Digital Project Manager på utbildning.se. Med en bakgrund som journalist tycker hon om att skriva och producera grafiskt material, men även att leda projekt och arrangera events. Josephine har en kandidatexamen från Luleå tekniska universitet med inriktning journalistik och har förutom journalistyrket arbetat för olika näringslivsorganisationer. Med inställningen att det aldrig är för sent att utbilda sig får hon en kick av att lära sig nya saker, både privat och i yrkeslivet. Nästa kompetensutvecklingsmål är en fortsättningsutbildning inom projektledning!

Annonser