Marknadsföring under turbulenta tider – det ska ni tänka på

Hur ska man marknadsföra bäst under dessa svåra tider? Forskaren, marknadsföringsexperten och grundaren av Marketing Levels Erik Modig ger sina bästa tips för framgångsrik och långsiktig marknadsföring 2022.

Hur ska man marknadsföra bäst under dessa svåra tider? Forskaren, marknadsföringsexperten och grundaren av Marketing Levels Erik Modig ger sina bästa tips för framgångsrik och långsiktig marknadsföring 2022.

Pandemi och krig väcker oro hos alla, som marknadsförare är det viktigt att inte använda tragedierna för vinning. Visa istället upp vad ni gör för att hjälpa till, något som både är positivt för er kundbas att se samt främjar företagskulturen. 

Fånga upp nya potentiella kunder

Till följd av dessa svåra tider vi lever i börjar folk ifrågasätta sina livsval i större utsträckning. Visa er produkt som ett alternativ! Om ni kommunicerar med nya potentiella kunder nu så kommer ni att belönas senare. 

Hur ska ni då locka dessa nya kunder? Det är viktigt att ge socialt bevis på att er produkt är eftertraktad. Visa upp de människor som tycker om er produkt, både via bilder och recensioner. Att visa ansikten är viktigt för att bygga förtroende och skapa intresse.

Prova något nytt!

Ett annat sätt att locka kunder är att våga vara utmanande. Om ni normalt lyfter varför man ska köpa er produkt, argumentera för varför man inte ska köpa er produkt. Ni bör självklart lyfta ert företag i ett positivt ljus senare, men genom att vända på det inledande budskapet och våga utmana hur ni normalt marknadsför skapar ni både intresse och utvecklas som marknadsförare. 

Våga välja bort marknadsföringskanaler

Det kan vara svårt att välja vilken kanal man ska marknadsföra sig på. Det är viktigt att inte bara vara på en kanal för sakens skull, ni måste säkerställa att ni gör det på ett bra sätt! Alla kanaler är inte för alla. Det är viktigt att förstå ens förutsättningar och våga välja bort de som inte passar ert varumärke och istället satsa på de kanaler där ni kan ha en stark, personlig närvaro.

Investera i ert varumärke

För att företag ska vara framgångsrika långsiktigt är det viktigt att hitta balansen mellan kunderna som är köpredo nu och de som kommer att vara det i framtiden. Därför är det viktigt att investera i företagets varumärke, så att när potentiella kunder är köpredo tänker de på just ert företagsnamn. Att annonsera brett kanske inte säljer idag, men kommer bli gynnsamt i framtiden. 

Avsätt tid för att reflektera

Kompetensutveckling är viktigt för att förbättras. Vi är generellt väldigt bra på att lära oss nya saker, men att reflektera är minst lika viktigt. Marknadsföring innefattar många olika element, men vi lägger ofta mest fokus på det som känns mest framgångsrikt i stunden. Kolla din kalender och se om du kan få in nya sätt för att utveckla både dig själv och företagets marknadsföring. 

Gabrielle Längbo

Gabrielle Längbo

Digital Content Specialist (Visa mer)
Gabrielle har en bakgrund inom journalistik och arbetar nu som Digital Content Specialist på Keystone Education Group. Hon är utbildad inom journalistik och har även tagit flera kurser efter sin examen inom historia och franska. Hon skriver gärna om kompetensutveckling och om vikten av att aldrig sluta lära sig nya saker. Hon är född och uppvuxen i Stockholm men har bott i Paris under två år. Intressen inkluderar yoga, musik, film och historia. (Mindre)

Om

Gabrielle har en bakgrund inom journalistik och arbetar nu som Digital Content Specialist på Keystone Education Group. Hon är utbildad inom journalistik och har även tagit flera kurser efter sin examen inom historia och franska. Hon skriver gärna om kompetensutveckling och om vikten av att aldrig sluta lära sig nya saker. Hon är född och uppvuxen i Stockholm men har bott i Paris under två år. Intressen inkluderar yoga, musik, film och historia.

Annonser