Visa utbildning.se som: Mobil
ÄmnenVälj ett ämne, t.ex. Juridik
PlatsVälj en plats, t.ex. Lund
Du kan förfina sökningen i nästa steg
Populära ämnen
Teknik
Vård
Ekonomi
Ledarskap
Arbetsmiljö
Populära platser
Stockholm
Göteborg
Malmö
Örebro
Västerås

Marknadsföring under turbulenta tider – det ska ni tänka på

Hur ska man marknadsföra bäst under dessa svåra tider? Forskaren, marknadsföringsexperten och grundaren av Marketing Levels Erik Modig ger sina bästa tips för framgångsrik och långsiktig marknadsföring 2022.

Pandemi och krig väcker oro hos alla, som marknadsförare är det viktigt att inte använda tragedierna för vinning. Visa istället upp vad ni gör för att hjälpa till, något som både är positivt för er kundbas att se samt främjar företagskulturen. 

Fånga upp nya potentiella kunder

Till följd av dessa svåra tider vi lever i börjar folk ifrågasätta sina livsval i större utsträckning. Visa er produkt som ett alternativ! Om ni kommunicerar med nya potentiella kunder nu så kommer ni att belönas senare. 

Hur ska ni då locka dessa nya kunder? Det är viktigt att ge socialt bevis på att er produkt är eftertraktad. Visa upp de människor som tycker om er produkt, både via bilder och recensioner. Att visa ansikten är viktigt för att bygga förtroende och skapa intresse.

Prova något nytt!

Ett annat sätt att locka kunder är att våga vara utmanande. Om ni normalt lyfter varför man ska köpa er produkt, argumentera för varför man inte ska köpa er produkt. Ni bör självklart lyfta ert företag i ett positivt ljus senare, men genom att vända på det inledande budskapet och våga utmana hur ni normalt marknadsför skapar ni både intresse och utvecklas som marknadsförare. 

Våga välja bort marknadsföringskanaler

Det kan vara svårt att välja vilken kanal man ska marknadsföra sig på. Det är viktigt att inte bara vara på en kanal för sakens skull, ni måste säkerställa att ni gör det på ett bra sätt! Alla kanaler är inte för alla. Det är viktigt att förstå ens förutsättningar och våga välja bort de som inte passar ert varumärke och istället satsa på de kanaler där ni kan ha en stark, personlig närvaro.

Investera i ert varumärke

För att företag ska vara framgångsrika långsiktigt är det viktigt att hitta balansen mellan kunderna som är köpredo nu och de som kommer att vara det i framtiden. Därför är det viktigt att investera i företagets varumärke, så att när potentiella kunder är köpredo tänker de på just ert företagsnamn. Att annonsera brett kanske inte säljer idag, men kommer bli gynnsamt i framtiden. 

Avsätt tid för att reflektera

Kompetensutveckling är viktigt för att förbättras. Vi är generellt väldigt bra på att lära oss nya saker, men att reflektera är minst lika viktigt. Marknadsföring innefattar många olika element, men vi lägger ofta mest fokus på det som känns mest framgångsrikt i stunden. Kolla din kalender och se om du kan få in nya sätt för att utveckla både dig själv och företagets marknadsföring. 

Senast uppdaterad: 14 apr 2022

Du kanske också är intresserad av:

Senast uppdaterad: 2021-10-14

Topp 20: heta kompetenser för kommunikatörer 2017

utbildning.se har följt upp förra årets kartläggning och återigen undersökt 161 svenska jobbannonser till kommunikatörs- och informatörsjobb. Denna kartläggning resulterar i de hetaste kompetenserna för kommunikation 2017. En examen med någon anknytning till medier eller kommunikation tillsammans med kunskaper i sociala medier och ett sinne för kreativt nyskapande toppar 2017 års granskning.

Läs mer
Senast uppdaterad: 2018-11-13

Sophies praktik som kommunikatör har haft stort digitalt fokus

Sophie Gisterå praktiserade under 20 veckor som kommunikatör på informationsavdelningen på utbildning.se via sin universitetsutbildning vid Uppsala universitet. Sex studenter från Uppsala universitet praktiserade på utbildning.se eller på systerbolag inom EMG. Sophie har arbetat med webbplatsen och med digitala nyhetsbrev, samt har även arbetat med ett särskilt projekt rörande att kartlägga hur HR-chefer arbetar med kompetensutveckling. Läs om Sophies praktik som kommunikatör.

Läs mer
Senast uppdaterad: 2016-03-31

Heta kompetenser för dig som söker jobb inom media och kommunikation

Idag är det många som vill jobba inom media och kommunikation. Arbetsmarknaden är tuff för den som önskar sig en karriär inom dessa områden. Utbildning.se har gått igenom 365 aktuella jobbannonser och här är listan med de mest efterfrågade kompetenserna just nu.

Läs mer
Så fungerar utbildning.se

Sök och hitta en utbildning du är intresserad av


Beställ information eller boka direkt


Du blir kontaktad av utbildningsarrangören

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och ta del av det senaste inom kompetensutveckling!