Future Learning Organisation gör ditt företag redo för framtiden

Att ha rätt kompetens för rätt arbete är förstås viktigt, men riktigt så enkelt är det inte idag. Enklare lär det inte bli, för att möta digitalisering och en allt snabbare utveckling behöver svenska företag anpassa sig till en arbetsmarknad där kunskapen oftare behöver uppdateras.

Future Learning Organisation

Att ha rätt kompetens för rätt arbete är förstås viktigt, men riktigt så enkelt är det inte idag. Enklare lär det inte bli, för att möta digitalisering och en allt snabbare utveckling behöver svenska företag anpassa sig till en arbetsmarknad där kunskapen oftare behöver uppdateras.

Lider Sverige av kompetensbrist? Enligt en undersökning som Manpower gjorde 2018 tycker 42 procent av svenska arbetsgivare att det är komplicerat att hitta människor med rätt kompetens. Konkurrensen om arbetare med rätt kompetens har hårdnat, speciellt inom IT- och programmeringsyrken där arbetsgivarna har svårt att fylla sina kompetensbehov. Enligt IT & Telekombolagen kommer det till 2020 saknas 70 000 arbetstagare med rätt egenskaper.

Svenska företag behöver trappa upp sin kompetensutveckling för klara den pågående digitaliseringen. Vi står inför nästa stora arbetsmarknadsförändring då AI och robotisering förväntas kunna automatisera processer som idag görs av människor. Den fjärde industriella revolutionen pågår just nu med digitalisering och ett samhälle där organisationens lärande är dess konkurrenskraft och medarbetarens kompetens en valuta. De senaste 50 åren har 88 % av företagen som utgör Fortune 500 blivit ersatta, och den förväntade livslängden på Fortune 500 blir allt kortare. För att kunna förbli relevant under kommande tjugo år kommer det behövas insatser på flera områden.

 

Framtidens lärande – idag

Det finns inga enkla lösningar på kompetensbrist. Investeringarna du gör idag ger dig bättre förutsättningar att skala upp din organisation och samtidigt hålla dina medarbetares kunskap uppdaterad. Det kommer innebära flera fördelar, men förutsätter ett helt nytt sätt att arbeta och utvecklas. Men grunden för denna reformering behöver läggas idag för att kunna ta del av fördelarna de kommande åren.

För att utveckla en lärande organisation som klarar kompetensskiftet finns det flera områden som behöver ses efter. Om du ska fokusera på några så har vi här listat de sex viktigaste för att bygga en lärande organisation.

  • Kultur som uppmuntrar till lärande
  • Medarbetare som vill, får och kan lära
  • Chefer som utvecklar medarbetares lärande
  • Lärande inbyggt i arbetet
  • Digitalt stöd för lärande
  • Organisation och arbetssätt för lärande

Vill du lära dig hur du framtidssäkrar dina medarbetares kompetensutveckling samtidigt som du förblir en konkurrenskraftig arbetsgivare? Då kan pionjären Johan Skoglöf och Future Learning Organisation hjälpa dig. Johan har över 25 års erfarenhet och har jobbat med stora företag som Ericsson, SEB och Scania för att nämna några.

Ta din organisation in i framtiden

Sam Ögren

Sam Ögren

Digital marknadsspecialist (Visa mer)
Sam Ögren är digital marknadsspecialist på Keystone Education Group. Han började sin karriär med att skapa och redigera innehåll i formerna bild, video och text. Han har länge varit en av Keystones snabbaste pennor när det kommer till att producera faktabaserade artiklar med en rolig twist. Under sin tid på Keystone har han bland mycket annat varit med och skrivit Ledarskapsguiden och Projektledarguiden. Numera ligger fokuset på specialisering inom sökmotormarknadsföring (SEM) och sökmotoroptimering (SEO), även om han då och då gärna skriver en text eller två. Han har tidigare studerat Medie- och kommunikationsvetenskap på universitetet och har en kandidatexamen från Södertörns Högskola. På fritiden slukar han böcker och tränar, när han inte gör detta jagar han drömmen som fantasyförfattare. (Mindre)

Om

Sam Ögren är digital marknadsspecialist på Keystone Education Group. Han började sin karriär med att skapa och redigera innehåll i formerna bild, video och text. Han har länge varit en av Keystones snabbaste pennor när det kommer till att producera faktabaserade artiklar med en rolig twist. Under sin tid på Keystone har han bland mycket annat varit med och skrivit Ledarskapsguiden och Projektledarguiden. Numera ligger fokuset på specialisering inom sökmotormarknadsföring (SEM) och sökmotoroptimering (SEO), även om han då och då gärna skriver en text eller två. Han har tidigare studerat Medie- och kommunikationsvetenskap på universitetet och har en kandidatexamen från Södertörns Högskola. På fritiden slukar han böcker och tränar, när han inte gör detta jagar han drömmen som fantasyförfattare.

Annonser

Du kanske också är intresserad av: