Kursbeskrivning

Diplomerad kommunikationschef
Att vara kommunikationschef ställer höga krav på att bemästra strategiskt såväl som operativt kommunikationsarbete, förmåga att driva frågor internt och externt och att ha uppdaterade kunskaper i kommunikationsarbetets verktyg och kanaler. Denna tvådagarsutbildning syftar till att ge dig som är kommunikationschef, eller har liknande befattning, kunskaper, insikter och konkreta verktyg som stärker dig i ditt arbete och din ledarroll och tar din organisations kommunikation till nästa nivå.
Kommande kursstarter
Målgrupp
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Du som är kommunikationschef, eller liknande roll, och vill utvecklas i din roll eller du som är på väg bli kommunikationschef.
Kursinnehåll
UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:
- Rollen som kommunikationschef
- Hur du kan organisera en ny eller befintlig kommunikationsavdelning
- Hur du lyckas i arbetet med att köpa in byrå- och konsulttjänster
- Digital kommunikation och hur du kommunicerar effektivt i det nya medielandskapet
- Content Marketing och hur du arbetar med kommunikation i egna kanaler
- PR & Krishantering – förebyggande arbete och faktisk kris
- Lagar, regler och förordningar som du som kommunikationschef bör känna till
- Budskapsplattformen och varumärkesbyggande budskap
- VD profilering och det personliga varumärket
- Hur du kan skapa en årlig kommunikationsplan och sätta mål och följa upp arbetet
Under utbildningen arbetar vi med flera case då du får praktisera teoretiska kunskaper genom verklighetsnära träning. En viktig del av utbildningen är erfarenhetsutbytet och handledning deltagare emellan. Ett nätverk som du kan ha stor nytta av långt efter utbildningen.
MÅL MED UTBILDNINGEN:
- Konkreta verktyg som kan bidra till ett effektiviserat och optimerat kommunikationsarbete
- Förstå och hantera de viktigaste ansvaren i rollen som kommunikationschef
- Få insikt om vilka utmaningar just du kan ha eller få som kommunikationschef
- Få insikt om vad du behöver utveckla och jobba vidare med
- Bli trygg i din roll
Upplägg
Program
DAG 1:
09.00 Välkomnande och introduktion
- Ice breaker – deltagarnas förväntningar och kort personlig presentation
- Presentation av kursledare och upplägg
09.45 Rollen som kommunikationschef
- Rollen igår, idag och i morgon. Ansvar och avgränsningar
- Kommunikationschefens roll i organisationen
- Kommunikation vs marknadsföring - skillnader
10.15 Kaffe
10:30 Kommunikationsavdelningen
- Hur du kan organisera den optimala avdelningen
- Att använda resurser inhouse vs. Konsulter, fördelar och nackdelar
- Att köpa byråtjänster/konsulttjänster
- Brief-mallen som verktyg och hur du skapar den perfekta briefen
12:00 Lunch
13:00 Kommunikationsavdelningen fortsättning
- Lagar, regler, etik och moral
- Att leda ett team med egen och extern personal
- GDPR ur ett kommunikativt perspektiv
14:00 Budskapsplattformen – säkerställ att rätt budskap kommuniceras
Struktur för varumärkesbyggande budskap och hur du kommunicerar rätt budskap i olika kanaler.
15.00 Kaffe
15:15 Workshop: Så strukturerar du en kommunikationsplan
16.30-17.00 Sammanfattning och dagens insikt
DAG 2:
09:00 Reflektioner från gårdagen
09:30 PR & Krishantering
-
Så kan du arbeta med PR
-
Grunderna i krishantering
-
Exempel på lyckad och misslyckad krishantering
10.30 Kaffe
10:45 Digital Kommunikation & Content Marketing
-
Digital kommunikation i det nya medielandskapet
-
Content Marketing och arbetet med kommunikation i egna kanaler
12:00 Lunch
13:00 Att arbeta med profilering och det personliga varumärket
-
Skapa en struktur för arbete med personliga varumärken
-
Arbeta med profilering av vd och andra talespersoner för att få genomslag med verksamhetens kommunikation
14:00 Workshop – Att skapa en kommunikationsplan
15:00 Fika
15:15 Workshop – Sammanfattning och redovisning av kommunikationsplan
-
Redovisning
-
Diskussion och utvärdering av cases
16:30-17.00 Sammanfattning av kursen, insikter och avslut
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 4,2
Bra och erfarna kursledare och utvecklande att träffa andra med liknande arbetsuppgifter,
Inspirerande!

Resumé Akademi
Resumé Akademi är ledande inom utbildningar för dig inom marknadsföring, kommunikation och media. Vår idé och vår uppgift är att vidareutbilda, kompetensutveckla och förse dig med kurser inom digital kommunikation, marknadsstrategi, sociala medier, medieval och dataanalys....
Bra grupp med hög kompetens och liknande roller. Trevlig stämning och bra diskussioner! Kunniga kursledare, som turades om på ett bra sätt.