Diplomerad projektledare – kommunikation och marknadsföring

Resumé Akademi, i Stockholm
Längd
2 dagar
Pris
16 900 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
10 september, 2024 se detaljer
Utbildningsform
Öppen utbildning
Längd
2 dagar
Pris
16 900 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
10 september, 2024 se detaljer
Utbildningsform
Öppen utbildning
Från 16 900 SEK exkl. moms / person

Kursbeskrivning

Välkommen till vår utbildning i projektledning inom kommunikation och marknadsföring för dig som är ny i rollen eller dig som vill uppgradera dina kunskaper. Kursen ger dig de verktyg och den kunskap som behövs för att arbeta som projektledare och driva lyckade projekt i alla dess faser – från initiering och planering till genomförande och avslut. Du får bland annat lära dig att göra projektplaner, riskanalyser, briefer och att välja KPI:er.

Kommande kursstarter

1 tillgänglig kursstart

10 september, 2024

  • Öppen utbildning
  • Stockholm

Målgrupp

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:

Dig som är ny i rollen som projektledare inom marknadsföring och kommunikation, dig som är på väg att axla rollen eller dig som behöver få ny inspiration och fräscha upp dina kunskaper.

Kursinnehåll

DU FÅR LÄRA DIG:

  • Rollen som projektledare och vad den innebär
  • Olika typer av projekt och vad det innebär att projektleda dessa
  • Hur du skapar projektplaner och tidsplaner (Gantt-scheman)
  • Att skapa briefer och svara på briefer
  • Hur du kan använda workshops för att få lyckade projekt
  • Att identifiera och arbeta med KPI:er
  • Att identifiera risker och skapa riskanalyser
  • Vanliga ”oväntade” scenarios under ett projekt och hur du hanterar dessa
  • Hur du rapporterar och utvärderar ett projekt gentemot både beställare och inom projekt-gruppen.
  • Att ge feedback till de inblandade i ett projekt

I utbildningen får du konkreta verktyg och mallar som du kan använda i ditt arbete.

Upplägg

PROGRAM

DAG 1

09.00 Vad är projektledning?

  • Olika typer av projektledare
  • Olika typer av projekt 

10.15 Kaffe

10.30 Briefer

  • Hur du identifierar relevanta KPI:er för ett projekt
  • Brief-processen
  • Att skapa en brief
  • Övning: att skapa en brief

12.00 Lunch

13.00 Briefer (forts.)

  • Övning: fortsättning
  • Genomgång av övning
  • Att svara på en brief och att skapa en debrief

14.15 Skapa tidsplaner och flödescheman

  • Att skapa tidsplaner och Gantt-scheman (flödesscheman)
  • Övning: att skapa en tidsplan

15.00 Kaffe

15.15 Riskanalysen och andra verktyg

  • Att identifiera risker, skapa en riskanalys och hantera uppkomna hinder
  • Verktyg i en projektledares verktygslåda (för teamet och det egna arbetet)
  • Övning: riskanalys och olika scenarios

16.30-17.00 Sammanfattning/tid för frågor/avslut dag 1

DAG 2

09.00 Introduktion och återblick

  • Kort repetition av gårdagen

09.15 Feedback

  • Att ge feedback som projektledare (till team och personer inblandade i projektet)
  • Övning: att ge feedback som projektledare

10.15 Kaffe

10.30 Workshops som verktyg

  • Genomgång av feedback-övningen
  • Workshop som verktyg för ett lyckat arbete

12.00 Lunch

13.00 Rapportering och utvärdering

  • Rapportering och utvärdering av ett projekt gentemot en beställare
  • Rapportering och utvärdering (inom projektteamet) av ett team-arbete

15.15 Kaffe

15.30 Rapportering och utvärdering (forts.)

  • Rapportering: övning och genomgång

16.30-17.00 Sammanfattning/tid för frågor/avslut

Kursens mål

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du ska få praktisk och teoretisk kunskap som du kan implementera direkt, samt förståelse för ett projekts olika faser och vad du behöver för att framgångsrikt leda ett team genom varje fas.

Kursledare

Natalie Eriksson
Natalie Eriksson är marknadsförare och utbildare och arbetar med marknadsföring, strategier och projektledning. Hon har en bakgrund som projektledare på byrå och har även lett projekt som interim marknadschef och som grundare i eget företag. Bland tidigare och nuvarande uppdragsgivare finns bland andra SEB, Swish, Sverige för UNHCR, Sveriges Allmännytta och Östgötatrafiken. Natalie har stor erfarenhet av att utbilda i projektledning. Hon bloggar även om marknadsföring på Resumé.

Intresseanmälan

Beställ information

Fyll i formuläret för att få mer information om Diplomerad projektledare – kommunikation och marknadsföring, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.

Recensioner

Snittbetyg: 4,6

Baseras på 49 recensioner
Recensioner publiceras enligt vår recensionspolicy.
Skriv en recension
4/5
Kursdeltagare
12 mar 2024

Lagom stor grupp - bra att det var från olika brancher. Duktig
kursledare som lagt kursen på en perfekt nivå iallafall för mig.
Superfin lokal, jättegod mat

5/5
Kursdeltagare
12 mar 2024

Mycket bra utförd kurs. Bra och pedagogiska kursledare.

4/5
Kursdeltagare
12 mar 2024

Jättebra! Visst känner jag igen mycket från vad jag gör i mitt
dagliga arbete, men väldigt skönt med dels en uppfräschning
av kunskaper, dels att få saker och ting på papper o...

Visa mer
Resumé Akademi
Stockholm

Resumé Akademi

Resumé Akademi är ledande inom utbildningar för dig inom marknadsföring, kommunikation och media. Vår idé och vår uppgift är att vidareutbilda, kompetensutveckla och förse dig med kurser inom digital kommunikation, marknadsstrategi, sociala medier, medieval och dataanalys....

Läs mer om Resumé Akademi och visa alla utbildningar.

Highlights