Kursbeskrivning

Välkommen till vår utbildning i projektledning inom kommunikation och marknadsföring för dig som är ny i rollen eller dig som vill uppgradera dina kunskaper. Kursen ger dig de verktyg och den kunskap som behövs för att arbeta som projektledare och driva lyckade projekt i alla dess faser – från initiering och planering till genomförande och avslut. Du får bland annat lära dig att göra projektplaner, riskanalyser, briefer och att välja KPI:er.
Kommande kursstarter
Målgrupp
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Dig som är ny i rollen som projektledare inom marknadsföring och kommunikation, dig som är på väg att axla rollen eller dig som behöver få ny inspiration och fräscha upp dina kunskaper.
Kursinnehåll
DU FÅR LÄRA DIG:
- Rollen som projektledare och vad den innebär
- Olika typer av projekt och vad det innebär att projektleda dessa
- Hur du skapar projektplaner och tidsplaner (Gantt-scheman)
- Att skapa briefer och svara på briefer
- Hur du kan använda workshops för att få lyckade projekt
- Att identifiera och arbeta med KPI:er
- Att identifiera risker och skapa riskanalyser
- Vanliga ”oväntade” scenarios under ett projekt och hur du hanterar dessa
- Hur du rapporterar och utvärderar ett projekt gentemot både beställare och inom projekt-gruppen.
- Att ge feedback till de inblandade i ett projekt
I utbildningen får du konkreta verktyg och mallar som du kan använda i ditt arbete.
Upplägg
PROGRAM
Dag 1
09.00 Vad är projektledning?
- Olika typer av projektledare
- Olika typer av projekt
10.15 Kaffe
10.30 Briefer
- Hur du identifierar relevanta KPI:er för ett projekt
- Brief-processen
- Att skapa en brief
- Övning: att skapa en brief
12.00 Lunch
13.00 Briefer (forts.)
- Övning: fortsättning
- Genomgång av övning
- Att svara på en brief och att skapa en debrief
14.15 Skapa tidsplaner och flödescheman
- Att skapa tidsplaner och Gantt-scheman (flödesscheman)
- Övning: att skapa en tidsplan
15.00 Kaffe
15.15 Riskanalysen och andra verktyg
- Att identifiera risker, skapa en riskanalys och hantera uppkomna hinder
- Verktyg i en projektledares verktygslåda (för teamet och det egna arbetet)
- Övning: riskanalys och olika scenarios
16.30-17.00 Sammanfattning/tid för frågor/avslut dag 1
Dag 2
09.00 Introduktion och återblick
- Kort repetition av gårdagen
09.15 Feedback
- Att ge feedback som projektledare (till team och personer inblandade i projektet)
- Övning: att ge feedback som projektledare
10.15 Kaffe
10.30 Workshops som verktyg
- Genomgång av feedback-övningen
- Workshop som verktyg för ett lyckat arbete
12.00 Lunch
13.00 Rapportering och utvärdering
- Rapportering och utvärdering av ett projekt gentemot en beställare
- Rapportering och utvärdering (inom projektteamet) av ett team-arbete
15.15 Kaffe
15.30 Rapportering och utvärdering (forts.)
- Rapportering: övning och genomgång
16.30-17.00 Sammanfattning/tid för frågor/avslut
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 4,6
En bra balans mellan prat och övningar. En ganska hög konkretionsgrad, vilket passar mig.

Resumé Akademi
Resumé Akademi är ledande inom utbildningar för dig inom marknadsföring, kommunikation och media. Vår idé och vår uppgift är att vidareutbilda, kompetensutveckla och förse dig med kurser inom digital kommunikation, marknadsstrategi, sociala medier, medieval och dataanalys....
Övergripande och grundläggande om projektledning inom kommunikation och marknadsföring. Ibland för mycket fokus på försäljning för min smak.