Beskrivning av: Musikjuridik
Kursen ger en inblick i kommersiella och legala frågor inom musikbranschen. Här hanterar jurister inte bara avtal och lämnar traditionell juridisk rådgivning: i många fall har juristen en central roll i att strukturera affärsuppläggen. Sett från kreatörers perspektiv utgör de tillsammans med personliga managers (som har ett ansvar för helheten) och business managers (som sköter ekonomin) det närmaste "teamet". Även inom övriga delar av värdekedjan har jurister ofta en viktig roll och den s.k. "Business Affairs" funktionen är etablerad och sitter ofta i eller rapporterar till ledningen.
Kursen ger deltagarna grundläggande kunskap i de olika delar som en musikjurist behöver behärska och är relevant både för dig som är eller vill bli verksam som jurist inom musikbranschen samt andra aktörer inom området som hanterar frågor kring användande av musik.
Vi inleder med en översyn av de olika aktörerna inom musikbranschen. Mycket tack vare streaming har musikbranschen genomgått en renässans och från att ha setts som en bransch i kris pekar idag de flesta kurvor uppåt. Men man ser även att de traditionella strukturerna utmanas av nya aktörer.
Därefter tittar vi närmare på de olika rättigheter som finns i musik och hur man avtalar om (överlåter respektive licensierar) dessa rättigheter. Vi går igenom de mest frekventa förekommande avtalen (artistavtal, förlagsavtal, producentavtal mm). Den största delen av många musikjuristers vardag kretsar kring royalties: hur de beräknas och, beroende på vem eller vilka du företräder, hur man vill att det ekonomiska utfallet av framtida försäljning av musik ska bli. Med praktiska exempel från olika typer av avtal kommer vi att gå igenom hur intäktsflöden ser ut och hur man förhandlar om royalties och andra ekonomiska villkor. Frågor om tolkning av royaltyklausuler behandlas också närmare.
Ett särskilt avsnitt ägnas även åt upphovsrättsorganisationer och rätt att använda (klarera) musikrättigheter med utgångspunkt från olika typer av användning av musik i kommersiella sammanhang. Här behandlas även frågor med konkurrensrättslig anknytning.
Under dagen går vi även igenom ett antal mer utpräglade immaterialrättsliga frågor som uppkommer inom musikbranschen. Framförallt kring intrång i musik ur olika perspektiv, men även om artister (och musik) som varumärken.
Sverige benämns ofta som det tredje största landet i världen för musik i absoluta tal sett till hur mycket musik som exporteras. Det största landet är USA och det näst största Storbritannien. Musikbranschen är i högsta grad internationell och som verksam jurist behöver man förstå de skillnader som finns mellan framförallt Europa, Storbritannien och USA. Därför kommer vi genomgående att belysa de viktigaste skillnaderna jämfört med dessa länder.
Kommande kursstarter
Målgrupp
För dig som är verksam eller vill bli verksam som jurist inom musikbranschen. Men även för dig som hanterar frågor kring användande av musik eller bara har anledning att komma i kontakt med eller är allmänt intresserad av musikbranschen ur ett juridiskt perspektiv.
Kursinnehåll
- Översyn av de olika aktörerna inom musikbranschen
- De olika rättigheter som finns i musik och hur man avtalar om (överlåter respektive licensierar) dessa rättigheter
- Royalties och andra ekonomiska villkor
- Upphovsrätt och konkurrens. Användning av musik i kommersiella sammanhang
- Immaterialrättsliga frågor. Intrång i musik, artister (och musik) som varumärken
- Skillnader i musikbranschen ur ett internationellt perspektiv
Föreläsare
Jerker Edström är delägare på Ström Advokatbyrå KB och leder kontorets grupp för Media, Underhållning och Sport. Han är specialiserad på rådgivning inom immaterialrätt, bolagsrätt och kommersiell avtalsrätt.
Jerker biträder regelbundet klienter i upphovsrättsliga ärenden inom och utom domstol i intrångs- och ansvarsfrågor samt vid förhandlingar av licensavtal och klarering av rättigheter. Jerker anlitas frekvent av musikindustrin där han företräder klienter inom hela näringskedjan för musik: kreatörerna (artister, upphovsmän och producenter), skivbolag, musikförlag, arrangörer av konserter och evenemang och digitala musikbolag.
Jerker tog sin jur. kand vid Stockholms universitet. Mellan 2007-2008 studerade han till en LL.M. (Masters of Laws) med fokus på immaterialrätt och underhållningsjuridik vid New York University School of Law som Fulbrightstipendiat. Jerker har publicerat flera artiklar om upphovsrätt, databasrättigheter och underhållningsjuridik och föreläser regelbundet inom dessa områden.
Richard Wessman disputerade 2002 vid Stockholms universitet med en avhandling, Varumärkeskonflikter (Norstedts Juridik 2002), om varumärkets skyddsomfång. Richard har undervisat och forskat i immaterialrätt vid universiteten i Uppsala och Stockholm. Han arbetar på Advokatfirman Vinge med rådgivning och processer inom områdena för immaterialrätt, avtalsrätt och skadeståndsrätt.
Plats
Funckens gränd 1 i Gamla stan, Stockholm
Investering
I kursavgiften ingår frukost, lunch, fika och kursdokumentation. Moms tillkommer.
Examen, diplom m.m.
Vid förhinder kan platsen överlåtas till annan inom samma företag/organisation.
Våra kurser följer det som framgår av Advokatsamfundets riktlinjer 2.1 för professionell vidareutbildning.
Kursintyg erhålls efter genomförd utbildning.
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 4,8
Mycket bra
Mycket bra och matnyttigt.
Fakultetskurser
Fakultetskursers uppdragsutbildning kom igång 1984 vid Juridiska institutionen, Stockholms universitet. Fakultetskurser är idag en väl etablerad utbildningsleverantör av fortbildning inom samtliga rättsområden. Verksamheten har två huvudinriktningar med dels öppna kurser i form av interaktiva seminarier och dels uppdragsutbildningar med skräddarsydda program. Kurserna...
Jag gick kursen Musikjuridik hos Fakultetskurser och allting var jättebra uppstyrt. Extremt professionella föreläsare. Fint läge med kurslokal i Gamla Stan och bra lunch!