Trovärdig hållbarhetskommunikation – att följa lagar och regler och undvika greenwash

Aktuell Hållbarhet Utbildning, i Stockholm (+1 orter)
Längd
1 dag
Pris
10 900 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
28 maj, 2024 (+2 kursstarter)
Utbildningsform
Öppen utbildning, Företagsanpassad utbildning
Längd
1 dag
Pris
10 900 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
28 maj, 2024 (+2 kursstarter)
Utbildningsform
Öppen utbildning, Företagsanpassad utbildning
Från 10 900 SEK exkl. moms / person

Kursbeskrivning

Greenwashing och att bryta mot lagar och regleringar är en stor risk för alla företag och organisationer som kommunicerar hållbarhet. Tiden är förbi när man kom undan med att svänga sig med begrepp som ”hållbar” och ”klimatsmart”. Om du vilseleder eller lovar mer än du kan hålla kan det innebära lagöverträdelser och att du förlorar dina kunders förtroende. Denna utbildning ger dig kunskap om vad lagstiftning och frivilliga regleringar säger kring hur du får kommunicera hållbarhet – och undviker att trampa snett.

Alla vill kommunicera hållbarhet idag, samtidigt ser vi studier (till exempel Svanens The Communication Issue 2021 och Sustainable Brand Index 2021) som visar en stor skepsis till trovärdigheten i företagens hållbarhetskommunikation. Dessutom finns det lagar och frivilliga regler att ta hänsyn till. Inom EU pågår en rad initiativ inom ramen för The European Green Deal (EU:s gröna giv) för att göra påståenden rörande hållbarhet och produkters miljöegenskaper tillförlitliga, jämförbara och verifierbara samt för att minska risken för greenwashing.

Kommande kursstarter

Välj mellan 2 kursstarter

28 maj, 2024

  • Öppen utbildning
  • Stockholm

Enligt överenskommelse

  • Företagsanpassad utbildning
  • Sverige

Målgrupp

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:

Alla som arbetar med eller ansvarar för kommunikations- och hållbarhetsfrågor, i såväl privat, offentlig som ideell sektor.

Kursinnehåll

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:

  • Nuvarande och kommande lagstiftning – till exempel marknadsföringslagen, CSRD, EU-initiativet ”Green claims” och ICC:s regler för bruk av miljö- och klimatpåståenden i reklam
  • Frivilliga regleringar – till exempel Reklamombudsmannen, Konsumentverkets föreskrifter, diverse miljömärkningar som till exempel Änglamark, Bra Miljöval och Svanen
  • Ordval – vad man behöver tänka på innan man använder begrepp som ”hållbar”, ”grön”, ”klimatneutral” och ”klimatsmart”
  • Vad som utmärker greenwashing och hur du undviker det
  • Principer för hur du säkerställer trovärdig och transparent hållbarhetskommunikation genom att koppla den till fakta i hållbarhetsrapporten 

Upplägg

PROGRAM

09.00 Välkomna och presentation

  • Introduktion till kursen och praktisk information.
  • Presentation av kursledare och kursdeltagare.

09.15 Omvärldsspaning

  • Hur ser konsumenter på dagens hållbarhetskommunikation?
  • Vad som händer inom EU – Sustainable Products Initiative, Green claims och konsekvensen av CSRD 

10.15 Fika

10.30 Lagstiftning och frivilliga riktlinjer

  • Marknadsföringslagen
  • ICC:s riktlinjer för ansvarsfull marknadskommunikation om miljö och klimat
  • God marknadsföringssed (Konsumentverkets föreskrifter)
  • Miljömärkningar som regleras genom ISO 14021, till exempel Änglamark, I love Eco, Svanen och Bra Miljöval
  • Standarder för klimatneutralitet 
  • Koppling mellan standarder och verksamhetens trovärdighet

12.00 Lunch 

13.00 Trovärdig och transparent kommunikation

  • Greenwashing – vad är det och varför är det en risk? 
  • Principer för trovärdig kommunikation
  • Resonemang om ordval – vad man behöver tänka på innan man använder vanliga ordval som ”hållbar”, ”grön”, ”klimatneutral”, ”klimatsmart” etcetera och vad man ska undvika helt

15.00 Kaffe

15.15 Att underbygga sin hållbarhetskommunikation

  • Hur du kan underbygga din hållbarhetskommunikation med fakta
  • Hur du kopplar ihop innehållet i din hållbarhetsrapportering med kommunikationen

15.45 -16.30 Exempel och övning
Vi utgår från exempel från Reklamombudsmannen och Konsumentverket som deltagarna sedan får resonera kring om/hur de har tillämpat lagstiftning/regleringar/greenwash – om de tror att de har fällts eller inte och varför. Deltagarna uppmuntras också att ta med sig egna exempel för diskussion.  

16.30-17.00 Sammanfattning & avslut

Kursens mål

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få kunskaper om:

  • De krav och riktlinjer som finns kopplat till hållbarhetskommunikation
  • Hur du kommunicerar hållbarhet på ett transparent och trovärdigt sätt
  • Hur du stärker ert varumärke genom en tydlig koppling till ert hållbarhetsarbete
  • Hur du undviker greenwashing

Intresseanmälan

Beställ information

Fyll i formuläret för att få mer information om Trovärdig hållbarhetskommunikation – att följa lagar och regler och undvika greenwash, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.

Recensioner

Snittbetyg: 4,6

Baseras på 40 recensioner
Skriv en recension
5/5
Kursdeltagare
26 okt 2023

Superbra kurs. Otroligt matnyttig och bra uppdelning av ämne. Tydlighet rakt igenom och uppskattade att det var uppdelat i olika block för dagen. Dessutom uppskattades många b...

Visa mer
4/5
Kursdeltagare
26 okt 2023

Bra, lagom nivå.

4/5
Kursdeltagare
26 okt 2023

Tyckte allt var väldigt bra. Det var bra att vi utgick mycket från exemplifieringar/case, det blir lättare att förstå på så sätt. Jag hade förväntat mig lite ingående om EUs n...

Visa mer
Aktuell Hållbarhet Utbildning
Stockholm

Aktuell Hållbarhet Utbildning

Aktuell Hållbarhet Utbildning är Sveriges största och ledande leverantör av utbildningar för proffs och beslutsfattare inom miljö och hållbarhet. Vår idé och vårt uppdrag är att förse dig med uppdaterad kunskap, eftertraktad kompetens och inspiration som för dig och din...

Läs mer om Aktuell Hållbarhet Utbildning och visa alla utbildningar.

Highlights