Video
Kursbeskrivning
Förändringsledning
En allt snabbare förändringstakt i omvärlden ställer nya krav på företag och dess individer. För framgång krävs en förmåga att justera och ibland radikalt förändra verksamheter utifrån nya förutsättningar. Det finns studier som visar att upp till 70% av förändringsarbeten misslyckas med att nå de uppsatta målen. De huvudsakliga orsakerna är sällan tekniska problem eller brist på resurser. Det som saknas är däremot ofta ett aktivt och tydligt ledarskap. Att driva igenom ett förändringsarbete och arbeta med en effektiv förändringsledning kräver förberedelse, styrning och ledning.
Kommande kursstarter
Kursinnehåll
Under dagarna varvas inslag av föreläsning med diskussioner. Syftet är att deltagarna skall bygga upp sig egen förståelse för förändringsledarskap, samt att erbjuda verktyg och metoder för att praktiskt driva och lyckas med förändringsarbete.
Upplägg
SCHEMA DAG 1 FM
Att bädda för förändring:
- att förstå förändringens utmaningar.
- om olika perspektiv på förändring och ledarrollen
- att identifiera förändringens drivkrafter
- om betydelsen av att ha rätt människor med sig på resan
- att blanda personligheter med en genuin vilja att utvecklas
SCHEMA DAG 1 EM
Att styra förändring:
- om förändringens ramverk
- betydelsen av en tydlig riktning och lagom utmanande mål
- att identifiera och fokusera på det som är kritiskt
SCHEMA DAG 2 FM
Att styra förändring forts:
- att skapa kausala kedjor mellan mål och aktiviteter
- att styra med hjälp av värdefulla värderingar
- vikten av att balansera planering och lärande
SCHEMA DAG 2 EM
Att leda förändring:
- Ledarens roll vid förändring
- om att skapa villkor för prestation • RIIK-modellen
- dialogens betydelse
- betydelsen av symboliskt ledarskap
Tid & plats
26-27 november 2024 – på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet
Investering
Pris: 16 900 kr (exkl. moms)
Kursledare
Föreläsare: JONAS FASTH
Jonas Fasth är verksam som forskare och lärare i företagsekonomi på Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet och som konsult med fokus på tillväxt och strategiska processer i företag. Intresseområden som bl. a har resulterat i böckerna ”Företagsledares arbete och tillväxt”, ”Praktiskt strategiarbete”, ”Lilla boken om marknadsföring”, ”Tillväxtföretagens grunder” och ”Strategiarbetets grunder”.
Jonas har också erfarenheter från arbete inom koncernledningar och styrelser i kunskapsorganisationer. Uppdragen har framför allt bestått av att utveckla verksamheters arbetsmetoder och kompetens kring strategi- och förändringsarbete. Med erfarenheter från näringslivet och akademiska världen besitter han en kompetens som är både teoretisk och konkret vilket gör att han skapar en givande länk mellan den akademiska världen och näringslivet, och förklarar krångliga teorier och forskning på ett konkret och lättbegripligt sätt.
Intresseanmälan
GU Executive Education - a part of The School of Business, Economics and Law at the University of Gothenburg - delivers an Executive MBA programme with a global focus, and custom programmes for the private and public sectors. Deliveries take...