Vad gäller för arbete med motorsåg? - Forum

2015-02-02 14:13   Bengt

Hej, Jag har jobbat med trädfällning och motorsåg i 20 år. Behöver jag motorsågskörkort? Vad gäller för röjsåg? Behöver jag körkort för det? Mvh Bengt


RE: Vad gäller för arbete med motorsåg?
2015-02-02 14:15   Anna Granberg

Hej,

På utbildning.se kan du hitta både grundläggande utbildningar och vidareutbildningar inom motorsåg. Från och med 1 januari 2015 är det lag på att alla som arbetar med motorsåg ska ha ett motorsågskörkort, annars kan du bli tvungen att betala en straffavgift på 10.000 kronor. Kravet gäller alla, oavsett hur länge du arbetat med motorsåg. Här kan du läsa mer om de nya kraven på motorsågskörkort.

Det är möjligt att endast göra ett teoretiskt och ett praktiskt prov för att få sitt motorsågskörkort, men det kan ändå vara fördelaktigt att gå en hel kurs för att förnya sina kunskaper. Många olyckor drabbar individer som arbetat med motorsåg en längre tid och inte längre tänker på de risker som kan inträffa i arbetet.

Det finns utbildningar som fokuserar på röjsåg. Utbildningen tar en och en halv dag och innefattar ett praktiskt och teoretiskt prov.

Tänk på att många olyckor inträffar i arbete med motorsågar och röjsågar. Om du använder motorsåg på din egen tomt eller mark finns inget krav på motorsågskörkort, men det kan ändå vara klokt att läsa en kurs för att minska skaderisken.

Här finns motorsågsutbildningar

Hoppas detta har varit till hjälp och lycka till!

Hälsningar,
Infoteamet på utbildning.se 


Utbildningskategorier som matchar tråden
Så fungerar utbildning.se

Sök och hitta en utbildning du är intresserad av


Beställ information eller boka direkt


Du blir kontaktad av utbildningsarrangören

Håll dig uppdaterad
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få utbildningsförslag, inspiration och aktuell information – direkt till din inkorg. 📨