Så samarbetar du med kollegor du inte gillar – 6 tips 

De gör dig galen. Ändå är du tvungen att samarbeta med dem. Kollegorna som får dig att vilja slita ditt hår och gå långa omvägar för att slippa mötas i korridoren. Går det  verkligen att samarbeta väl med någon man har riktigt svårt för? Definitivt! Här är sex hjälpsamma tips för att göra din arbetsdag mindre frustrerande. 

De gör dig galen. Ändå är du tvungen att samarbeta med dem. Kollegorna som får dig att vilja slita ditt hår och gå långa omvägar för att slippa mötas i korridoren. Går det verkligen att samarbeta väl med någon man har riktigt svårt för? Definitivt! Här är sex hjälpsamma tips för att göra din arbetsdag mindre frustrerande.

Att varje dag gå till en arbetsplats där du tvingas jobba med någon du av olika skäl inte tycker om, kan vara en riktig mardröm. Bara att interagera med personen utan att tappa humöret kräver så mycket ansträngning att du knappt har någon energi kvar till att utföra dina arbetsuppgifter. Är läget riktigt problematiskt kanske du till och med överväger att byta arbetsplats, trots att du egentligen trivs bra i företaget? 

Tyvärr är det inte alltid möjligt att själv välja de arbetskamrater du föredrar att jobba med. Det finns tillfällen då du är så illa tvungen att härda ut och få samarbetet att fungera även om det tar emot. Den goda nyheten är att det finns en hel del du själv kan göra för att få bukt med situationen.

1. Vad är det egentligen som triggar?

Det första och viktigaste steget börjar faktiskt med dig själv. Istället för att bara konstatera att kollegan gör dig galen, prova att gå ett steg djupare. Vad exakt är det inuti dig som gör att du blir så provocerad av kollegan? Påminner det dig om någon annan person eller situation i ditt förflutna som på något sätt sårat, upprört eller kränkt dig? Kanske avbryter kollegan dig ständigt och jämt, precis som din pappa alltid brukade göra? Kanske återupplever du din högstadielärares kritik när kollegan lite för bryskt avfärdar ditt förslag på mötet?

När du förstår den bakomliggande anledningen till varför just den här personens beteende triggar igång så starka reaktioner inom dig, är det lättare att bemöta honom eller henne med ett större mått av insikt och tålamod. 

2. Var rak och ärlig

Är det något kollegan gör som gång på gång väcker samma negativa reaktion i dig? Motstå den svåra frestelsen att prata illa om personen med andra. Den som verkligen hamnar i dålig dager av skvaller är du själv. Ta istället upp problemet direkt med personen det gäller och var noga med att framföra dina känslor och synpunkter på ett sakligt och respektfullt sätt. Kanske är personen inte ens medveten om att hens beteende har en negativ effekt på andra? Samtalet kan bli ett konstruktivt möte för er båda där ni får möjlighet att ventilera känslor och förmedla era behov och gränser. Glöm aldrig att, oavsett hur irriterande kollegans egenskaper må vara, handlar det fortfarande om en människa av kött och blod med utmaningar, drömmar och rädslor som alla andra. En person som, liksom du själv, längtar efter andra människors acceptans och medkänsla. 

3. Lär känna kollegan 

Det är förmodligen det absolut sista du har lust med, men du har mycket att vinna på att försöka lära känna personen lite bättre. Ställ vänliga, intresserade frågor när situationen passar och ta reda på mer om kollegans bakgrund och nuvarande livssituation. Kanske får du veta något som kan förändra ditt perspektiv och hjälpa dig att känna mer empati och förståelse? Kanske har ni någon oväntad gemensam nämnare såsom en hobby, att ni båda har tonåringar eller älskar Italien, som kan bygga små broar mellan er?

konflikthantering

4. Du måste inte tycka om alla 

Det kan vara befriande att inse att det faktiskt är ok att inte gilla alla människor. Ja, det är möjligt att du kanske aldrig kommer att uppskatta just den här personens egenskaper och ni kommer troligen inte att vara kollegorna som umgås privat efter arbetstid. Det är helt i sin ordning. Det ändrar inte på att ni fortfarande kan hitta ett sätt att samarbeta professionellt och respektfullt tillsammans.

5. Be om hjälp

Handlar det inte bara om en känsla utan om faktiska problem orsakade av kollegan? Blir du illa behandlad eller mår dåligt på jobbet? Ta upp problemet direkt med din närmsta chef alternativt HR-representant. Be om hjälp att lösa problemet, exempelvis genom att fördela om uppgifter eller resurser så att du inte längre behöver jobba nära inpå kollegan.  

6. Välj dina strider

Ödsla inte för mycket av din dyrbara tid och energi på att gå runt och bli upprörd över andras irriterande vanor eller egenheter. Ibland är det enklaste att försöka acceptera att människor är som de är och istället välja att fokusera på det arbete du faktiskt är där för att utföra. För att inte tala om alla de andra kollegor som du förhoppningsvis tycker om att jobba med. Och sedan kan du gå hem och tacka stjärnorna för att du slipper spendera mer än just arbetstid med kollegan.

Ta några djupa andetag. Du klarar det här. 

Hitta din kurs i konflikthantering här


Annonser

Du kanske också är intresserad av: