Fokus på framtida HR-frågor med Open Space på Personalvetardagen i Uppsala

2009-04-16 Advantum Kompetens

Personalvetarnas dag (PVD) arrangeras av Dynamicus- Personalvetarnas studenförening i Uppsala sedan år 1999. Årets evenemang gick av stapeln den 1 april i Uppsala Universitetshus. PVD är en inspirationsdag där företag ges möjlighet att möta morgondagens arbetskraft. Man hade i år totalt sett ca 350 besökare totalt. Av dessa var ca 100 representanter för näringslivet och personalfunktionerna, och övriga studenter. 23 utställare fanns på plats som på olika sätt arbetar med personal och HR-frågor.

Under dagen arrangerade Advantum Kompetens en så kallad Open Space. Ett forum för öppen dialog kring framtidens organisatoriska och HR-strategiska frågor. Besökarna hade möjlighet att mellan seminariepass mingla och diskutera fritt kring ett antal HR-relaterade frågeställningar. Open Space är en metod som på olika sätt används för att skapa en mer fritt flytande dialog än styrda möten med satt agenda.

På de sex "klotterskärmarna" flödade synpunkter och tankar kring följande frågeställningar under dagen:

  • Vad är framtidens utmaning för HR?
  • Hur kan HR bidra till affären?
  • Organisatoriska utmaningar
  • Vad är HR till för?
  • Framtidens ledare
  • Framtidens organisation
  • Vem arbetar HR för?
  • Hur ser den framtida HR-rollen ut?

Många frågor ledde till fördjupade resonemang och korsbefruktningar av tankar inför framtiden när blivande personalchefer och beteendevetare mötte erfarna HR-ansvarigas resonemang.

Hur ser den framtida HR-rollen ut?
Den behöver vara både gränsöverskridande och gränssättande. Man behöver arbeta med större grad av framförhållning och strategisk målstyrning. Idag är HR alltför operativ i många delar, till viss del pga bristande PA-stöd och integration med övriga funktioner och processer. Tydlighet i vad rollen innebär krävs och vilka krav ledningen ställer på HR. Ska det vara en operativ eller strategisk funktion och hur kan man dimensionera HR för att kunna arbeta även med de strategiska frågorna?

Vad är framtidens utmaningar för HR?
Det gäller att hitta balansen mellan generationernas nya livsstilar och företag/organisationernas behov och mål. Att arbeta mer med omvärldsanalys och kunna förutse globala förändringar. Det handlar om att vara mer proaktiv, kunna hantera konjunktursvängningar och den globala marknaden. En tydlig utmaning och ny världsordning är att allt fler företag outsourcar verksamhet till andra länder. Ställer andra krav på HR med global marknad och produktion utomlands. Man behöver samarbeta över gränser, både mentala, ämnesöverskridande och internationella. Här krävs mer affärsdriv i HRrollen, påbyggd utbildning och förmåga om vi ska kunna arbeta som "businesspartner".

Hur kan HR bidra till affären?
HR behöver börja intressera sig för den "kognitiva arbetsmiljön". Arbetsmiljön för många består idag av olika IT-system där de ska mata in data mm. Systemen är ofta dåligt konstruerade och brister i användarvänlighet. Stress, extrem belastning på arbetsminnet (människans hjärna!!) är viktiga arbetsmiljöfrågor.

HR idag gör många undersökningar och enkäter men har svag förmåga att använda sig av all statistik för att driva affären och ge underlag tillbaka i verksamhetens processer. Genom att jobba med personal och medarbetare där affär och människor i kombination är viktigt och där HRs roll är att "medla" mellan de två.

Organisatoriska utmaningar
Det kommer att krävas att HR jobbar mer med styrning och "underhåll" av distansarbete. Man behöver även underlätta för intern rörlighet och att få personal och chefer att snabbare vilja anpassa sig till förändrade förutsättningar i en global värld. Här kan krävas proaktivitet vad gäller nya sätt att arbeta och att samarbeta över gränserna. Den yngre generationen har en annan syn på arbete och hur länge man vill vara på varje arbetsplats. Här har HR en utmaning i att få "flyktiga själar" att vilja vara kvar längre. En annan aspekt är att även nyttja den kompetens som finns inhouse. Många gånger är flödet av kunskap och miljön för ett lärande organisations tänk alldeles för lågt. Att få 60+ att vilja stanna kvar längre är en annan utmaning som kommer bli allt mer uppenbar de kommande åren.

Framtidens ledare
Synen på framtidens ledare är mångfacetterad. Bland de egenskaper som kom upp var bland annat:

  • Förmåga att delegera - på riktigt
  • Flexibel och ödmjuk inför andras förmågor
  • Måste kunna se och managera styrkorna hos sina medarbetare
  • Tror på sig själv och har förmågan att testa nya vägar
  • Har stor tilltro och tro även på sina medarbetare och öronen "på rälsen"
  • Kan plocka upp och blanda in annan kompetens än infödd svensk
  • Är insatt i organisationens alla delar
  • Kan sprida glädje och vara ödmjuk
  • Är innovativ och öppen för nya idéer

Framtidens organisation
Framtidens organisation är platt och har ett kommunikativt klimat. Det var genomgående i den diskussion som fördes kring organisatoriska strukturer och klimat i framtiden. Den är också innovativt utvecklande och fördomsfri. Här finns utrymme för både team och specialister och det finns en nära relation mellan anställda och chefer. Många såg även en utmaning i att organisatoriskt få ihop det globala vs det lokala. En diskussion rörde även motpolen mellan att jobba stringent och enhetligt på samma sätt, men att inte för den skull tappa den viktiga variationen.

Vem arbetar HR för?
En ny fråga som kom upp under dagen var vem HR arbetar för - egentligen. Här fanns livliga diskussioner och många synpunkter. En del såg det som självklart att HRs kund är ledningen och cheferna. Andra såg det lika självklart att det var hela personalen och inte företrädelsevis cheferna. Många lade även in begreppen effektivitet och att stärka produktiviteten liksom vikten av att stärka relationerna mellan personal och arbetsgivare. Ett inspel gjorde tydligt att det är Aktieägarna som är HRs "kund".

Är du intresserad av att veta mer om Open Space som metod?
Mail oss på info@advantumkompetens.se så får du vår folder med allt från syfte, mål, förberedelser till instruktioner om genomförandet och hur du följer upp.

Advantum Kompetens är ett nytänkande kompetensutvecklingsföretag med siktet inställt på att få människor och organisationer att lyfta. Vi har effektiva utbildningar som ger mer på kortare tid inom Ledarskap, Pedagogik, Affärsmannaskap, HR och är även stöd och processledare för införande av strategiska kompetensprojekt.

Vi hjälper enskilda medarbetare och hela företag/organisationer att utveckla sitt ledarskap, bli bättre på att lära ut till andra och få större trygghet i sin roll som presentatör. Vi är även specialister på HR-frågor, som hur man driver en kompetensinventering, hur HR-frågorna får en viktig roll i ledningsgruppen samt hur man attraherar och behåller rätt medarbetar.

Ägare till Advantum Kompetens AB är Maria Scullman som också är grundare av bolaget. Advantum Kompetens AB är sprunget ur Advantum AB som Maria Scullman och Åsa Grundén grundade år 2000.

Så fungerar utbildning.se

Sök och hitta en utbildning du är intresserad av


Beställ information eller boka direkt


Du blir kontaktad av utbildningsarrangören

Håll dig uppdaterad
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få utbildningsförslag, inspiration och aktuell information – direkt till din inkorg. 📨