För snabb utlandsexpansion kan leda till bakslag för småföretag

2010-06-18 Handelshögskolan i Stockholm

Stort hopp ställs till småföretagen när det gäller Sveriges framtida tillväxt. Ett sätt att växa är genom internationell expansion. Men för många småföretag är expansion på utländska marknader en svår utmaning. Aktuell forskning från Handelshögskolan i Stockholm visar att småföretagens internationalisering ofta är mycket personberoende och att en alltför snabb tidig expansion riskerar att ge bakslag i ett senare skede.

Ekonomie doktor Sara Melén analyserar småföretagens förändrade expansionsmönster i Globala från start. Småföretag med världen som marknad, en ny skrift i serien Forskning i Fickformat. Hennes forskning, som grundar sig på en studie av bioteknikföretag, visar att grundarnas erfarenhetsbaserade kunskap och personliga nätverk har stor betydelse för den internationella tillväxten.

 - Företagets nyckelpersoner spelar stor roll, särskilt i början av utlandsexpansionen. Men sedan gäller det för företaget att bygga upp marknadskunskap och nätverk som inte är helt personberoende, säger Sara Melén.

 De företag som Melén studerat, utmärker sig genom en tidig och snabb internationell expansion, och kallas för born global-företag. De är vanliga i högteknologiska branscher, där hemmamarknaden ofta bedöms vara alltför begränsad. En risk som Sara Melén ser med en snabb och kraftig internationell expansion är att det inte finns utrymme för att successivt lära av sina misstag.

 - Det behöver finnas tid för reflektion, för att analysera och eventuellt ompröva den ursprungliga strategin, menar Sara Melén.

 Skriften belyser de möjligheter och utmaningar som småföretag möter när de växer internationellt. Globaliseringen medför att  dessa frågeställningar blir aktuella för allt fler företag i Sverige – både de som definierar sig som ”born globals” och de som kanske snarare definierar sig som ”born locals”.

 Sara Melén är ekonomie doktor och verksam som forskare och lärare vid Handelshögskolan i Stockholm, där hon tillhör forskargruppen International Marketing Group. Hennes forskning fokuserar på små- och medelstora företags internationella verksamhet och internationaliseringsprocesser. Hon disputerade 2009 med avhandlingen New Insights on the Internationalisation Process of SMEs: A Study of Foreign Market Knowledge Development.

 

Skriften, Globala från start. Småföretag med världen som marknad kostar 210 kr och kan beställas via efi.publications@hhs.se.

 

För mer information, vänligen kontakta:

Sara Melén

E-post: sara.melen@hhs.se

Tel: 08-7369536

 

Forskning i Fickformat är en vetenskaplig skriftserie som ges ut av EFI vid Handelshögskolan i Stockholm i samarbete med PricewaterhouseCoopers. Syftet är att sprida aktuell forskning om ekonomi och samhälle. Författarna är huvudsakligen nydisputerade forskare verksamma vid Handelshögskolan i Stockholm. Alla skrifter i serien går att beställa via efi.publications@hhs.se. För mer information om serien, vänligen kontakta Ilinca Benson: 0709-669453, ilinca.benson@hhs.se.

 


Pressmeddelandet skickades med Mynewsdesk

Så fungerar utbildning.se

Sök och hitta en utbildning du är intresserad av


Beställ information eller boka direkt


Du blir kontaktad av utbildningsarrangören

Håll dig uppdaterad
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få utbildningsförslag, inspiration och aktuell information – direkt till din inkorg. 📨