Allt fler studenter vid Handelshögskolan lockas av traineeprogram och internships

2010-04-30 Handelshögskolan i Stockholm

Intresset för traineeprogram och internships har ökat markant bland studenterna vid Handelshögskolan, särskilt stort är intresset bland de kvinnliga studenterna. Det visar årets resultat av Handelshögskolans Imagebarometer.

Imagebarometern är en årlig undersökning som tas fram exklusivt för Handelshögskolans
Partnerföretag. I undersökningen tillfrågas studenter vid Handelshögskolan bland annat om framtida drömarbetsgivare, olika branschers attraktivitet, länder de helst vill arbeta i, anställnings- och arbetsformer samt intresset för eget företagande.

Det ökade intresset för traineeprogram och internships är en trend som är särskilt tydlig bland kvinnliga studenter. Dessa program kan således vara intressanta verktyg för arbetsgivare som vill få in fler kvinnor på företaget och satsa på att utveckla kvinnligt ledarskap.

− ”Med tanke på att näringslivet och samhället arbetar aktivt med att öka kvinnligt ledarskap, kan det stora intresset för traineeprogram bland kvinnliga studenter vara värt att uppmärksamma och dra nytta av för att attrahera kvinnor”, säger professor Richard Wahlund som genomför undersökningen på uppdrag av Handelshögskolans Corporate and Donor Relations.

Vidare visar undersökningen att tydlig kommunikation kring vad arbetsplatsen har att erbjuda i form av framtidsutsikter, personlig utveckling, arbetsuppgifter, utvecklingsmöjligheter, löne- och anställningsvillkor med mera är ett sätt att bli en mer attraktiv arbetsgivare. Eftersom studenterna lockas av branscher de upplever som spännande och där framtidsutsikterna uppfattas som goda är det som arbetsgivare viktigt att även marknadsföra branschen i stort.

− ”Företag som är verksamma inom en och samma bransch skulle kunna samarbeta i betydligt
större utsträckning för att bli mer attraktiva som arbetsgivare”, säger Richard Wahlund.

I undersökningen framgår även att andra effektiva verktyg för att bli en mer attraktiv arbetsgivare bland Handelshögskolans studenter bland annat är att arrangera företagspresentationer, medverka som gästföreläsare, bidra med praktikfall, medverka i Handelsdagarna eller erbjuda feriearbeten.

De tio attraktivaste arbetsgivarna 2009 är McKinsey & Company, The Boston Consulting Group, Goldman Sachs, H&M Hennes & Mauritz, FN, Statsförvaltningen, Bain & Company, Google, Morgan Stanley och IKEA.

− ”De flesta företag som placerar sig i topp på listan över attraktivaste arbetsgivare är engagerade I Handelshögskolans Partnerprogram. Detta är ett tydligt exempel på att de företag som engagerar sig för Handelshögskolans forskning och utbildning också anses vara attraktiva framtida arbetsgivare bland studenterna”, säger Joana Padoan, Acting Executive Director Corporate and Donor Relations.

Handelshögskolans i Stockholm Partnerprogram
Handelshögskolans i Stockholm Partnerprogram grundades 1994 och består av ett exklusivt nätverk av hundra ledande svenska och internationella företag som årligen bidrar med närmare 30 MSEK för att stödja utvecklingen av Handelshögskolans forskning. Sedan starten 1994 har Partnerföretagen sammanlagt bidragit med närmare 400 MSEK till Handelshögskolan.

Vid publicering av information som rör Imagebarometern ska Handelshögskolan i Stockholm anges som källa.

För ytterligare information, kontakta:

Professor Richard Wahlund
Familjen Bonniers professur i företagsekonomi med inriktning på media
Handelshögskolan i Stockholm
Telefon: +46-8-736 95 80
E-post: richard.wahlund@hhs.se

Joana Padoan, Acting Executive Director Corporate and Donor Relations
Handelshögskolan i Stockholm
Telefon: +46-8-736 90 74
E-post: joana.padoan@hhs.se


Pressmeddelandet skickades med MyNewsdesk

Så fungerar utbildning.se

Sök och hitta en utbildning du är intresserad av


Beställ information eller boka direkt


Du blir kontaktad av utbildningsarrangören

Håll dig uppdaterad
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få utbildningsförslag, inspiration och aktuell information – direkt till din inkorg. 📨