Mercuri International publicerar oberoende utvärdering av effekten av företagets säljträning

2011-04-28 Mercuri International Scandinavia

Mercuri International, ett av världens ledande konsultföretag inom försäljning och resultatförbättring, har nyligen låtit genomföra en ingående granskning av sina kompetenser utförd av ES Research Group, Inc. (ESR), ett utvärderings- och rådgivningsföretag för säljträning. Mercuri International valde att genomgå utvärderingen för att få en oberoende och opartisk bedömning av företagets styrkor och utmaningar som leverantör av säljträning.

Enligt Mercuri International Groups Henk van de Kuijt är ESR:s utvärdering en del i Mercuris åtagande för att leverera förstklassig säljträning som ger mätbara och långsiktiga resultat. Mercuri International driver ett ständigt pågående arbete med att förädla den service vi ger våra kunder och utvärderingen ger oss möjlighet att få veta mer om våra styrkor, våra svagheter och var vi bör göra anpassningar och förbättringar. Därför är ESR:s utvärdering av stort värde för oss som internationell aktör i vår strävan mot ständig förbättring och utveckling.

ESR är det enda företag som erbjuder oberoende, metodbaserad utvärdering av säljträningsleverantörer. 2006 började ESR publicera en årlig leverantörsguide som till en början innehöll utvärderingar av 15 ledande säljträningsleverantörer.  Som underlag för en första rapport om säljträningsföretaget använder ESR:s analytiker sig av enkäter till säljträningsleverantörer, kontakter med personer som har anlitat säljträningsleverantörer, svar på kunders offertförfrågningar och löpande intervjuer med olika typer av kontaktpersoner från sitt stora kontaktnät av välinformerade källor. Större säljträningsleverantörer har sedan fått möjlighet att gå igenom rapporten och rätta eventuella faktafel innan resultatet av utvärderingen har offentliggjorts. Utvärderingarna uppdateras regelbundet med ändrad och tillkommande information.

“Pengar slösas ofta bort genom att företagen väljer säljträningsleverantörer som inte passar dem. Genom ESR:s grundliga undersökningar och breda kunskaper om säljträningsmarknaden kan vi hjälpa företag att ta välgrundade beslut om vilken säljträning som kommer att ge mätbara resultat i säljprestationerna” säger Dave Stein, ESR:s VD och grundare.  ES Research Groups utvärderingar av säljträningsleverantörer utförs mot en kostnad på engångs- eller abonnemangsbasis. För ytterligare information hänvisas till företagets hemsida, www.esresearch.com.

Fakta om Mercuri International: Vi anser oss vara marknadsledande i Europa inom företagsintern utveckling av försäljning och säljledning. Vi vill påstå att vi är global marknadsledare inom internationellt koordinerad försäljning, säljledningsstrukturering och implementeringsprojekt, en bedömning som baseras på våra konsulters kvalifikationer och vår kundbas jämfört med andra företag i branschen. Mercuri International har ett internationellt nätverk som spänner over mer än 40 länder, vilket garanterar en mycket hög specialistnivå och en stark global närvaro för genomförande av projekt inom försäljning, säljledning och ledarskap.

Mercuri hjälper kunder världen över att uppnå resultat. Vi stödjer internationella verksamheter över hela välden i att optimera sin säljeffektivitet och att driva värdebaserade förändrings- och utvecklingsprojekt i företagens försäljningsorganisationer.

Fakta om ES Research Group, Inc: Med bas i West Tisbury, Massachusetts, USA, är ES Research Group (ESR) specialister inom företagsrådgivning och hjälper företag att bedöma, göra urval, implementera och mäta sina säljutvecklingsprogram. ESR erbjuder ett brett urval av analys- och utvärderingsrapporter, telekonferenser och rådgivningstjänster. ESR är de enda som tillhandahåller oberoende undersökningsresultat och rådgivning rörande säljutvecklingsprogram och de företag som tillhandahåller dem. Se vidare på www.esresearch.com.

ES Research – Slutsatser av utvärderingen: Mercuri skiljer sig väsentligt från många andra leverantörer av säljträning. Här handlar det om ett stort företag. Mercuri har egna anställda konsulter och facilitatorer, vilket ger en mycket större grad av kvalitetskontroll och enhetlighet i leveranser. Mercuri kan faktiskt vara värdens största leverantör av säljträning, med verksamhet i over 40 länder från Stillahavsregionen och  Indien till Europa, Brasil och USA. Företaget kan erbjuda globalt enhetliga tjänster, anpassning av träningen till lokala förhållanden och globalt genomförande, något som mindre företag inte har möjlighet att kunna erbjuda. Med sin mer än 50-åriga verksamhet är Mercuris långsiktiga utveckling av affärsrelationer också en betydande faktor.  Det är många företag, och särskilt de som för första gången arbetar med globala projekt, som inte inser vikten av den kvalitetssäkring och enhetlighet som ett globalt företag kan erbjuda och därför väljer att anlita ett mindre, lokalt företag.

Styrkor: Mercuri är en stor, global leverantör av säljträning. Huvuddelen av Mercuris personal är fast anställda och inte inhyrda, något som borgar för pålitlig kompetens i kvalitetskontroll och internationella leveranser. Företaget har byggt upp starka relationer med andra företag som i sin tur bidrar med kunskaper, färdigheter och inlärningsmaterial, då de lägger stor vikt vid Mercuris starka kundbas och övriga kundrelationer.

Utmaningar: Trots sitt partnerskap med PMI, ett företag som står starkt i USA, har Mercuri liten närvaro och är ett relativt okänt namn i Nordamerika. Företaget skulle ha fördel av att expandera nedåt i marknaden och samarbeta med partnerföretag för att presentera en samlad expertis, vilket är en del av Mercuris tillväxtstrategi.

Bedömning: Genom att vara en av de äldsta kontinuerligt verksamma leverantörerna av säljträning har Mercuri ett stort urval av utbildningsmaterial. Mercuri arbetar huvudsakligen med större företag och anpassar utbildningsprogrammen till de flesta av sina kunder och är därigenom inte lika stark som vissa andra företag i branschen när det kommer till det öppna utbildningsprogrammet för grundläggande säljträning. Däremot har de en konkurrensfördel i sin förmåga att kunna anpassa utbildningsprogram och verktyg till kundens egen situation.

Analys av erbjudandet: Mercuris storlek och mångåriga verksamhet ger företaget en tydlig fördel när det gäller bredden på de utvecklingsprogram som erbjuds. Storleken gör att företaget kan ha fast anställda konsulter istället för inhyrda, vilket i sin tur säkrar kvalitetskontroll på en nivå som många andra företag inte har förutsättningar för.

I januari 2011 förvärvade Mercuri affärssimuleringsleverantören Celemi, vilket var ett strategiskt och klokt drag. Det är ingen tvekan om att affärssinne och ekonomisk skicklighet är efterfrågade kunskaper inom business-to-business-försäljning. Det är kunskaper som är klart undervärderade bland många företag som arbetar hårt för att övertyga sina kunder om att deras produkter är bättre än konkurrentens. Det visar sig ofta vara den säljare som har gott affärssinne som har konkurrensfördelen genom att de lyckas skapa relationer till budgetansvariga och beslutsfattare.

Företaget rekommenderas för: Vi rekommenderar Mercuri om du är ute efter en långsiktig relation med en säljträningsleverantör som med utgångspunkt i sitt basutbud av utbildningsmaterial utvecklar och genomför ett effektivt, långsiktigt och företagsanpassat program för din verksamhet. Det är detta som är Mercuris stora styrka. ESR rekommenderar också Mercuri för internationella företag med global verksamhet på grund av Mercuris förmåga att leverera enhetliga program som ändå är anpassade till lokala krav och behov.

Sammanfattning: ESR delar till fullo Mercuris uppfattning om att kundens beteende har ändrats som en följd av lågkonjunkturen. Vi anser att denna ändring av kundbeteende kommer att vara bestående. Vi anser att Mercuri är ett utmärkt val om man vill göra ett strategiskt och långsiktigt val av partner för utveckling av företagets försäljningsstrategier. Vi anser också att Mercuri är ett givet och logiskt val för multinationella företag, var de än befinner sig, som behöver göra större eller mindre anpassningar av sin försäljning för att möta lokala marknadsbehov.


Pressmeddelandet skickades med Mynewsdesk

Så fungerar utbildning.se

Sök och hitta en utbildning du är intresserad av


Beställ information eller boka direkt


Du blir kontaktad av utbildningsarrangören

Håll dig uppdaterad
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få utbildningsförslag, inspiration och aktuell information – direkt till din inkorg. 📨