Behöver Sverige fler kvinnor som är företagare?

2011-02-25 Handelshögskolan i Stockholm

Vem vill inte vara entreprenör idag? Det svenska samhället har gått från att se med misstänksamhet på företagare till att nästan krama ihjäl dem. Trots det är endast 25 procent av landets företagare kvinnor. Vad beror det på? Professor Carin Holmquist reder ut begreppen och slår hål på myter om kvinnors företagande i en nyutkommen skrift i serien Forskning i Fickformat.

Carin Holmquist, professor i entreprenörskap vid Handelshögskolan i Stockholm, bygger sina resonemang på över trettio års forskning och lång erfarenhet av att utbilda och vara rådgivare åt företagare, i synnerhet kvinnor.

Hon visar i den aktuella skriften att det finns djupa strukturella förklaringar till att kvinnor står för en lägre andel av företagandet. Företagande har fått en manlig könsprägling. Kvinnor som startar företag möter därför större utmaningar än män.  Holmquist anser dock att det är möjligt – och önskvärt – att öka andelen företagare som är kvinnor.

-      Ur ett ekonomiskt perspektiv finns det en affärspotential i att öka andelen kvinnor som är företagare. Kvinnor bär på andra erfarenheter än män som kan omsättas i nya erbjudanden och tillfredsställa ett marknadsbehov, säger Carin Holmquist.

Men för att en ökning ska komma till stånd krävs förändringar så att förutsättningarna för företagande blir mer könsneutrala.

-      Den svenska arbetsmarknaden är som helhet könssegregerad. Kvinnor utför också fortfarande en större del av det obetalda hushållsarbetet och arbetar mer deltid. Det får konsekvenser för möjligheterna att driva företag, säger Carin Holmquist.

En av Holmquists huvudpoänger är att allt framgångsrikt företagande bygger på bärkraftiga affärsidéer samt viljan hos företagaren att driva, utveckla och ta ansvar – inte på stöd och bidrag. Hon betonar vikten av det individuella valet. Kvinnor, och män, ska starta företag för att de vill, inte för att de måste. Samtidigt lyfter hon fram att kvinnor som är företagare ofta är mer nöjda med sin arbetssituation än kvinnor som är anställda. Det finns således flera skäl till att uppmuntra kvinnors företagande.

Skriften Kvinnors företagande – kan och bör det öka? är nyutkommen och kostar 210 kronor. Den, och övriga skrifter i serien Forskning i Fickformat, kan beställas via efi.publications@hhs.se.

För mer information om skriften, vänligen kontakta Carin Holmquist:

mobil: 0703-36 93 55

e-post: carin.holmquist@hhs.se

Forskning i Fickformat är en vetenskaplig skriftserie som ges ut av stiftelsen Stockholm School of Economics Institute for Research i samarbete med revisions- och rådgivningsföretaget PwC. Syftet är att sprida aktuell forskning om företag och samhälle. Författarna är huvudsakligen nydisputerade forskare från svenska universitet och högskolor. Alla skrifter i serien går att beställa via efi.publications@hhs.se. För mer information, vänligen kontakta Ilinca Benson: 0709-669453, ilinca.benson@hhs.se.


Pressmeddelandet skickades med Mynewsdesk

Så fungerar utbildning.se

Sök och hitta en utbildning du är intresserad av


Beställ information eller boka direkt


Du blir kontaktad av utbildningsarrangören

Håll dig uppdaterad
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få utbildningsförslag, inspiration och aktuell information – direkt till din inkorg. 📨