Forskare på Handelshögskolan skriver reklambranschens historia - Mad Men på svenska

2011-01-26 Handelshögskolan i Stockholm

Forskningen skall täcka perioden från 1960 och framåt och skall särskilt försöka svara på frågan varför reklambranschen är så stor i Sverige om man jämför med andra industriländer, och vilken roll den spelat i medieutvecklingen.

- Det finns ett stort intresse för reklambranschens historia. Det visas inte minst av dess roll i populärkulturen. Samtidigt har det inte bedrivits särskilt mycket forskning om branschens historia, säger Erik Lakomaa, ekonomie doktor och forskare vid Handelshögskolan.

Det finns flera faktorer som gör svensk reklamhistoria särskit intressant för forskarna. Den främsta är branschens storlek. Den svenska reklambranschen är dubbelt så stor som i andra industriländer av jämförbar storlek.

- Vår hypotes är att Sveriges många stora företag har gjort landet till en attraktiv marknad för de internationella reklamkedjorna, säger Richard Wahlund, professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan
En annan faktor är reklamen betydelse för mediebranschen och medieutvecklingen.

- Reklam har stor ekonomisk betydelse för mediebranschen, och annonsörer drar sig inte för att byta medier allteftersom dessa utvecklas. En ytterligare hypotes är att reklamen även påverkar medieutveckling, något vi också vill undersöka, fortsätter Richard Wahlund.

Projektet är tvärvetenskapligt och kommer att förena historie- och marknadsföringsforskning. Källmaterialet kommer att bestå av arkivmaterial från reklambyråer, av intervjuer med personer som varit eller är aktiva i branschen.

Forskningsprojektet finansieras av Jan Wallanders och Stiftelse och kommer att pågå under två år med start i januari 2011.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erik Lakomaa, 070 930 75 99
Richard Wahlund, 070-653 56 87

Om forskarna:
Erik Lakomaa är ekonomie doktor i ekonomisk historia och associerad forskare vid Institutionen för Marknadsföring och Strategi vid Handelshögskolan i Stockholm. Hans forskning har främst varit inriktat på företagshistoria, politiskt beslutsfattande, och valkampanjer.
Richard Wahlund innehar Familjen Bonniers professur i företagsekonomi med särskild inriktning på media och är institutionschef vid Institutionen för Marknadsföring och Strategi vid Handelshögskolan i Stockholm. Hans forskning är främst inriktad på ekonomisk psykologi och marknadsföring.


Pressmeddelandet skickades med Mynewsdesk

Så fungerar utbildning.se

Sök och hitta en utbildning du är intresserad av


Beställ information eller boka direkt


Du blir kontaktad av utbildningsarrangören

Håll dig uppdaterad
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få utbildningsförslag, inspiration och aktuell information – direkt till din inkorg. 📨