Dumma företag dissar Facebook!

2010-12-04 Gardner Dreammedia

Det är inte meningen att medarbetare ska sitta på Facebook hela dagarna. Det är heller inte meningen att känslig information om företaget och deras anställda ska spridas vitt och brett på Internet.

Men det är svårt att inse fördelarna med sociala medier när man stirrar sig blind på riskerna. Faktum är ju att man genom ett totalförbud i princip förbjuder medarbetarna att hålla sig uppdaterade med marknaden och världen utanför företaget. Man förbjuder helt enkelt en fantastisk kanal till externt kontaktskapande och nya affärer.

Sociala nätverk är just detta – de är sociala. Alla stämmer säkert in i mantrat att personliga relationer skapar fler kontakter och bättre affärer. Man ger ju hellre beställningar och uppdrag till folk man känner. När förbudet drabbar jobbdatorn, så det räcker ändå med att ha en smart mobil. Inte ens företagen kan stoppa utvecklingen!

"Jag tror att inom de närmaste åren kommer sociala media få mer acceptans på företag som vill ligga i framkanten. Man kommer att utvärdera fördelarna med de digitala kontaktnäten i fråga om att skapa nya affärer, hitta nya kunder och nya kontakter, låta medarbetarna vara företagets ansikte och varumärke utåt. För att inte tala om interna kontakter på företaget som får tips och hjälp. Och att företaget får en chans att synas på nätet och berätta om sin affärsidé," säger karriärcoachen Jeanette Gardner.

Genom en tydlig policy – inte ett förbud - får medarbetarna klara riktlinjer om vad som gäller. Tala om var informationsgränserna går. Vad får sägas officiellt och vad ska det hållas tyst om. Det är en bra idé i alla fall eftersom folk ändå surfar och pratar jobb på sin fritid.

Det vore väl en spännande idé att sätta parametrar för nätverkandet och låta medarbetarna ”gräva” fram information via internet! Varsågod, vill vi vara uppkopplade socialt så måste vi också göra affärer socialt! Ta in

  • x antal nya kontakter/kunder via sociala nätverk denna månad
  • x antal uppdrag/beställningar under en vecka
  • x antal feeds till marknadsavdelningen med tips om evenemang och konkurrenter etc


Pressmeddelandet skickades med Mynewsdesk

Så fungerar utbildning.se

Sök och hitta en utbildning du är intresserad av


Beställ information eller boka direkt


Du blir kontaktad av utbildningsarrangören

Håll dig uppdaterad
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få utbildningsförslag, inspiration och aktuell information – direkt till din inkorg. 📨