Performance Marketing

Längd
8 veckor
Pris
28 000 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
21 oktober, 2024 se detaljer
Utbildningsform
Onlineutbildning
Språk
Svenska
Längd
8 veckor
Pris
28 000 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
21 oktober, 2024 se detaljer
Utbildningsform
Onlineutbildning
Språk
Svenska
Kursen är bokningsbar via arrangörens hemsida 🤗

Beskrivning av: Performance Marketing

  • Kanalstrategi
  • Optimering av budget
  • Målsättning och mätning

Hur vet du att marknadsföringen bidrar till tillväxt? Eller vilka insatser som ger resultat på riktigt? Det här är avgörande frågor för alla företag, och som bäst besvaras av en Performance Marketing Specialist – en eftertraktad roll i dagens alltmer mätbara och konverteringsfokuserade medielandskap.

Om kursen

Performance Marketing är den delen av digital marknadsföring som fokuserar på konvertering. Det kan handla om att öka försäljningen eller bidra till fler leads. I takt med att webben växter och fler konsumerar online ökar också kravet på att marknadsföringen ska riktas till rätt målgrupp, vid rätt tidpunkt och med rätt frekvens. Det är ett kreativt pussel som Performance Marketing Specialister är experter på att lägga.

Kursen går igenom grundpelarna i Performance Marketing: kanalval, optimering och mätning. Den ger förståelse för strategi och praktiska kunskaper i relevanta verktyg.

Kanalval
Det finns en uppsjö av kanaler att välja bland, och alla presterar olika beroende på syfte och mål. Vi går igenom en rad olika kanaler för köpt annonsering såsom sökannonsering, Sociala Medier, Affiliate och Programmatiska köp på Display & Video.

Mätning
CPC, CPA, CPL, ROAS – det finns förmodligen ingen annan del av marknadsföring där akronymer används lika frekvent. De står för olika nyckeltal som utgör grunden i Performance Marketing. Vi går igenom hur de används för att mäta resultat. Vi kommer också gå igenom andra viktiga delar för resultatmätning som webbanalys och olika attributionsmodeller.

Optimering
I Performance Marketing gäller det att först lägga ett grundläggande pussel, men sedan lägga om det löpande för bättre resultat. Vi går igenom hur trafik och konvertering samspelar och hur de strategiskt kan optimeras.

Vem är kursen för?

Kursen vänder sig till dig som vill utveckla din strategiska och taktiska kompetens för att driva konvertering. Du vill arbeta med tillväxt eller medieköp i en marknadsförings- eller säljroll på en mediebyrå eller en marknadsavdelning.

Du arbetar idag som marknadskoordinator, marknadsansvarig, är beställare mot en digital byrå eller liknande. Du behöver ha tillgång till minst en av plattformarna Google Ads eller Meta (Facebook) Ads Manager.

Kursansvariga

Lucas Borglund

Driver eget företag inom digital analys och marknadsföring

Sophia Båge

E-Commerce Growth Strategist på E-handels Studion Creative Unit

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du arbetar idag som marknadskoordinator, marknadsansvarig eller är beställare mot en digital byrå. Du behöver ha tillgång till minst en av plattformarna Google Ads eller Meta (Facebook) Ads Manager.

Skicka också med

Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
35 000 kronor

Studieavgift exkl. moms
28 000 kronor

Övrig information

För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. Videomöten sker i videoverktyget Zoom. I veckan före kursstart får du inlogg till onlineplattformen Canvas.

Kursdatum

Start online 21/10 kl 13:00-16:00.
Avslut online 16/12 kl 13:00-16:00.
Däremellan läser du kursen via vår lärplattform Canvas och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna under veckan enligt schemalagd inlämning.
Lärarledda Zoommöten torsdagar kl 19.00-20.15.

Egna studietimmar

ca 10 timmar/vecka

Det här får du

  • Konverteringsdrivande kanalstrategi
  • Optimering av marknadsföringsbudget och ROI
  • Målsättning och mätning av KPI:er och datapunkter

Att läsa en distanskurs på Berghs

  • Det är ej lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns). Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.
  • De föreläsningar och möten som sker live spelas in och går att ta del av i efterhand.
  • Du får personlig feedback på varje uppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.
  • Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).
  • Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.
  • Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de *filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.
    *Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.

Kommande kursstarter

1 tillgänglig kursstart

21 oktober, 2024

  • Onlineutbildning
  • Distans
  • Svenska

Intresseanmälan

Beställ information

Fyll i formuläret för att få mer information om Performance Marketing, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.
Berghs School of Communication
Bobergsgatan 48
115 47 Stockholm

Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon

Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...

Läs mer om Berghs School of Communication och visa alla utbildningar.

Highlights