Visa utbildning.se som: Mobil

Tydlig kommunikation viktigt både internt och externt för en informationschef

Som ny informationschef på utbildning.se, där man till största delen jobbar med det digitala, och matchar kursdeltagare med 8.000 utbildningar av 400 utbildningsföretag, finns det ständigt något att förbättra. Mia Wahlberg har fördelat om vissa arbetsuppgifter inom informationsavdelningen, för att bättre kunna möta de olika målgruppernas behov. Dessutom görs numera löpande olika A/B-tester.

Vad har du för erfarenhet av kommunikation?

─ Jag har mångårig och bred erfarenhet av kommunikationsarbetet och har arbetat med olika kanaler som event, print, rörlig media och digitalt. Tycker dock att det är särskilt roligt att arbeta med det digitala, eftersom området är under ständig utveckling och möjligheterna är oändliga.

─ Senaste åren har jag varit konsult på en kommunikationsbyrå i Stockholm och har arbetat med många välkända svenska varumärken. Arbetade mycket med content marketing, integrerad kommunikation och med digital utveckling. I våras arbetade jag även som digitalchef på Microsoft då jag på konsultbasis fick hoppa in på ett interimuppdrag. Microsoft är ett jätteintressant företag och jag tror att det är svårt för utomstående att få en uppfattning om hur stora de egentligen är och hur många produkter de har.

Hur har dina första månader varit?

─ De första fyra månaderna på utbildning.se har varit jätteroliga. Under hösten har vi bland annat haft våra chefsevent Leadershipdagarna som vi håller tillsammans med tre fackförbund i Stockholm, Göteborg och Malmö. Dessutom har vi utvecklat våra e-utskick genom att göra dem mer segmenterade och vi har ökat det redaktionella innehållet i nyhetsbreven, vilket vi sett har gett positiva resultat.

─ Vi ser löpande över innehållet på webbplatsen utbildning.se, det finns alltid något att förbättra. Det har varit full fart och jag arbetar tillsammans med ett roligt och kompetent informationsteam.

Vilka är era målgrupper?

─ Vi har många varierande målgrupper som vi vänder oss mot. Enskilda kursdeltagare är förstås en målgrupp, men även chefer och HR-avdelningar som söker utbildningar till grupper utöver sig själva. Sen är utbildningsföretagen viktiga för oss då det är de som arrangerar kurserna.

Hur vill du som chef utveckla arbetet framöver?

─ Jag tror att det är viktigt med bra interna processer och tydliga ansvarsområden, och att en tydlig ansvarskänsla i sin tur leder till att man som individ tar många egna initiativ till att utveckla sitt område. Jag har precis fördelat om ansvaret på informationsavdelningen så att vi nu har en person med ett särskilt fokus mot utbildningsföretagen och en annan har perspektivet kursdeltagarna. Internt har vi mer fokus på målgrupper än kanaler.

─ Många förändringar har kommit på mitt initiativ, men många förslag på förändringar kommer även från medarbetarna. Vi har infört regelbundna avdelningsmöten där vi kan synkronisera det vi gör och dela med oss av erfarenheter.  Alla var eniga om att det var positivt att införa avdelningmöten. Jag uppmuntrar till att göra A/B-tester där man analyserar resultatet för att se vad som fungerar och som gör att vi lär oss mer om målgruppernas preferenser.

Hur ser du på kompetensutveckling?

─  Det är lätt att relatera till besökarna på utbildning.se som söker kurser, eftersom jag som många andra någon gång har haft behov av vidareutbildning.  I en snabb och föränderlig värld känner många arbetstagare att de har ett stort behov att hänga med i branschnyheter och många som byter yrkesområde inom ett företag kan behöva lära sig nya kompetenser. Du blir aldrig färdiglärd och det finns alltid ett behov av utbildning.

FAKTA MIA WAHLBERG

Namn: Mia Wahlberg
Titel: Informationschef på utbildning.se
Utbildning: Civilekonom + diverse kurser
Favoritkanal: Det digitala

Citat Mia om ledarskap



« Tillbaka till Jobba hos oss

Senast uppdaterad: 16 jun 2016

Du kanske också är intresserad av:

Senast uppdaterad: 2019-05-31

Topp 20: hetaste kompetenserna för chefer 2019

Alla chefer och blivande chefer, titta hit! Vi har än en gång kollat över och analyserat de platsannonser som ligger ute för chefer i dagsläget, för att ge er den kompletta topplistan av heta kompetenser! 

Läs mer
Senast uppdaterad: 2019-05-28

Motivera anställda – guide för chefer

Vad är motivation och hur kan du på ett handfast sätt arbeta för att inspirera dina medarbetare? Genom sunda värderingar och att se individen bakom arbetaren. Det finns många verktyg att applicera, men det viktigaste är att bygga en tvåvägskommunikation på förtroende.

Läs mer
Senast uppdaterad: 2019-01-30

Topp 20: hetaste kompetenserna för kommunikatörer 2018

Kreativa och utbildade kommunikatörer efterfrågas! Under november 2018 granskade vi arbetsmarknaden för kommunikatörer och har sammanställt årets upplaga av heta kompetenser kommunikatörer i en saftig topp: 20 lista. Examen toppar, årets lista överlägset, som så småningom följt av kreativ straxt därefter kommer att vara driven.

Läs mer
Så fungerar utbildning.se

Sök och hitta en utbildning du är intresserad av


Beställ information eller boka direkt


Du blir kontaktad av utbildningsarrangören

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och ta del av det senaste inom kompetensutveckling!