Kursbeskrivning
Bli en skicklig pressansvarig
Genom att få journalister intresserade av er verksamhet kan ni föra fram era budskap och stärka varumärket. Vi lotsar dig genom hela resan från nyhetsidé till nyhetsinslag.
Företag som förstår hur nyhetsredaktioner arbetar kan själva ta fram nyhetsvinklar som väcker intresse och utveckla budskap som fungerar i media. Vi ger dig konkreta tips om hur du skapar nyhetsmaterial, skriver bättre pressmeddelanden och kontaktar nyhetsredaktioner på ett sätt som ökar chanserna till genomslag.
Denna heldagskurs vänder sig till dig som redan arbetar med medierelationer och vill bli ännu bättre på att skapa publicitet. Optimalt är att ni deltar två personer från företaget eller organisationen. I kursen ingår individuell rådgivning med en av Westanders konsulter. Rådgivningen sker digitalt en vecka efter kurstillfället.
Kommande kursstarter
Kursinnehåll
Introduktion
- Varför ska ni skapa publicitet?
- Hur tar jag min nyhet från idé till resultat?
- Vad är pr?
Skapa egen publicitet
- Hur arbetar nyhetsredaktioner?
- Vad blir en nyhet?
- Hur gör jag mitt nyhetsutspel intressant?
Skriv bra pressmeddelanden
- Hur använder jag pressmeddelanden för att skapa publicitet?
- Hur kan jag vässa mina pressmeddelanden?
- Vilka är de vanligaste fallgroparna?
Kontakta nyhetsredaktioner
- Vad ska jag tänka på när jag ringer en redaktion?
- Hur kan jag skapa intresse för min nyhet?
- Vad ska jag absolut inte säga när jag pratar med en journalist?
Ta fram budskap
- Vad är ett budskap?
- Hur tar jag fram budskap som fungerar i media?
- Praktisk övning: Hur får jag ut mitt budskap i en intervju?
Upplägg
Plats
Kursen hålls i Westanders lokaler på Hammarbybacken 27 i Stockholm.
Deltagaravgift
14 850 kronor exklusive moms. Vid avanmälan mindre än två veckor före kursstart debiteras full deltagaravgift.
Antal deltagare
För optimal gruppdynamik är det totala antalet deltagare begränsat till tolv personer, med högst två personer från samma företag eller organisation.
Boka en egen kurs
Du kan även boka en egen version av den här kursen. Priset är 108 000 kronor exklusive moms och gäller en anpassad version för upp till 15 deltagare från ditt företag. Kontakta oss för ett skräddarsytt upplägg!
Kursledare
Anders Wennerstrand
Kursansvarig lärare
Anders är chef för enheten Westander Hållbarhet. Tidigare har han arbetat mer än tio år på TT, bland annat som chef för centraldesken.
Johanna Look
Lärare
Johanna är specialiserad på strategi, varumärkesstrategi och ledarskap. Hon är byråchef, biträdande vd och en av våra mest erfarna konsulter.
Intresseanmälan
Välkommen till Westanders pr-skola!
Vi erbjuder handfasta kurser för dig som vill vässa din pr-kompetens. Du får kunskap och inspiration som hjälper dig att gå från ord till handling i pr-arbetet. Lärarna har gedigen erfarenhet från aktuella konsultuppdrag och tidigare roller inom kommunikationsområdet. Våra...