Kursbeskrivning
Bli en skicklig digital strateg
Med en genomtänkt digital kanalstrategi kan ni skapa fokus och uthållighet i er kommunikation. Bra digital kommunikation stärker varumärket och bygger relationer med viktiga målgrupper.
På denna grundkurs går vi igenom hur du tar fram en digital kanalstrategi som utgår från era affärs- och verksamhetsmål. Du lär dig att formulera syfte och mätbara mål, ringa in relevanta målgrupper, prioritera bland kanaler och ta fram innehållskoncept. Kursen behandlar även trender och tips på hur du kan öka ert genomslag.
Denna grundläggande heldagskurs vänder sig till dig som arbetar med kommunikation, marknadsföring eller opinionsbildning och vill ha inspiration, handfasta råd och tips på hur du kan arbeta mer strategiskt med digital kommunikation. I kursen ingår individuell rådgivning med en av Westanders konsulter. Rådgivningen sker över Teams eller per telefon en vecka efter kurstillfället.
Kommande kursstarter
Kursinnehåll
Introduktion
- Vilka är de senaste trenderna inom digital kommunikation?
- Hur kopplar jag övrig kommunikation till den digitala?
- Hur förankrar jag strategin i organisationen?
Strategi för digitala kanaler
- Vad är det viktigaste för att skapa en bra strategi?
- Hur kommer jag igång?
- Hur formulerar jag syfte och mål?
Målgrupper
- Hur prioriterar jag målgrupper?
- Hur tar jag fram en persona?
- Hur målgruppsanpassar jag vårt innehåll?
Kanalstrategier
- Vilka kanaler ska vi satsa på?
- Hur formulerar jag en kanalstrategi?
- Hur mäter jag effekten?
Skapa engagerande innehåll
- Hur skapar jag engagerande innehåll?
- Hur planerar jag vårt innehåll?
- Hur ökar jag genomslaget?
Upplägg
Plats
Kursen hålls i Westanders lokaler på Hammarbybacken 27 i Stockholm.
Deltagaravgift
14 850 kronor exklusive moms. Vid avanmälan mindre än två veckor före kursstart debiteras full deltagaravgift.
Antal deltagare
För optimal gruppdynamik är det totala antalet deltagare begränsat till tolv personer, med högst två personer från samma företag eller organisation.
Boka en egen kurs
Du kan även boka en egen version av den här kursen. Priset är 108 000 kronor exklusive moms och gäller en anpassad version för upp till 15 deltagare från ditt företag. Kontakta oss för ett skräddarsytt upplägg!
Kursledare
Amanda Edfeldt
Kursansvarig lärare
Amanda är specialiserad på digital kommunikation och varumärkesstrategi. Tidigare har hon varit marknadsansvarig på hudvårdsbolaget Emma S.
Monica Reinebo
Lärare
Monica ansvarar för Westanders specialistområde Idrott och friluftsliv. Tidigare har hon bland annat arbetat med kommunikation för Socialdemokraterna och Unicef.
Intresseanmälan
Välkommen till Westanders pr-skola!
Vi erbjuder handfasta kurser för dig som vill vässa din pr-kompetens. Du får kunskap och inspiration som hjälper dig att gå från ord till handling i pr-arbetet. Lärarna har gedigen erfarenhet från aktuella konsultuppdrag och tidigare roller inom kommunikationsområdet. Våra...