Kursbeskrivning

För dig som arbetar med sociala medier
Välkommen till vår mycket populära sociala medier-kurs. Som deltagare får du svar på hur du skapar relevant och engagerande innehåll, vilka kanaler du ska prioritera, hur du mäter och följer upp dina insatser och hur du ska tänka för att skapa en långsiktig strategi som bidrar till hela verksamhetens affärsmål.
Det här lär du dig som deltagare
- Att skapa en modern sociala medier-strategi
- Hur du skapar relevant och engagerande innehåll
- Vad du behöver veta om de olika kanalerna för att sprida ditt innehåll
- Hur en optimal sociala medier-organisation ser ut och vilka kompetenser som behövs
- Hur du sätter upp rätt mål och KPI:er
Kommande kursstarter
Målgrupp
Kursen vänder sig till dig som jobbar med ett varumärke i sociala medier. Du har ambitionen att ta er närvaro till nästa nivå och vill veta hur. Du arbetar förmodligen med marknadsföring eller kommunikation, antingen som operativt eller strategiskt ansvarig eller både och.
Upplägg
Här är dagens program
08:30-09:00 – Registrering med frukost
- Registrering i receptionen på IDG´s nya kontor på Magnus Ladulåsgatan 65.
09:00-10:30 – Principer för att arbeta med sociala medier
- Så fungerar sociala medier – att kommunicera med guldfiskar i 3 sekunders-sekvenser
- “Social first” – vilken effekt får vår kommunikation och marknadsföring när sociala medier får en mer central roll? Hur påverkar det oss när vi måste vara sociala för att kunna konkurrera?
- Marknadsteamets, kommunikationsavdelningen och alla andras roll i att organisera sig kring sociala medier
- Hög- och lågengagemangs-produkter/tjänster – skiljer sig arbetet med sociala medier inom olika kategorier av B2B och B2C?
- Workshop
10:30-10:45 – Förmiddagsfika
10:45-12:00 – Strategi och uppföljning
- Sociala medier-strategi – där du börjar resan med att räkna hem din aktivitet i sociala medier
- Varumärke VS. Sälj – så särskiljer du aktiviteter och sätter ambitionen för din närvaro i sociala medier
- KPI:er och mätpunkter – vad kan mätas och hur mäter vi?
- Kommunicera resultat – så bygger du enkel rapportering som gör att du får hela organisationen med dig
- Workshop
12:00-13:00 – Lunch (en väldigt god lunch)
13:00-14:30 – Sociala kanaler
- Sociala kanalerna du behöver hålla koll på just nu – Ska du hoppa på alla trender?
- Fördjupning Facebook
- Fördjupning Instagram
- Organiskt vs. Köpt – tips och tricks för annonsering
- Dark social – så hanterar du de dolda kanalerna
- Workshop
14:30-14:45 – Eftermiddagsfika (frukt och smarriga bakverk)
14:45-16:00 – Innehåll
- Innehåll – så bygger du organiskt engagemang över kanalerna
- Tips på hur du ta fram bra innehåll
- Workshop – skapa din egen innehållsmall
Kursledare
Kursledare: Sara Öhman
Sara är frilansande konsult och en av Sveriges främsta experter inom sociala medier och digital marknadsföring, med fokus på att driva och konvertera trafik. Hon är dessutom en mycket uppskattad Webbdagarna-talare och är pedagogisk som få. I korthet: En bättre kursledare inom sociala medier får du leta länge efter.
Intresseanmälan
Webbdagarna Academy Tillsammans med landets främsta digitala experter arrangerar Webbdagarna Academy nyskapande, djupgående och lärorika heldagskurser inom digital marknadsföring och digitala affärer, både på distans och på plats i Stockholm. • Tusentals utbildade deltagare hittills – 99,3% är mycket nöjda• ...