Gör vår undersökning om kompetensutveckling för chansen att vinna en helt gratis utbildning!

Sök utbildning

Utbildning inom B2B-marknadsföring

Sveriges Annonsörer, i Stockholm
Längd
3 dagar
Pris
12 000 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
26 september, 2024 se detaljer
Utbildningsform
Öppen utbildning
Längd
3 dagar
Pris
12 000 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
26 september, 2024 se detaljer
Utbildningsform
Öppen utbildning
Få mer information om utbildningen, arrangörerna svarar oftast inom 48h 👍

Kursbeskrivning

Utbilda dig inom B2B-marknadsföring!

Utbildningen hjälper dig skapa bättre förutsättningar för marknadsföringsrollen i B2B-företag genom att:

  • Utveckla din verktygslåda inom marknadsföring och marknadskommunikation, från insikter om kundernas beteende och drivkrafter till varumärkesutveckling, säljande kommunikation och effektredovisning
  • Ge dig underlag för att skapa ökad förståelse i företaget för hur marknadskommunikation bidrar till företagets utveckling och lönsammare försäljning
  • Skapa förutsättningar för en tätare och mer produktiv samverkan mellan marknad, sälj och kommunikation
  • Fördjupad kunskap i hur du tar fram en kommunikationsstrategi och marknadsplan, använder tydliga budskap, arbetar med kundinsikt, inbound marketing och content marketing efter en tydlig process

Detta får du med dig:

Under programmet får du, förutom de presentationer som används under respektive modul, även ett stort antal konkreta metoder, modeller och verktyg, samt även en del kompletterande dokumentation med case stories, rapporter och liknande.  

Utbildningen pågår under 3 halvdagar.

Kommande kursstarter

1 tillgänglig kursstart

26 september, 2024

  • Öppen utbildning
  • Stockholm

Målgrupp

Utbildningen vänder sig till dig som arbetar med eller ansvarar för marknadsföring och försäljning i ett B2B-företag, till exempel du som:

  • Är marknadschef eller projektledare och vill få en samlad bild av verktyg och arbetsmetoder inom den nya B2B-marknadsföringen
  • Har jobbat med B2B-marknadsföring ett tag och vill uppdatera dina kunskaper med den senaste utvecklingen på området
  • Har jobbat framförallt med konsumentmarknadsföring och vill få ett helhetsperspektiv på hur B2B-marknadsföring fungerar

Kursinnehåll

Block 1 – B2B-marknadsföring – Beslutsprocessen och Varumärke

Det finns flera saker som särskiljer B2B-marknadsföring från B2C. Två av de viktigaste är att beslutsprocessen är mer komplex, med betydligt fler individer och agendor att hantera, samt att det finns en balansgång mellan vad som är viktigt för det köpande företaget och vad som är viktigt för de köpande/ansvariga individerna. Vi går igenom

  • Fyra olika beslutsprocesser och hur de påverkar budskapen/marknadsföringen
  • De olika rollerna/aktörerna i beslutsprocessen
  • Varför kännedom är grunden för att lyckas

Relationen varumärkesposition/kundlöfte – ”same, same but different”

  • Marknadsbudgetens viktigaste komponenter

Block 2 - B2B försäljning - människor, utmaningar och affärer

De flesta köp börjar på nätet och beslutsfattare gör allt mer av sin köpresa på egen hand i digitala kanaler. Det betyder att din marknadsföring också måste förändras.

Därför behöver vi jobba med kundinsikt, inbound marketing och content marketing efter en tydlig process.  Vi går igenom

  • Det förändrade köpbeteendet
  • Inbound marketing, content marketing, marketing automation och andra buzzwords
  • Från kampanj till kontinuerlig dialog
  • Förstå dina kunder
  • Content marketing: Så paketerar du din berättelse

Block 3 – Marknadsföring i digitala kanaler och försäljning i samspel

För att lyckas med B2B-marknadsföringen är det idag ett ”måste” att marknad och sälj jobbar tätt tillsammans. Vi går igenom

  • Marketing Automation och lead nurturing
  • Vanliga fallgropar i content och inbound marketing-arbetet
  • Marknad och sälj mot gemensamma mål
  • Mätning och uppföljning

Kursledare

Malin Sjöman

Marknadskonsult och föreläsare

Malin Sjöman har drygt 20 års erfarenhet av marknadsföring, produktledning och affärsutveckling inom business-to-business. Hon har tidigare bland annat varit marknadschef på mobiloperatören 3 och produktledningschef på Ericsson. Idag är hon marknadskonsult på B2B-byrån Crescando och hjälper B2B-företag att bygga relationer, varumärken och affärer. Hon är en flitigt anlitad föreläsare och uppskattad workshopledare och bloggar löpande om den nya B2B-marknadsföringen.

Mats Rönne

Mats Rönne – senior rådgivare inom marknadsföring och kommunikation. Mats är Sveriges Annonsörers effektexpert och har över 30 års erfarenhet i branschen, bl.a. som global varumärkeschef på både Ericsson och Electrolux, marknadschef på Skanskas bostadsenhet och den digitala lästjänsten Readly och som medgrundare av 100-wattaren.

Efter utbildningen

Resultat efter utbildningen

  • Kundernas beslutsprocesser och hur man ökar det upplevda värdet i det som företaget erbjuder
  • Hur man utvecklar företagets varumärke i kombination med attraktiva kundlöften för olika kundsegment för att både sälja mer och sälja lönsammare
  • Skapa bättre förutsättningar för marknadsfunktionen att få ledningens öra genom att sätta marknadsföring i ett affärssammanhang och tala ledningens språk
  • Hur du skapar en kommunikationsstrategi och marknadsplan för din B2B-marknadsföring med fokus på inbound och content marketing
  • Hur B2B-marknadsföringen har förändrats till följd av nya köpbeteenden
  • Om samspelet mellan marknadsföring och försäljning; två sidor av samma mynt
  • Om inbound marketing, aktivering i digitala kanaler och marketing automation
  • Hur du mäter och följer upp marknadsföringsarbetet

Intresseanmälan

Beställ information

Fyll i formuläret för att få mer information om Utbildning inom B2B-marknadsföring, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämpas.
Sveriges Annonsörer
Olof Palmes Gata 11
111 37 Stockholm

Välkommen till Sveriges Annonsörer!

Vår utbildningshub Campus Marketing erbjuder kvalificerade och mycket uppskattade utbildningsprogram och mikrokurser för individer och företag. Utformade i samarbete med några av Sveriges främsta experter inom marknadsföring och effekt. Lär dig mer om Generativ AI, B2B Marknadsföring eller Varumärkesstrategi genom...

Läs mer om Sveriges Annonsörer och visa alla utbildningar.

Highlights