Kursbeskrivning

Programmet hjälper dig att utvecklas som marknadsförare och marknadschef eftersom den går igenom de viktiga hörnstenarna som behöver finnas på plats för att marknadsföringen ska ge högre effekt för företaget. De fyra kurserna i utbildningen speglar olika steg i strategisk marknadsföring och varumärkesutveckling och kommer att ge dig både nyttiga och praktiska metoder, modeller och förhållningssätt där varje pass innehåller både teori och praktik tillsammans med erfarenhetsutbyte mellan deltagarna.
Kommande kursstarter
Mål
- Att förstå sin marknad – verktyg för att förstå varför köper/köper inte kunderna från oss?
- Grundläggande segmenteringsmetodik: tre sätt att segmentera marknaden – men behöver den segmenteras alls?
- Balansen mellan det som utvecklar framtida lönsamhet och det som driver affären idag – och hur dessa prioriteringar skiljer sig åt mellan sälj och marknad
- Prissättningsstrategi – kanske marknadsföringens viktigaste fråga, men samtidigt något som sällan ligger under marknadsavdelningens ansvar
- Att bygga en marknads- och kommunikationsplan i flera nivåer
- Tre sätt att kombinera långvarig varumärkesutveckling med snabba aktiveringsinsatser
- 5/95, 60/40, 70/20/10 och andra praktiska modeller och referenser som underlättar planeringen
- Att skapa en struktur för marknadsföringsbudgeten
Kursledare - Max Apéria & Gunilla Bergh Bidemar
Mats Rönne - SENIOR RÅDGIVARE
Mats Rönne är senior rådgivare inom marknadsföring och kommunikation och Sveriges Annonsörers effektexpert. Han har över 30 års erfarenhet i branschen, bl.a. som global varumärkeschef på både Ericsson och Electrolux, marknadschef på Skanskas bostadsenhet och den digitala lästjänsten Readly. Mats är också medgrundare av 100-wattaren.
Målgrupp
Utbildningen vänder sig till dig som ansvarar för marknadsföringen i bolaget/verksamheten, och/eller ansvarar för att sätta och följa upp marknadsföringsbudgeten, t ex du som
- Är marknadschef eller motsvarande, och vill få en genomgång av verktyg, modeller och metoder som hjälper dig styra marknadsföringsarbetet och mäta och redovisa de effekter och värden som skapas.
- Vill förkovra dig inom mer strategiska frågeställningar för att kunna leda och driva utvecklingen inom marknadsföring
- Vill bli bättre som rådgivare/strateg/projektledare inom dessa områden
Kursinnehåll
Utbildningen hjälper dig att bli bättre på att styra marknadsföringsarbetet i önskad riktning och skapa mätbara effekter genom att
- Utgå från nuläget och de strategiska vägval som dels gjorts historiskt, dels vad som behöver göras för att driva verksamheten och marknadsföringsinsatserna i önskad riktning
- Ta del av och diskutera ett antal modeller och metoder för att göra relevanta vägval, driva arbetet samt mäta och utvärdera insatserna
- Prioritera och sätta relevanta mål för marknadsföringsarbetet samt planera för hur dessa mål ska följas upp
- Stärka förmågan att diskutera marknadsföringsarbetet och marknadskommunikationsinsatserna med ledningsgrupp, styrelse och andra viktiga personer utanför marknadsfunktionen, och kunna presentera ditt arbete som nyttigt, viktigt och lönsamt för verksamhetens utveckling
Upplägg
Kurser som ingår i programmet:
Kurs 1- Effekt börjar med analys och insikt
All utveckling börjar med att förstå utgångspunkten: vad är nuläget, varför är du just där, och vad behöver du veta för att kunna göra rätt val och prioriteringar framöver?
Kurs 2 - Marknad- och marknadskommunikationsstrategi
En halvdagAtt utveckla starka varumärken är A och O i all marknadsföring. För att göra det på bästa sätt behöver du reflektera över alla fyra P:na – inte bara kommunikationen (promotion) utan också produkt, pris och plats (distribution).
Kurs 3 - Planering och budgetering
En halvdagAffärsplanen ger förutsättningarna för marknadsplanen – och vice versa: marknadsplanen ska visa hur marknadsföring bidrar till företagets utveckling och mål.
Kurs 4 - Implementering och uppföljning
En halvdagÄven om inriktningen är tydlig och varumärkesplattformen är spikad behöver du ha koll på hur detta fungerar i praktiken. Och samtidigt säkerställa att du och dina kollegor på marknadssidan både har ett tydligt mandat och rätt förutsättningar för att kunna leverera på de mål som finns.
Tid & plats
Kursstart: 9 september, 2025 13:00-16:00
Tillfälle 2: 7 oktober, 2025 13:00-16:00
Tillfälle 3: 21 oktober, 2025 13:00-16:00
Tillfälle 4: 18 november, 2025 13:00-16:00
Sveriges Annonsörer
c/o IOFFICE
Kungsgatan 60
111 22 Stockholm
Erbjudande
16 400 kr/person för samtliga tillfällen (Pris icke medlem 21 000 kr/person)
Intresseanmälan
Välkommen till Sveriges Annonsörer!
Vår utbildningshub Campus Marketing erbjuder kvalificerade och mycket uppskattade utbildningsprogram eller enstaka kurser för individer och företag. Utformade i samarbete med några av Sveriges främsta experter inom marknadsföring och effekt. Lär dig mer om Generativ AI, B2B Marknadsföring, Customer Experience...