Visa utbildning.se som: Mobil

Bemötande inom äldreomsorgen

Sverigehälsan
Kort om utbildningen
3 dagar
5 200 SEK exkl. moms
Nästa tillfälle: 2021-09-27 - Sverige
Öppen utbildning
   
Rikstäckande
Bemötande inom äldreomsorgen

Kursbeskrivning

Bemötande inom äldreomsorgen är en utbildning i kommunikation och bemötande av kunder, anhöriga och kollegor i det mångfacetterade yrket som vårdpersonal på boende, hemtjänst och hemsjukvård. Stort fokus ligger på praktisk tillämpning och användbara verktyg för bemötande och kommunikation som är användbara i situationer som är vanliga inom äldreomsorgen. Vi hämtar grunderna från ett urval av evidensbaserade metoder och förhållningssätt.

Video

Hur påverkar COVID-19 denna utbildning?

Vi på utbildning.se är övertygade om att kunskap driver människor och organisationer framåt. Det gör även de arrangörer vi samarbetar med.
Många utbildningar ställs exempelvis om från klassrums- till distansutbildning.

För att ta reda på om en utbildning påverkas med anledning av COVID-19, kontakta gärna arrangören.

Utbildningens innehåll

Grunderna inom bemötande

  • Kommunikation – På vilket sätt sker kommunikationen och hur löser du hinder i kommunikationen?

  • Individens inflytande över sitt eget liv är inte förhandlingsbart

  • Att säkerställa i praktiken att kundens behov är det primära

  • Se alltid människan, inte det yttre

  • Att bryta tystnadens kultur – Hur vi utvecklar en nolltolerans mot dåligt bemötande personalen emellan

  • ”Aldrig vi och dem” – Hur vi ger näring till den nödvändiga vi-känslan mellan personal och kunder

  • Hur vi hanterar vi stress så det inte går ut över kunden

Att möta anhöriga

  • Hur möter vi anhörigas behov och förväntningar?

  • Vad ingår i mitt arbete i relation till anhöriga? Sund gränssättning

  • Anhöriga i kris

Att hantera laddade situationer med kunder, anhöriga eller medarbetare

  • En användbar praktisk modell som hjälper dig att kursdeltagaren att avleda och hantera aggressiva bemötanden

Realistiska samtal

  • En modell presenteras som hjälper dig att hålla ett bra samtal baserat på de tidsbegränsningar som finns inom yrket. Personal vittnar om att inte räcka till. Denna modell ger grundläggande kompetens i att hålla korta dynamiska samtal med syftet att kunden inte ska känna sig avvisad eller att samtalet blir hängande i luften

Att arbeta med kunder som är svåra att tycka om

  • En modell i empatiskt bemötande och acceptans presenteras för att ge deltagaren den professionella kompetens och trygghet som behövs i möten som väcker negativa känslor

Bemötande i livets slutskede

  • Att arbeta med döden som en del av livet

  • Att förhålla sig till min egen och andras dödsångest

  • Att skapa avslut

  • Att skapa lugn och trygghet i livets slutskede

  • Vad gör jag med min egen sorg?

Konfliktbemötande – Konflikter är en del av livet. Hur hanterar vi konflikter med

  • Chef och arbetsledning
  • Kollegor och medarbetare

  • Kunder

  • Anhöriga

Att arbeta i mångfald

  • I arbete med människor möter vi människor från olika kulturer och bakgrunder, HBTQ-personer, människor med starka ideologiska och religiösa övertygelser, funktionsbegränsningar och olikheter av många slag. Hur implementerar vi alla människors lika värde i praktiken. Nolltolerans mot all diskriminering är en självklarhet

Att skapa stöd och utveckling tillsammans med kollegor

  • I verksamheter där resurser ibland inte finns för regelbunden handledning blir denna modell användbar. Personalen får konkreta verktyg i hur de handleder varandra kollegialt

Stressprevention och mitt eget välmående i arbete med människor

  • Hur skapar vi en god arbetsmiljö där vi vill varandra väl

Upplägg

Upplägg

Utbildningen bedrivs under tre sammanhängande dagar kl. 09.00 – 16.00. Du väljer själv om du vill delta på plats i Malmö eller om du vill delta digitalt via Zoom. Du kan med fördel delta digitalt i en egen grupp, tillsammans med dina kollegor på er arbetsplats. Ni har då möjlighet att träna praktiskt tillsammans och gemensamt utveckla era arbetssätt samtidigt som ni följer föreläsningen via dator.

Du kan alltså delta på tre olika sätt

  • Alternativ 1: Delta på plats i Malmö
  • Alternativ 2: Delta individuellt på distans via Zoom
  • Alternativ 3: Delta i grupp på distans via Zoom

Utbildningskostnad

  • En utbildningsplats: 6 500 kr inkl. moms
  • Samtidig bokning av 5 platser: 25 000 kr inkl. moms
  • Kontakta oss för offert om du vill boka mer än 5 platser

Kursledare

Ulf Lidman – Kursledare på Sverigehälsans utbildning om Bemötande inom äldreomsorgen

Utbildningen leds av Ulf Lidman. Ulf har över 35 års erfarenhet av möten med människor i kris och konflikt.

Om Ulf Lidman

  • Två magisterutbildningar i tvärkulturell krishantering och i livsåskådning med inriktning på familje- och relationsterapi

  • Specialistkompetens inom tvärkulturella möten relaterade till kris, konflikt och missbruk med erfarenhet av närmare 40 års krisarbete över fyra kontinenter

  • Samarbetar kontinuerligt med offentliga förvaltningar, organisationer och företag

  • Spetskompetens i att utbilda medarbetare som hantera motsättningar och aggressioner med inslag av våld inom vård, omsorg och socialtjänst

  • Ofta anlitad utbildare och föreläsare för att öppna för en positiv utveckling på arbetsplatser med hög stress och tung arbetsbörda

Intresseanmälan

Fyll i formuläret för att få mer information om Bemötande inom äldreomsorgen, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

Sverigehälsan

Sverigehälsan – Hälsa och välmående börjar med kunskap

På Sverigehälsan erbjuder vi både korta och längre utbildningsprogram. Vi har yrkesprogram som du läser via kommunal vuxenutbildning eller yrkeshögskolan och kompetensutbildning för yrkesverksamma och uppdragsutbildning för verksamheter och företag. Allt inom hälsa, friskvård, skola, omsorg och behandling. I samtliga uppdrag...


Läs mer om Sverigehälsan och visa alla utbildningar.

Kontaktuppgifter

Sverigehälsan

Nils Forsbergs plats 3
217 54 Malmö

 Visa telefonnummer

Recensioner
Kursrecensioner
Bli den första att recensera Bemötande inom äldreomsorgen!

Arrangörsrecensioner
(4,6)
Baseras på 98 recensioner.
Alla recensioner för arrangören
Intresseanmälan

För att få mer information om utbildningen Bemötande inom äldreomsorgen från Sverigehälsan, fyll i dina uppgifter: