
Kursbeskrivning
Utmanande samtal - självinstruerande online utbildning
Ta tillfället i akt och utveckla din förmåga att hålla utmanande samtal!
Utmanande samtal eller svåra samtal kan vara en stor och vanlig del i mångas arbetsvardag. De ställer höga krav på både förmedlare och mottagare. Du kanske behöver stötta, tillrättavisa, informera, konflikthantera, kritisera, bedöma och fördöma vissa beteenden eller händelser. Det kan vara konflikter, missförstånd och känslosamma situationer som skapar behov av samtal. Att hålla utmanande samtal kan vara något som man drar sig för, men det finns verktyg för att göra detta enklare och mer professionellt. Framför allt verktyg för att se till att det landar rätt hos mottagaren. På den här kursen får du den kunskapen.
Efter denna utbildning kommer du:
- veta hur du bäst förbereder, genomför, avslutar och följer upp ett utmanande samtal
- ha förståelse för varför mottagaren reagerar som den gör
- ha verktyg för att hantera situationer som dyker upp
- ha strategier för att hantera motstånd och konflikter
- ha ökad förståelse för kroppsspråkets betydelse
- ha konkreta samtalstekniker
- ha övat med hjälp av övningar och konkreta dilemman
- ha verktyg för att bli tryggare i ditt ledarskap och/eller medarbetarskap
Hur påverkar COVID-19 denna utbildning?
Vi på utbildning.se är övertygade om att kunskap driver människor och organisationer framåt. Det gör även de arrangörer vi samarbetar med.
Många utbildningar ställs exempelvis om från klassrums- till distansutbildning.
För att ta reda på om en utbildning påverkas med anledning av COVID-19, kontakta gärna arrangören.
Målgrupp
Utbildningen vänder sig till dig som:
- Har, eller vill ha, ett arbete där du genomför samtal som du eller mottagaren bedömer som utmanande
- Vill stärka din förmåga att kommunicera under stress och press
- Har som nästa steg att leda andra/bli chef
- Är nyfiken på din förmåga att leda andra i hens utveckling
- Är intresserad av förändringsledarskap
Inga förkunskaper krävs
Kursinnehåll
I kursen så går vi igenom bland annat:
- Vad är ett utmanande samtal
- Förberedelser
- Samtalets ton
- Kommunikationens grunder
- Kroppsspråkets betydelse
- Samtalstekniker
- Att hantera motstånd och konflikter
- Feedback
- Feedbacktrappan
- Normer och värderingar
- Stress och kris
- Dokumentation
- Att följa upp
- Praktiska övningar på olika situationer
Upplägg
- Tillgång till självinstruerande onlineutbildning
- Utskriftsvänligt arbetsmaterial sk infografik
Tid & plats
Självinstruerande onlineutbildning
Kursledare
Katja Wennerfors
Katja är certifierad i Extended DISC och legitimerad lärare med gedigen erfarenhet av ledarskapsutbildningar och förändring. Katja utbildar bland annat medarbetare på myndigheter och kommer inom förändring, självledarskap, kris- och konflikthantering. Som trygg och säker pedagog- och processledare ger hon varje deltagare konkret och utvecklande feedback för ett hållbart lärande.
Intresseanmälan
SkillEd

Vår verksamhet
Att ha rätt kompetens på rätt plats är avgörande för alla företag, organisationer och myndigheter för att nå framgång. SkillEd är en nytänkande kompetenspartner som erbjuder såväl öppna kurser som skräddarsydda utbildningar. Med gediget pedagogiskt kunnande och målgruppsanpassning av kurser och utbildningar...
Kontaktuppgifter
SkillEd
För att få mer information om utbildningen Utmanande samtal - självinstruerande onlineutbildning från SkillEd , fyll i dina uppgifter: