Visa utbildning.se som: Mobil

Kundtjänst och merförsäljning utan att ”kränga”

Säljcoachen AB
Kort om utbildningen
Längd: Egen takt
   
Ort: Rikstäckande

Kursbeskrivning

KUNDTJÄNST - försäljning på inkommande samtal i den Digitala köpresan


90 % av alla konsumenter googlar innan köp

Låt kundtjänst anpassa merförsäljningen i kundens Digitala köpresa.  90 % av alla kunder googlar innan köp. Därför är det viktigt att vi som företag och säljare förstår hur den digital köpresan fungerar. Hur den faktiskt stöttar vår försäljning. Nyckel är kommunikation  på kundens villkor som bestäms var kunden befinner sig på köpresan. För att kunna stötta både gamla och nya kunder i den digitala köpresan måste vi först förstå den.

Den Digitala köpresans 4 steg

  1. Problem eller möjlighet- Alla köp börjar med ett problem eller en möjlighet, på nätet kan man bli påmind om sitt problem eller se en möjlighet via en annons eller på sociala medier
  2. Information – Sedan börjar kunden att skaffa information genom att googla
  3. Jämför - Därefter börjar kunden jämföra olika lösningar/produkter och varumärken
  4. Beslut – Till sist fattas det ett beslut och ett köp antingen på nätet eller via telefon

Så kan kundtjänst stötta den Digitala köpresan och öka försäljningen

Kundtjänst har en avgörande roll att kunna öka försäljningen på inkommande samtal. Både för nyförsäljning och merförsäljning. Men varje samtal kan bli helt olika varandra beroende på var hur mycket kunskap kunden har om våra produkter och tjänster. Därför måste vi alltid börja med att intervjua kunden om var de befinner från steg 1-4 i den Digitala köp och sedan anpassa våra säljargument, presentationer och avslut efter det. Vilket gör kunden kommer till avslut både snabbare och oftare.

Några nöjda kunder som Säljcoachen utbildat

Målsättning med säljutbildning för kundtjänst

  • Öka merförsäljningen  och nyförsäljningen på inkommande samtal utan att ”kränga”·     
  • Hur kundtjänst kan stötta den  ”Den digitala köpresan”  i samtale
  • Intervjua kunderna om var de befinner sig på den Digitala köpresa
  • När i samtalet passar det för merförsäljnin
  • Vad ska vi sälja, vilka produkter och tjänster
  • Hur merförsäljning blir en service till kunderna
  • Få kunderna att stanna kvar längre med ökad merförsäljning
  • Hur anpassa era säljargument efter kundens kunskapsnivå
  • Att ställa behovsfrågor så att kunden själv inser sitt eget behov utan att "kränga"
  • Beslutspsykologi, förstå hur beslut fattas

Merförsäljning = kundservice

Merförsäljning ska inte handla om att kränga produkter utan om att hjälpa kunden till en bättre lösning eller produkt. Man måste alltid få kunden att känna sig som en vinnare, en kund som känner sig lurad stannar inte kvar. Därför gör vi det lättare för kunderna att tacka nej. Ofta blir en kund nöjdare om den blir erbjuden fler förslag och då upplevs det som en service om man inte känner sig ”tvingad” att köpa.

Kunden pratar gärna med en kundtjänstcoach

Denna metod innebär att du ställer coachande frågor till kunderna. Du låter också varje säljsamtal utgå från just den kundens erfarenheter och kunskap . Skillnaden blir att kunderna själva inser sina behov mycket lättare och ni får en bättre affärsrelation som gör att merförsäljningen går enklare.

För flera köp coachar vi kunden med avslutningsfrågor

Ett avslut ser helt olika ut beroende på om vi vill ha ett direktavslut eller vill skicka en offert och återkomma. Det påverkar också vår inledning och våra behovsfrågor mycket. Men den gemensamma faktorn är att vi ska låta kunden bestämma sig med hjälp av våra coachande frågor utan att vi talar om för kunder hur den ska besluta. Vilket leder till flera och bättre avslut.

Målgrupp

  • För alla typer av branscher 
  • B2B för både produkter och tjänster
  • Konsumentförsäljning
  • Inkommande säljsamtal

Film

Upplägg

Exempel på ett utbildningsupplägg- Teori varvas med praktik

Teori varvas med praktik genom att ringa riktiga säljsamtal. Vi börjar med ca tre timmar utbildning och sedan en timmes ringande med medlyssning. Fortsätter sedan med teorin och förbättrar våra samtalsmallar, ringer igen osv.

Intresseanmälan

Fyll i dina uppgifter om du är intresserad och vill veta mer om kursen: Kundtjänst och merförsäljning utan att ”kränga”.


En intresseanmälan ger dig möjlighet att komma i kontakt med utbildningsarrangören


Du blir kontaktad och får mer information - För att kunna ta rätt beslut


En intresseanmälan är ingen bokning. Du förbinder dig inte till något

Errors
Valfritt
Valfritt
Valfritt
Valfritt
Valfritt
Valfritt
Valfritt
Valfritt

Säljcoachen AB

Säljcoachen AB

Säljcoachen AB utbildar över 900 säljare och konsulter per år

  Få ett smakprov på våra säljkurser och säljutbildningar  genom att lyssna på vår Podcast.  www. saljcoachen.se Säljcoachen grundades 2009 och finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. Vi är 6 erfarna konsulter och säljcoacher som har arbetat med försäljning inom många olika branscher...


Läs mer om Säljcoachen AB och visa alla utbildningar.

Kontaktuppgifter till Säljcoachen AB

Säljcoachen AB

Danderydsvägen 146
182 36 Danderyd

 Visa telefonnummer