Kursbeskrivning

Google Analytics 4 (GA4) och webbanalys
Under denna heldagsutbildning i Google Analytics 4 (GA4) och webbanalys får du lära dig att analysera var dina besökare kommer ifrån, hur de beter sig på din sajt och hur du utvärderar resultatet av dina digitala investeringar. Vi går igenom vad som är viktigt att tänka på vid setup, de viktigaste rapporterna i Google Analytics och hur du kan arbeta med remarketing och kampanj- och konverteringsspårning.
Inför utbildningen behöver du ett Google Analytics-konto och ta med egen dator.
Kommande kursstarter
Målgrupp
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL DIG SOM:
- Vill ha spetskompetens inom Google Analytics 4 (GA4)
- Vill förstå vad era investeringar och marknadsföring ger för effekt
- Vill förstå användare på er egen webbplats eller app
- Vill arbeta datadrivet med den digitala närvaron
- Arbetar både inhouse eller på byrå
Kursinnehåll
DU FÅR LÄRA DIG:
- Hur Google Analytics 4 (GA4) fungerar och vad som är viktigt att tänka på vid setup
- Skillnaden mellan Universal Analytics och GA4
- Hur du sätter upp spårning och mätning av kampanjer och konverteringar
- Att läsa och tolka de viktigaste rapporterna i GA4 och följa upp kampanjer
- Att arbeta med remarketing i GA4
- Hur du kopplar ihop Google Ads med GA4
MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska:
- Få spetskompetens i Google Analytics 4 (GA4)
- Bli inspirerad kring hur man arbetar datadrivet för att optimera din digitala närvaro
- Förstå och använda rapporter och data i GA4
- Lära dig spåra och utvärdera effekter av olika kampanjer
Upplägg
Program
09:00 Presentation och introduktion till webbanalys
Introduktion, presentation och förväntningar.
09:15 Vad behövs för att lyckas med webbanalys
09:30 Övning: Logga in och navigera tillsammans
10:00 Hur fungerar Google Analytics 4?
Vi går igenom hur GA4 är uppbyggt och hur man gör för att samla in data på rätt sätt. Standardeventen som finns.
10:30 Paus
10:45 Gränssnitt och tolkning av rapporter
Vi går igenom de viktigaste siffrorna, dimensionerna och rapporterna och djupdyker i hur man ska tolka dessa.
11:30 Att sätta upp konverteringar
Vi tittar på hur man sätter upp konverteringar och vilka olika typer av konverteringar som man kan sätta upp i GA4.
12:00 Lunch
13:00 Att följa upp kampanjer
Vi går igenom hur man följer upp sina annonskampanjer med hjälp av kampanjspårning, vad som är viktigt att tänka på när det gäller kampanjer och vilka rapporter man bör fokusera extra mycket på.
14:00 Remarketing och koppling till Google Ads
Vi går igenom hur remarketing fungerar i GA4 – vad man kan använda det till och hur man sätter upp det. Vi går också igenom hur man kopplar ihop analyserar Google Ads med GA4.
14:30 Fika
14:45 Att läsa och förstå rapporter och vad som konverterar
Under detta pass kommer vi fokusera på hur man analyserar och förstår på vilket sätt olika kanaler har bidragit till konverteringar. Vi går igenom både teorin och djupdyker i de olika rapporterna som finns i GA4.
15:30 Övning: Skapa egen rapport i GA4
Vi går igenom hur du kan underlätta rapportering med hjälp av GA4 och du får öva på att själv skapa en egen rapport.
16:15 Summering
16:30 Utbildningen avslutas
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 4,3
Bra med grupparbete, men skulle kunna vara tydligare instruktioner inför dessa.
Bra och intressant.

Resumé Akademi
Resumé Akademi är ledande inom utbildningar för dig inom marknadsföring, kommunikation och media. Vår idé och vår uppgift är att vidareutbilda, kompetensutveckla och förse dig med kurser inom digital kommunikation, marknadsstrategi, sociala medier, medieval och dataanalys....
Syftesenlig, och höll vad den lovade.