Kursbeskrivning

Gå en kurs i prissättning för ökad konkurrenskraft
Att sätta rätt pris är en av de viktigaste parametrarna för en långsiktigt lönsam affär, trots detta saknar många företag en strategi kring sin prissättning.
I den här kursen får du som deltagare ökade kunskapar kring prismodeller, prisstrategier samt hur prissättningen i slutändan kan användas för att påverka både omsättning och resultat. Målet är att du som deltagare efter avslutad utbildningsinsats ska ha teoretiska kunskaper och praktiska verktyg kring prissättning som kan appliceras direkt i verksamheten.
Under kursen blandas teori med caseövningar och diskussioner i smågrupper. Stort fokus läggs på att förstå det teoretiska ramverket för att sedan möjliggöra utveckling av den egna organisationens prissättning.
Kursen går även igenom en prisskänslighetsanalys med olika ingångsvärden som tex hur en prishöjning eller prissänkning påverkar resultatet. Efter en heldag med nya kunskaper inom prissättningsteori och praktik har du som deltagare fått med dig värdefull kunskap som verkligen kan göra skillnad.
Kommande kursstarter
Målgrupp
Kursen riktar sig främst till företagsledare, försäljningschefer, säljare, marknadsansvariga, ekonomiansvariga, egenföretagare eller andra med befogenhet att sätta pris.
Kursinnehåll
Kursen består av både teoretiska och praktiska moment i form av både diskussioner och caseövningar.
• Teoretiska modeller
• Praktiska verktyg
• Att välja rätt pris för din affär
• Aspekter att ta hänsyn till
• Etiska dilemman
• Priskänslighetsanalys
Upplägg
Distansutbildning 09.00 - 16.00
Erbjudande
Önskar dig en företagsanpassad utbildning är ni välkomna att höra av er till oss.
Kursledare
Josefin Adolfsson
Utbildningsledare är Josefin Adolfsson. Hon har under större delen av sitt yrkesverksamma liv arbetat med försäljning och service inom privat sektor. Hon har erfarenhet från utveckling av affärsrelationer både inom B2B och B2C samt coaching både av säljare och ledare inom området försäljning och affärer. Josefin har arbetat med praktisk prissättning av både tjänster och varor. Hon är van att tänka strategiskt ur både ett kundperspektiv såväl som ett lönsamhetsperspektiv när det gäller prissättning.
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 4,7
Pondus är en konsult- och kommunikationsbyrå med ambitionen att göra skillnad på riktigt. Våra utbildningsledare har lång praktisk erfarenhet av det vi utbildar i. Det gör att vi på ett enkelt och självklart sätt kan varva teori och praktik samtidigt...