Innehållsproduktion för sociala medier på distans

Längd
20-30 timmar, för alltid tillgång till material
Pris
3 996 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
Du väljer startdatum se detaljer
Utbildningsform
Onlineutbildning
Längd
20-30 timmar, för alltid tillgång till material
Pris
3 996 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
Du väljer startdatum se detaljer
Utbildningsform
Onlineutbildning
Från 3 996 SEK exkl. moms / person

Kursbeskrivning

 content production för sociala medier

Bli expert på content production för sociala medier - helt på distans

Att skapa content för sociala medier handlar om att löpande ta hand om ditt varumärke och dina relationer med kunder, nya som befintliga. Detta görs genom att skapa innehåll (text, video, bild) som engagerar din målgrupp och som anpassats efter kanaler och målsättningar.

Den här kursen behandlar alla områden inom att planera, producera och publicera innehåll optimerat för sociala medier. Du får handfasta tips och guidning kring hur du tar fram innehåll som driver försäljning, ökad varumärkeskännedom och engagemang. Vi går igenom formatanpassningar och hur du estimerar din tid. Du får även tips om de mest effektiva och använda tjänsterna och verktygen som används i branschen. 

Men framförallt lär du dig att skapa innehåll med högt produktionsvärde. Vi skapar moodboards, tar fram en tonalitet och går igenom hur du filmar, designar och skriver för sociala medier.

Kursen är fylld med användbara mallar och vägledning i de olika social mediakanalerna. De kanaler vi fokuserar mest på är Facebook och Instagram, men vi går även igenom LinkedIn, Twitter, Youtube, TikTok och Snapchat. 

Kommande kursstarter

1 tillgänglig kursstart

Du väljer startdatum

  • Onlineutbildning
  • Distans

Målgrupp

Kursen vänder sig till dig som vill utveckla dina kunskaper inom innehållsproduktion för sociala medier. Du är antingen helt ny på området eller så har du en traditionell bakgrund inom kommunikation och vill bredda dina kunskaper inom sociala medier. Kursen riktar sig till dig som både jobbar kommersiellt och på myndighet. Du är kanske intresserad av att kompetensutveckla dig och få handfasta tips på hur du ska jobba med sociala medier. 

Kursen är även utformad för att spara dig tid genom att erbjuda mallar och vägledning till tjänster, verktyg och underlag som varje sociala media-kreatör behöver i sitt dagliga arbete. 

  • För dig som vill börja jobba med social medier, men behöver förkunskaper.
  • För dig som har en traditionell bakgrund inom grafisk design, art direction eller copywriting.
  • Du jobbar med liknande område i digitala medier men behöver spetskompetens inom just sociala medier.
  • För dig som testat på att skapa innehåll, men som vill öka kvalitén och produktionsnivån.

Kursinnehåll

Under kursen går vi igenom följande:

  • Strategin bakom att skapa innehåll
  • Planering av innehåll och produktion 
  • Tjänster för ljud, bild och video 
  • Verktyg och program för att skapa innehåll 
  • Verktyg och tjänster för analys och utvärdering
  • Hur du skapar och producera bild-, video- och ljudinnehåll
  • Hur du skriver för sociala medier
  • Hur du med hjälp av hashtags och captions ökar räckvidden och skapar engagemang
  • Publicera och utvärdera ditt arbete i sociala medier

Läroplan

Kursen delas in i 11 moment och tillhörande delmoment. Tillhörande varje moment finns det uppgifter att lösa, tutorials som visar exempel på praktisk användning, instuderingsmaterial och quiz för att testa dina kunskaper.

Kursen nyttjar i huvudsak dessa medel för utlärning:

  • Inläsningsmaterial
  • Videomaterial
  • Bildförklaringar
  • Övningsuppgifter
  • Certifieringstest
  • Quiz

Modul 1 - Intro

  • En kort historia om sociala mediers utveckling 
  • Att skapa innehåll för sociala medier

Modul 2 - Strategin bakom att skapa innehåll

  • Innehållsstrategi
  • Kanalval
  • Målgrupper

Modul 3 - Planera 

  • Content plan/innehållsplan 
  • Estimera din tid
  • Resurser och metoder för inspiration
  • Hur man designar för sociala medier 

Modul 4 - Quiz 

  • Quiz på tidigare moduler

Modul 5 - din verktygslåda 

  • Tjänster för ljud, bild och video 
  • Verktyg och program för att skapa innehåll 
  • Verktyg och tjänster för analys och utvärdering

Modul 6 - skapa och producera innehåll

  • Filma för sociala medier
  • Redigera bilder och video
  • Skapa Instagram Reels
  • Ljudupptagning och ljudeffekter
  • Textning av video
  • Göra egna filter, linser, profilmotiv och GIF:ar

Modul 7 - Quiz 

  • Quiz på tidigare moduler

Modul 8 - skriva för sociala medier

  • Optimera text för olika plattformar
  • Öka räckvidden med nyckelord och hashtags
  • Skapa engagemang 

Modul 9 - Quiz 

  • Quiz på tidigare moduler

Modul 10 - Publicera och utvärdera

  • Verktyg för publicering
  • Utvärdera utifrån din content strategi
  • Mall för rapportering

Modul 11 - Certifikat

  • Sluttest

Efter utbildningen

Kursen förbereder dig för att jobba med allt inom innehållsproduktion i sociala medier och självständigt kunna sköta ett företags social media kanal/er. Som certifierad kan du söka till juniora roller inom sociala medier med fokus på att skapa innehåll.  För dig som redan har arbetserfarenhet och utbildning inom andra kommunikationsområden hjälper denna kurs dig att söka till mer seniora tjänster inom sociala medier. Kursen breddar även din kunskap inom sociala medier för dig som har en traditionell bakgrund inom grafisk design, art direction eller copywriting vilket är värdefullt i dagens medielandskap. Kursen ger dig möjlighet att erbjuda fler tjänster åt nuvarande eller potentiella kunder, både som anställd på byrå eller i en frilansverksamhet.

Några vanliga jobbtitlar som du kan få efter avklarad utbildning är:

  • Social Media Manager
  • Social Media Specialist
  • Social Media Ansvarig
  • Community Manager
  • Social Media Kreatör 
  • Social Media Coordinator
  • Content Producer
  • Content Designer
  • Innehållsansvarig för sociala medier

Kostnader

Kostnader

Kursen i Innehållsproduktion för sociala medier kostar 4995 kr (inkl. moms) och du har sedan obegränsad tillgång till kursen för alltid!

Du kan betala kursen med Klarna, Swish och faktura. 

Vi erbjuder dessutom delbetalning i samarbete med Klarna. 

Kursansvarig

Avilin Persson

Avilin Persson har sedan 2012 jobbat med sociala medier för kunder som bland annat Coca-Cola, Lenovo, NIBE, Utbildningsförvaltningen och Barncancerfonden. Under den tiden har hon hunnit jobba både inhouse, på byråer och som egen konsult. Hon har även varit kursansvarig på Nackademin där hon utbildat framtida digitala strateger och digitala kommunikatörer inom sociala medier.

Examen, diplom m.m.

I slutet av kursen får du möjligheten att certifiera dig. Certifikat kräver godkänt genomfört test. Detta görs online och du får svar direkt om du är godkänd. Testet kan du göra så många gånger som du behöver för att bli godkänd. Certifieringen är 100% valfri.

Intresseanmälan

Beställ information

Fyll i formuläret för att få mer information om Innehållsproduktion för sociala medier på distans, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.

Recensioner

Snittbetyg: 5

Baseras på 3 recensioner
Skriv en recension
5/5
Karin
03 feb 2022

Superbra kurs! Jag är art director som vill få mer koll på SoMe och produktion av content. Kursen är så himla bra och välgjord.

5/5
Helena
30 sep 2020

Jag fick jättebra praktiska tips och tricks, förslag på verktyg, källor, sajter och konkreta exempel. Dessutom en bra översikt av arbetet med content-produktion. Extra bonus att...

Visa mer
5/5
Maria E
08 sep 2020

En superbra kurs med en massa bra mallar!

Highlights