Kursbeskrivning
Vill du att era kunder ska välja just er tjänst/produkt? Vill du lära dig knepen för hur du ska få till att kunden väljer just dig och ditt företag? Under denna kurs får du lära dig hur du skapar goda kundrelationer, hur säljprocessen fungerar, hur du lägger upp en bra affärsplan, hur du får kunden att välja just dig m.m. Detta trots att du kanske inte har titeln försäljare.
Alla inom ett företag arbetar med försäljning av något slag för att uppnå affärsmålen, oavsett om du arbetar som supportpersonal eller aktivt som säljare. Kursläraren kommer att ge dig metoderna och verktygen för hur du ska uppnå dina och företagets mål. Att kunna driva en effektiv och strukturerad försäljningsprocess är kanske det viktigaste du kan göra, oavsett om du jobbar med enklare försäljning med lite mindre affärer, eller om du jobbar med komplex försäljning med stora ordervärden. Att jobba med försäljning utan att veta vad som krävs av oss under resans gång, är som att ge sig ut i skogen utan kompass. Försäljning är i grund och botten relativt enkelt. Det handlar om att genomföra ett antal förutbestämda steg i en fördefinierad process. Följer vi denna så kommer vi i de flesta fall att lyckas med vårt slutmål. Problemet är att många av oss vet vad vi behöver göra, ändå gör vi det inte. Lika många av oss har inget slutmål, eller vet vad vi behöver göra på vägen och då blir det svårt att göra rätt saker på.
Under denna tvådagars kurs kommer du att få de verktyg som du behöver för att uppnå de uppsatta målen, oavsett om du ska få igenom en bra affär eller bara skapa goda kundrelationer.
Kursinnehåll
Vad är försäljning
- Vanliga myter inom försäljning
- Vad är försäljning egentligen
- Definitoner:
- Affärsmannaskap
- Att se kundens behov
- Köpsignaler
Hur ser en försäljningsprocess ut - vilka är grundstenarna
- Research
- Att boka kundmöten
- Att hålla effektiva kundmöten
- Förhandling
- Kundvård
Att korta ner säljcykeln
- Metoder
- Du kommer att få ta del av en metodik som gör att du hela tiden får med det viktigaste innan du går vidare till nästa steg
- Verktyg
- Hur du kan använda ett CRM eller liknande för att lägga fokus på rätt affärsmöjligheter, vilket leder till kortare vägar till beslut och lönsammare affärer
- Kvalificeringssteget
- Erbjudande
- Vad säljer jag
Kundens köpprocess
- Hur köper kunden din lösning?
- Vad behöver vi veta om det som händer hos kunden?
- Att ställa rätt frågor
- Varför ska kunden köpa av/ välja just mig
Verktyg som hjälper dig i din säljroll
- Din personliga affärsplan
- Mallar och manus
- Dokumenterade steg att följa på vägen
- Inför kundmötet
- Förberedelser
- Fallgropar
- Checklista
- Lyssna
- Hur blir du en bra lyssnare och säljer mer
Motivation
- Vad det handlar om egentligen
- Vikten av att ha roligt med det vi gör
- Världens bästa yrke
Effektivitet
- Gör en plan för dina säljaktiviteter
- Tidsblockning
- Dina värderingar och hur dessa påverkar din prestation
Säljsamtalet
- Skapa ett intresse och behåll det
- Våga ställa frågor
- Argumentationsfasen
- Köpsignaler
- Hur ska du hantera prisdiskussioner
- Lyckade avslut
- Case/exempel
Besvikna/missnöjda kunder
- Hur bemöter jag en besviken/missnöjd kund
- Hur får du reda på orsaken till missnöjet
- Arg kund – hur blir kunden positiv igen
Uppföljning
- Hur gör jag
- Varför ska jag följa upp
Avslutning
- Vårda kundrelationerna
- Tips & Tricks att ta med sig
Vem bör deltaga?
Du som inte jobbar med försäljning idag, eller som är helt ny inom yrket. Du kanske jobbar som konsult, projektledare, ekonom, administrativ personal eller varför inte driver eget företag eller en avdelning inom ett större bolag. Du är nyfiken på försäljning men vet inte riktigt hur du ska börja.
Övningar
Teori varvas med praktik för att vi ska kunna lära oss att använda våra kunskaper direkt när vi kommer tillbaka till vår arbetsplats. Workshop kring våra erfarenheter idag inom försäljning, exempel på riktiga situationer ur verkligheten och hur vi löser dessa, framtagning av våra egna mallar
Förkunskaper
Inga förkunskaper inom försäljning krävs
Kursmål
Att få en bättre grundförståelse för hur försäljning fungerar och hur vi alla med rätt verktyg och förutsättningar kan vara bidragande i vårt företags försäljning
Lärare
Oliver Lopez
Oliver har jobbat med försäljning i snart 15 år och driver sedan ett par år tillbaka sitt eget företag, där han hjälper säljorganisationer att utvecklas inom försäljning. Innan Oliver startade sitt företag, hade han tjänster som nykundssäljare, Account Manager, KAM och har jobbat i ledande säljpositioner både i Sverige och utomlands.
Examen, diplom m.m.
Följande kommer deltagarna att ha med sig efter avslutad kurs
Checklista med steg som hjälper oss att hålla rätt kurs, PDF över hur en traditionell säljprocess ser ut och vad som är viktigt att inte missa, bra inledningsfraser för att kunna initiera en dialog kring försäljning, tips på hur vi lägger upp ett telefonsamtal med en potentiell kund
Intresseanmälan
NFI Utbildning AB
NFI Utbildning AB är idag ett heltäckande utbildningsföretag med fler än 50 kurser inom många olika ämnesområden; Ledarskap, Projektledning, kommunikation och IT. Vi har bedrivit kvalificerad utbildningsverksamhet sedan 1985. Sedan starten har fler än 50 000 personer deltagit i vår...