Kursbeskrivning
Sammanfattning
I systemutvecklingsarbetet idag ska man åstadkomma mer på kortare tid än vad vi traditionellt är vana vid. Alla i vår omgivning ställer högre krav på den programvara som utvecklas och därför måste vi ha en bra struktur avseende bland annat hur vi samlar in, prioriterar och testar användarnas krav på systemet.
Idag utgår man gärna från så kallade användningsfall (use cases) för att samla in information om de funktioner användarna vill ha. Användningsfallen är en central del i RUP. Med hjälp av användningsfallen kan man samla in användarnas krav utan att de själva behöver kunna formulera dessa i något speciellt språk. Användningsfallen sammanställs till en användningsfallsmodell vilken beskriver den totala funktionaliteten i systemet.
Arbetet med användningsfallen driver systemutvecklingsprojektet framåt. Med utgångspunkt från användningsfallen skapas designmodeller och testfall. Användningsfallen utgör med andra ord den röda tråden som binder samman hela systemutvecklingsprocessen.
Kursinnehåll
Introduktion
- Vad innebär kravhantering?
- Vilka är inblandade?
- Hur ser kravprocessen ut?
- Förhållande till verksamhetsmodellering, projektledning, systemutveckling och test
- Krav och olika systemutvecklingsmetoder
- Förståelse av användarens behov
Vad är krav och kravhantering?
- Olika sätt att beskriva ett behov
- Klassificera och dokumentera
- Krav, användningsfall, testfall
- Dokumentation och ändringshantering av krav
- Definiera produktens funktionalitet
Bakgrund
- Objektorienterade metoder
- Vad är en process?
- Notationssätt
- UML - Unified Modeling Language
- Iterationer och inkrement
Fem kunskapsområden
- Analysera och förstå problemet
- Förstå intressenternas behov
- Definiera systemet
- Avgränsningar
- Detaljspecifikationen
Riktlinjer för användningsfall
- Avgränsning av användningsfall
- Vem vänder sig användningsfallet till?
- Namnsättning
- Den korta beskrivningen
- Huvudflöde
- Alternativflöde
- Beskrivningsstilar
- Särskilda krav
- Utökning
- Nyttjande av paket
Tekniker för att samla in, granska och prioritera kraven
- Ledning av workshops
- Aktivera deltagarna
- Intervjuer
- Enkäter
- Roller
- Arbetssätt
- Hantera systemets omfattning och avgränsning
- Strukturera och prioritera
- Testa användningsfallen
Hantera förändringar under arbetets gång
- Spårbarhet
- Ändrings- och versionshantering
- Krav under systemets hela livscykel
Sammanfattning och avslutning
Övningar
Kursen innehåller ett flertal övningar som belyser teorier inom kravhantering.
Förkunskaper
Du bör ha erfarenhet av att arbeta med ny- eller vidareutveckling av IT-system t ex som kravställare, beställare, systemutvecklare, testare eller programmerare.
Kursmål
Efter kursen kommer du ha goda kunskaper i vad ett krav är samt hur man identifierar, samlar in och prioriterar kraven. Vidare kommer du att ha erhållit kunskaper i vad användningsfall (use-cases) är och hur dessa används i praktiken för att åskådliggöra kraven samt hur man identifierar, beskriver och förfinar dem.
Målgrupp
Kursen vänder sig främst till dig som är kravställare och beställare av IT-system. Kursens breda upplägg gör dock att kursen är synnerligen lämplig även för dig som är testansvarig, systemutvecklare, programmerare eller projektledare.
Investering
I priset ingår lunch, fika och kursmaterial.
Intresseanmälan
NFI Utbildning AB
NFI Utbildning AB är idag ett heltäckande utbildningsföretag med fler än 50 kurser inom många olika ämnesområden; Ledarskap, Projektledning, kommunikation och IT. Vi har bedrivit kvalificerad utbildningsverksamhet sedan 1985. Sedan starten har fler än 50 000 personer deltagit i vår...