Kursbeskrivning
Ett användargränssnitt är bra när vi inte tänker på det! Att arbeta med kontaktytor mellan människa och maskin är bland det mest utmanande man kan göra och att kunna designa användarvänliga och användbara gränssnitt är mycket viktigt, särskilt när vi bygger gränssnitt för webben. Om inte våra användare uppfattar gränssnittet som lätt att förstå, enkelt att använda och uppbyggt på ett logiskt sett kommer de att tröttna och kanske lämna applikationen. Företaget eller organisationen drabbas av ökade kostnader på grund av supportkrav och ineffektivitet eller förlorade affärer.
Kursen presenterar vad som bör styra ett gränssnitts utformning samt hur man på ett strukturerat sätt kan arbeta med användbarhetsaktiviteter under olika faser i ett projekt, exempelvis i systemutvecklingsprojekt.
Då webbgränssnitten är så viktig komponenter i moderna IT-system fokuserar denna kurs på grafiska gränssnitt med tyngdpunkt på webblösningar, samt hur information bör presenteras på Internet. Många av frågeställningarna och lösningarna är dock generella varför mycket av kursinnehållet kan appliceras på valfria typer av gränssnitt, exempelvis mobila enheter.
Denna kurs består av teoretiska pass, då vi ägnar oss åt beteendevetenskapliga teorier kring hur vi som människor fungerar i vår kontakt med datorer och grafiska gränssnitt, samt praktiska pass då vi behandlar konkreta frågeställningar rörande design av grafiska gränssnitt. Ett viktigt moment i kursen behandlar även hur man i praktiken testar "användbarhet" hos ett gränssnitt.
Kursinnehåll
Introduktion
- Vad innebär användbarhet (usability)?
- Vilka begrepp finns runt usability?
- Vad man vinner på att arbeta med strukturerad användbarhetsdesign?
Människan
- Beteende-vetenskapliga teorier
- Var forskningen står ifråga om människa-dator- interaktion (mdi)
- Vad en människa först ser på en webbsida
- Hur människans sinnen och minne fungerar
- Hur ger man feedback?
Arbetsmodeller
- Hur kan man arbeta med människan i fokus när man skapar en ny applikation?
- Olika arbetsmodeller och metoder presenteras för att fokusera på användbarhet.
Gränssnittsdesign
- Hur arbetar en gränssnittsdesigner?
- Finns det god och dålig design?
- Påverkar designen användbarheten?
- Hur håller man kvar en besökare på en webbplats?
- Anpassa webbsidor för människor med funktionshinder:
- Synnedsättning
- Hörselproblem
Struktur och navigering
- Att bygga upp struktur och navigering för en:
- webbplats
- annan typ av applikation
- Hur tydliggörs syftet med webbplatsen?
- Hur fokuserar man på målgruppen?
- Olika sätt att navigera runt
- Hur bör länkar se ut och uppföra sig?
Grafiska verktyg
- Design av webbsidor
- Att presentera text på skärm så att den fyller sitt syfte:
- Tydlighet
- Lättillgänglighet
- Hur bör färger användas på en webbplats / i en applikation?
- Bör metaforer och ikoner användas?
- Hur bör bilder presenteras på skärm vad gäller:
- placering
- komprimering
- färgsättning
- filformat
Testning av användbarhet
- När och hur testar man användbarhet?
- Vilket resultat kan strukturerade användbarhetstester förväntas ge?
- Genomgång av olika testmetoder
- Hur utvärderar man resultaten?
Praktiska övningar
- Arbetsmetoder som möjliggör användarmedverkan i olika typer av projekt
- Interaktionsdesign
- Att bygga informationsstruktur
- Scenariobaserade användartest
Sammanfattning och avslutning
Vem bör deltaga?
Du som önskar skaffa dig kunskaper i design och testning av grafiska gränssnitt, med fokus på webblösningar. Kursen är lämplig för dig som vill lära dig generell gränssnittsdesign för att till exempel kunna ställa relevanta krav på ett webbdesignteam, ansvara för design av en ny applikation med ett grafiskt gränssnitt eller vill lära dig hur man kan testa gränssnitt.
Förkunskaper
Intresse för och vana av att hantera grafiska gränssnitt.
Kursmål
Efter kursen kommer du att ha fått kunskaper i hur ett ändamålsenligt gränssnitt bör se ut samt hur gränssnittets användbarhet kan testas. Du kommer också ha fått en god inblick i begreppsvärlden kring usability design, samt hur vi människor rent beteendevetenskapligt fungerar i vår kontakt med grafiska gränssnitt.
Lärare
Mattias Hyll Mattias arbetar som konsult inom data- och telekommunikation och medieteknik, till stor del med utbildnings- och gränssnittsrelaterade projekt. Han har tidigare arbetat som lärare på KTH inom nätverks- och medieteknik under fem år.
Intresseanmälan
NFI Utbildning AB
NFI Utbildning AB är idag ett heltäckande utbildningsföretag med fler än 50 kurser inom många olika ämnesområden; Ledarskap, Projektledning, kommunikation och IT. Vi har bedrivit kvalificerad utbildningsverksamhet sedan 1985. Sedan starten har fler än 50 000 personer deltagit i vår...