Förbättra kommunikationsförmågan - företagsanpassad

Längd
1-2 dagar
Längd
1-2 dagar
Få mer information om utbildningen, arrangörerna svarar oftast inom 48h 👍

Kursbeskrivning

effektiv kommunikation

Utveckla dina kunskaper för medveten och effektiv kommunikation

Nu behövs både ledare och medarbetare som är skickliga kommunikatörer. Snabba förändringar, kunder med allt högre krav och medarbetare som upplever stress är många organisationers och ledares utmaningar idag.
Så vad är lösningen? Du är lösningen.

Forskning visar att vi idag upplever mer och mer hot i den sociala miljön ökar vilket påverkar hur vi mår. Det påverkar i sin tur hur vi presterar, hur vi trivs, vilka beslut vi fattar och vad vi tycker om varandra. Mail, sms, möten och annat som sker i vår sociala miljö kan jämföras med hur vi uppfattade en sabeltandad tiger för tusentals år sedan när vi levde på savannen, på grund av vår 40 000 år gamla fantastiska hjärna. Hur kan du ta dig till nästa nivå för att nå nya hållbara resultat? Genom din kommunikation. Upplevelsen du skapar och känslan du lämnar efter dig i varje möte är avgörande för resultatet på sista raden.

Nå fram med ditt budskap.
Vill du nå fram med ditt budskap, få med dig någon på en ny idé och bygga relationer behöver du få den du kommunicerar till att känna sig trygg. Först då kan du nå fram och nå det resultat du önskar. Vi kommunicerar hela tiden med hjälp av vårt kroppsspråk, mimik, ton och ordval. Trots det har bara 5% av de vi möter ute på företag en medveten kommunikationsstrategi, medvetna kommunikationsvanor, för att nå sina mål. Bara 5% har alltså en strategi bakom varje mail, sms eller samtal. Vilka ord och meningar de ska använda, hur de ska formulera och disponera information för att nå fram till kollegan eller kunden med bäst resultat, för att nå fram till så många som möjligt. Det är alltså 95% som inte har en strategi för hur de kommunicerar. Inget budskap är neutralt. Varje mail, sms och budskap du skickar iväg innehåller en kemisk cocktail. Antingen bjuder du mottagaren på en cocktail som uppfattas som något positivt eller som något hotfullt även om din intention är densamma ni båda budskapen, det är hur du kommunicerar som är skillnaden. Antingen får du mottagaren att må bra och sänka garden eller så får du istället försvarsmuren att växa och i värsta fall förvandlar du mottagaren till en okreativ egoist. Inget budskap är neutralt och vi har fem gånger fler elektroder i hjärnan som letar efter hot än något positivt. I all kommunikation har du chansen att bygga relation med din målgrupp och i den förändringskultur vi lever i idag behöver vi mer än någonsin kunna kommunicera för att få med oss målgruppen dit vi behöver ta oss.

Etablera kommunikationsvanor som ger bättre resultat.
Vi har tagit fram en ny utbildning där du lär dig att etablera goda kommunikationsvanor för att bli en mer medveten, effektiv och relationsbyggande kommunikatör. Den är baserad på utbildningar vi tidigare hållit och uppnått bra resultat med och vår erfarenhet som medarbetare, ledare och konsulter inom kundservice, kommunikation, förändringsarbete och organisationsutveckling. Vi har sammanställt godbitarna du behöver för att bli ännu bättre. För att få nöjdare kunder, gäster eller medarbetare och för att undvika gnäll, missförstånd och missnöje och minimera stress. Du kommer såklart även få kvitton och bekräftelser på sådant du redan gör bra.

Under denna utbildning lär du dig medveten och effektiv kommunikation och tar fram din egen strategi. Du kan använda det du lär dig i exempelvis:      

•Kund, sälj och medarbetarsamtal.
•Informationsutskick.
•Offerter.
•Möten.
•Utbildningar.


Det leder till bättre resultat och minskad irritation i vardagen. Du skapar bättre relationer och får nöjdare kunder, kollegor och medarbetare samtidigt som du undviker missförstånd och missnöje. Du sparar tid, pengar och energi.


Du har nu två val:

1. Att fortsätta köra på i gamla hjulspår och hoppas att du når nya resultat ändå.

2. Att investera i en ny väg framåt, etablera hållbara kommunikationsvanor och nå nya resultat. Att bana vägen för en ny standard för kommunikation och ledarskap.

Om du är sugen på alternativ två så haka på och slipa till dina befintliga och etablera nya kommunikationsvanor, kontakta oss för anmälan eller mer information!

Dina resultat är en fördröjd effekt av dina vanor!

Målgrupp

En utbildning för dig som har kundkontakt eller som leder eller utbildar medarbetare som arbetar med service, sälj eller kundbemötande.
Inga förkunskaper krävs.

Kursinnehåll

  • Modul 1.

    Under den första delen av modul 1 kommer vi prata om vad medveten och effektiv kommunikation är och varför det är så.
    Under andra delen kommer vi att lägga fokus på dig och ditt självledarskap. För precis som du sätter på dig själv flytväst eller syrgasmask innan du hjälper andra behöver du börja med att förstå dig själv först. Du kommer att få reda på kopplingen mellan din inre och yttre spelplan. Hur ditt mindset, dina värderingar och föreställningar påverkar ditt beteende, din kommunikation och dina resultat.

    Innehåll:

    • Introduktion till medveten och effektiv kommunikation och varför det är viktigt idag.
    • Vad består kommunikation av, hur påverkar olika delar i kommunikationen oss och varför är det så?
    • Självledarskapet - Din inre och yttre spelplan och hur allt hänger ihop.
    • Hur ditt mindset påverkar din kommunikation och ditt resultat.
    • Ditt kommunikationssätt, dina styrkor och överdrivna styrkor.
    • Vanliga misstag, krockar och fallgropar att undvika i kommunikation.
    • Effektiva verktyg.

    Modul 2.

    Under denna modul ligger fokus på att vässa, effektivisera och slipa till ditt sätt att kommunicera. Du kommer få använda kunskapen i praktiken och träna på olika effektiva verktyg för att kommunicera medvetet och för att anpassa din kommunikation till den du kommunicerar med för bästa resultat.

    Innehåll:

    • Kommunicera hjärnsmart.
    • De 5 viktigaste kommunikationsvanorna för hållbart resultat.
    • Hantera missnöjda människor - Olika bemötandestilar.
    • Kommunikation för att genomföra förändringar hållbart.
    • Sätt hållbara strategier - Möten, offerter, informationsutskick mm.
    • Träna på att spegla mottagaren.
    • Effektiva verktyg.

    Innehållet är preliminärt och kan förbättras i sista sekund om vi kommer på någon ny genialisk idé.

Vi kan även genomföra denna utbildning som företagsanpassad, efter era behov, mål och utmaningar.

Upplägg

Datum efter överenskommelse.
Längden på utbildningen sätts utefter era behov och er målbild.

Kursledare

Emilie Loman håller i de flesta utbildningar själv men har ibland med konsulter som är experter på kompletterande områden.

Emilie har jobbat med service i många olika roller och branscher. Allt från snabbköpskassörska och på restaurang till att bygga upp mobiloperatören 3s kundservice i sociala medier och 3Företags ServiceAkademi, ta fram utbildningsprogram för olika företag och att coacha medarbetare i service och bemötande.

Hon är utbildad pedagog, skriftlig kommunikatör, säljare och serviceproffs.Emilie Loman

Examen, diplom m.m.

Deltagaren får ett diplom och ett certifikat, som bland annat går att registrera på LinkedIn, efter avslutad utbildning.

Intresseanmälan

Beställ information

Fyll i formuläret för att få mer information om Förbättra kommunikationsförmågan - företagsanpassad, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.

Recensioner

Snittbetyg: 4,5

Baseras på 2 recensioner
Skriv en recension
5/5
Elin
19 nov 2021
SÅ bra!!

Jag och mina kollegor som gått en utbildning hos Lilo är så nöjda!! Det bästa var de konkreta exempel som vi direkt kunde applicera på våra kundmöten och internutbildningar som ...

Visa mer
4/5
Josefine
18 nov 2021
Lilo utbildning med Synsam

Väldigt intressant och givande utbildning. Den gav mycket god insikt i sin egna personlighet, hur man är och varför man agerar på vissa sätt. Samtidigt var det värdefullt att ä...

Visa mer
Serviceproffsen Wowservice AB
Högbergsgatan 40
118 26 Stockholm

Emilie Loman är en serviceexpert med över 20 års erfarenhet av att ha arbetat med kundservice, kundupplevelser och kommunikation i olika positioner och olika branscher.Sedan 2016 driver hon Serviceproffsen Wowservice AB med visionen är att höja statusen på serviceyrket och...

Läs mer om Serviceproffsen Wowservice AB och visa alla utbildningar.

Highlights