Kursbeskrivning
Utredning av utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar i barn och ungdomar
Den här kursen, som omfattar utredning av barn och ungdomar mellan 6-18 år, tar ett helhetsgrepp om utredningsmetodik och innefattar moment från den inledande kontakten till uppföljningen med vårdnadshavare och skola. Du får möjlighet att tillämpa dina kunskaper och färdigheter direkt i ditt kliniska arbete.
I kursen får du fördjupa dina kunskaper och färdigheter i att både ta tillvara andra professioners utredningar och att själv kartlägga, utreda och diagnosticera och differentialdiagnosticera utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar på ett strukturerat och metodologiskt effektivt sätt. Kursen omfattar förutom en uppdatering om Wechsler-skalorna och information om NEPSY-II och CAS-2, undervisning och färdighetsträning i SON-R och ADOS-2 grund modul 1-4. Kursen är i hög grad inriktad på klinisk kompetens och förutsätter att deltagarna har möjlighet att träna färdigheter i sin kliniska vardag.
Kursen är ackrediterad hos psykologförbundet med kurskod AKO590.
Kommande kursstarter
Kursinnehåll
Utredningsmetodik
- Systematisk kartläggning och utredningen som process
- Metoder, instrument och informanter i kartläggningsarbetet: validitet och reliabilitet
- Att sammanställa och analysera resultat
Typisk och atypisk utveckling och diagnoser
- Neurodiversitet och andra begrepp
- Utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar, differentialdiagnostik, samtidiga tillstånd (DSM-5, ICD-11) samt icke-diagnosspecifika kognitiva svårigheter hos barn och ungdomar.
Kartläggningsmetoder och instrument
- Skattning: screening; adaptiv bedömning (ABAS-3/Vineland-3)
- Intervju
- Naturalistisk observation
- Diagnostisk observation: ADOS-2 modul 1-4
- Test:
- CHC-respektive PASS-teorin: Kognitiva förmågor i WPPSI-V, WISC-V, WAIS IV, SON-R, NEPSY-II och CAS-2
- Analys av testresultat: Wechsler-skalorna
- SON-R (administrering och analys)
- NEPSY-II (urval av deltest)
- Riktlinjer för kognitiv testning och smart testning: att prioritera test och välja test och deltest som kompletterar varandra; att utnyttja testresultat i förhållande till andra professioners (ex logoped eller specialpedagog) testning eller tidigare resultat
- Val av kompletterande information när underlaget är otillräckligt för bedömning
Diagnostik och åtgärdsplanering
- Sammanvägning av resultat och helhetsbedömning; övergripande symtombild och funktionsnedsättning, nivåbestämningar och specificeringar (för autism, språkstörning, intellektuell funktionsnedsättning, motorisk koordinationsstörning, tics och adhd)
- Utlåtandeskrivning: sammanfattning och syntes
- Omsätta utredningsresultat till råd och stöd i patientens vardag
Samarbete
- Arbetsallians med patient och vårdnadshavare (VH): överenskommelser och juridiska aspekter
- Patient och VH som mottagare av utredningsresultat och diskussionspart
- Skolan som informationskälla, mottagare av utredningsresultat och diskussionspart
- Kollegialt samarbete
Färdighetsträning
- Egen träning: intervju (VH och pedagog); observation (skola och ADOS-2); och testadministrering (SON-R och Wechsler-skalorna och med fördel NEPSY-II)
- Att jobba med resultatöversikt och tolkning inför diagnostiskt ställningstagande
- Att överföra information till andra professioner, VH, pedagoger och patienten
- Sammanställning av eget kliniskt ärende
Kunskapskontroll och examination
- Inlämning av testprotokoll: Wechsler-skala, SON-R, och ADOS-2
- Godkänd ärenderedovisning 1 och 2: val av adekvata test, syntes, stringens i sammanställningen och återgivningarna till VH/pedagog och patient. Skolobservation, ADOS-2 och deltest från två kognitiva testbatterier skall ingå
- Hemtentamen om UNF diagnoser och vanliga samtidiga tillstånd enligt DSM-5
- Hemtentamen om intelligensteori, kognitiv bedömning och kognitiva förmågor
- Hemtentamen: analys och sammanfattning utifrån case/revidering av utlåtande
- Godkänd kodning, algoritmpoäng ADOS-2 och klinisk bedömning
EBPP
All undervisning utgår från senaste forskningsrön och beprövad erfarenhet. Kognitiv testning utgår från CHC-modellen och PASS-teorin vilka båda är beprövade. Undervisningen om diagnostik utgår från de vedertagna diagnostiska systemen DSM-5 och ICD 10/11. Kritisk granskning av metoder i utredningsarbetet utgår från psykometrisk utvärdering och forskningsrön.
Mål och syfte
Syftet med kursen är att ge deltagaren kunskaper om kartläggning och diagnostik av utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar och färdigheter inom samtliga ingående delar.
Efter avslutad kurs ska deltagaren ha uppnått följande mål:
Kunskap och förståelse gällande:
- utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar i ett utvecklingsperspektiv
- utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar och samtidiga tillstånd
- utredningsprocessen och diagnostiska ställningstagande enligt DSM-5 och ICD-10/11
Färdighet och förmåga att:
- skapa allians med patient, vårdtagare och pedagog
- tillämpa ett strukturerat arbetssätt; att välja lämpliga test och andra utredningsinstrument i förhållande till primär frågeställning, samsjuklighet och differentialdiagnostik; att sammanställa diagnosunderlag
- genomföra intervjuer och samarbeta med patient, vårdnadshavare och pedagoger
- administrera och analysera test och beteendeobservationer, inklusive skolobservation
- bedöma informationens validitet och behov av ytterligare informationskällor
- sammanfatta den enskildes kognitiva (normativa och/eller personliga styrkor och svagheter) och diagnostiska profil
- analysera resultat utifrån egna och andras utredningsresultat. Genomföra kliniska bedömningar och diagnostiska ställningstaganden utifrån övergripande syntes och förtrogenhet med diagnostiska fenotyper.
- sammanfatta utredningsresultatet och beskriva barnets beteendeprofil, kognitiva och psykosociala förutsättningar och behov i vardagen och återge utredningsresultat till patienten, vårdnadshavare och skolpersonal på ett anpassat sätt
Värderingsförmåga och förhållningssätt när det gäller:
- olika synsätt på individen: diagnoser, funktionsnedsättningar och neurodiversitet
- att kritiskt granska olika utredningsmetoder och bedömningsinstrument
- begränsningar och möjligheter vid en- respektive mångsidig diagnostik
- etiska ställningstaganden i utredningsarbetet
Upplägg
Kursen genomförs digitalt och omfattar föreläsningar, gruppdiskussioner, handledning, metod- och färdighetsträning inklusive feed-back på egna inspelningar av testadministrering, redovisning av patientärende och hemuppgifter.
Tid & plats
Datum
2025-09-05 - 2026-01-29
Plats
Digital kurs i realtid via lärplattformen Canvas samt videokommunikationstjänsten Zoom.
Investering
28 500 kr exklusive moms.
Kursledare
Elisabeth Nilsson Jobs, kursansvarig och examinator
Leg psykolog, specialist i klinisk psykologi, fil.dr, internationell ADOS-tränare. Karolinska Institutet, Institutionen för Kvinnors och Barns Hälsa. Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet (KIND).
Miia Ekholm, kursledare
Leg psykolog, specialist i neuropsykologi
Karolinska Institutet, Institutionen för Kvinnors och Barns Hälsa. Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet (KIND)/ Barn- och ungdomspsykiatri Stockholms läns sjukvårdsområde
Johanna Ristolainen Spak, kursledare
Leg psykolog, internationell ADOS-tränare. Karolinska Institutet, Institutionen för Kvinnors och Barns Hälsa. Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet (KIND).
Intresseanmälan
Karolinska Institutet – ett av världens ledande medicinska universitet
Karolinska Institutet erbjuder kompetensutveckling genom uppdragsutbildningar inom bland annat medicin, biomedicin, odontologi, vård och hälsa samt ledarskap. Karolinska Institutets uppdrag är att genom forskning och utbildning medverka till att förbättra människors hälsa. I Sverige står Karolinska Institutet för drygt 40...
Läs mer om Karolinska Institutet Uppdragsutbildning och visa alla utbildningar.