Kursbeskrivning
Ackrediterad som specialistkurs hos Psykologförbundet
Kursen AKO589 ackrediteras som 2 fördjupningskurser inom funktionshindrens psykologi, klinisk barn- och ungdomspsykologi, neuropsykologi samt pedagogisk psykologi. Kursen godkänns även som 2 breddkurser inom övriga specialiteter.
Den här kursen, om utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar (även kallade NPF), omfattar utredning av barn upp till 6 år. Kursen tar ett helhetsgrepp om utredningsmetodik och innefattar moment från den inledande kontakten till uppföljningen med vårdnadshavare och förskola. I kursen får du fördjupa dina kunskaper och färdigheter i att kartlägga, utreda och diagnosticera och differentialdiagnosticera utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar på ett strukturerat och metodologiskt effektivt sätt. Kursen omfattar bedömningsinstrumenten SON-R, utvecklingsbatteriet Griffiths-3 och ADOS-2 Knatte samt en uppdatering i WPPSI-IV. Kursen är i hög grad inriktad på klinisk kompetens och du tillämpar dina kunskaper och färdigheter direkt i ditt kliniska arbete. Kursen förutsätter att du arbetar med utredningsärenden och att du har genomgått ADOS-2 grundkurs.
Kommande kursstarter
Målgrupp
Behörighet
Leg. psykolog samt genomgången ADOS-2 grundkurs.
Kursinnehåll
Utredningsmetodik
- Systematisk kartläggning och utredningen som process
- Metoder, instrument och informanter i kartläggningsarbetet: validitet och reliabilitet
- Att sammanställa och analysera resultat
Typisk och atypisk utveckling och diagnoser
- Tidig typisk utveckling och milstolpar
- Utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar (neurodevelopmental disorders), differentialdiagnostik och samtidiga tillstånd (DSM-5, ICD-11) hos små barn
Kartläggningsmetoder och instrument
- Skattning: screening; adaptiv bedömning (ABAS-3/Vineland-3), ASEBA-skalorna
- Intervju
- Naturalistisk observation i förskolemiljö
- Diagnostisk observation: ADOS-2 Knatte
- Test:
- Utvecklingsskalor: Griffiths 3
- Kognitiva förmågor i WPPSI-IV och SON-R enligt CHC-modellen
- Kognitiva test: WPPSI-IV (analys) och SON-R 2-8 år (administrering och analys)
- Riktlinjer för kognitiv testning och smart testning: att prioritera test och välja test och deltest som kompletterar varandra; att utnyttja testresultat i förhållande till andra professioners (ex logoped) testning eller tidigare resultat
- Val av kompletterande information när underlaget är otillräckligt för bedömning
- Prioriteringar när barnet är ”svårtestat”
Diagnostik och åtgärdsplanering
- Sammanvägning av resultat och helhetsbedömning; övergripande symtombild och funktionsnedsättning, nivåbestämningar och specificeringar (för autism, språkstörning, intellektuell funktionsnedsättning, motorisk koordinationsstörning och för äldre förskolebarn tics och adhd)
- Utlåtandeskrivning: sammanfattning och syntes
- Omsätta utredningsresultat till råd och stöd i patientens vardag
Samarbete
- Arbetsallians med vårdnadshavare (VH); överenskommelser och juridiska aspekter
- VH som mottagare av utredningsresultat och diskussionspart
- Förskolan som informationskälla, mottagare av utredningsresultat och diskussionspart
- Kollegialt samarbete
Färdighetsträning
- Egen träning: intervju (VH och förskolepedagog); observation (förskola och ADOS-2 Knatte); och testadministrering (Griffiths-3, SON-R och WPPSI-IV)
- Att jobba med resultatöversikt och tolkning inför diagnostiskt ställningstagande
- Att överföra information till andra professioner, VH, pedagoger och det äldre förskolebarnet
- Sammanställning av eget kliniskt ärende
Kunskapskontroll och examination
- Inlämning av testprotokoll: GRIFFITHS-3, SON-R och ADOS-2 Knatte
- Godkänd ärenderedovisning 1 och 2: syntes, stringens i sammanställningen och återgivningarna till VH/ped och pat. Förskoleobservation, Griffiths-3, ADOS-2 och minst ett kognitivt test skall ingå
- Hemtentamen: typiska milstolpar samt UNF-diagnoserna enligt DSM-5
- Hemtentamen: metoder, test och resultatanalys
- Hemtentamen: analys och sammanfattning utifrån case/revidering av utlåtande
- Godkänd kodning, algoritmpoäng ADOS-2 Knatte och klinisk bedömning
- Fördjupad analys: ärenderedovisning 2
Utvärdering
- Skriftlig utvärdering
- Reflektion i helgrupp
Mål och syfte
Kursens syfte
Syftet med kursen är att ge deltagaren kunskaper om kartläggning och diagnostik av utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar och färdigheter inom samtliga ingående delar i småbarnsutredning där flera olika testbatterier ingår.
Kursens lärandemål
Uppnå kunskap och förståelse gällande
- tidig typisk utveckling och milstolpar med fokus på motorik, språk och kognition
- utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar i ett utvecklingsperspektiv, samtidiga tillstånd hos små barn
- utredningsprocessen och diagnostiska ställningstagande enligt DSM-5 och ICD 10/11
Uppnå färdighet och förmåga att
- skapa allians med vårdtagare och ge svåra besked
- tillämpa ett strukturerat arbetssätt; att välja lämpliga test och andra utredningsinstrument i förhållande till primär frågeställning, samsjuklighet och differentialdiagnostik; att sammanställa diagnosunderlag
- genomföra intervjuer och samarbeta med vårdnadshavare och förskolepedagoger
- genomföra strukturerad förskoleobservation och klinisk bedömning av milstolpar
- administrera och analysera utvecklingsskalor, test och kliniska beteendeobservationer
- bedöma informationens validitet och behov av ytterligare informationskällor
- analysera resultat utifrån egna och andras utredningsresultat. Genomföra kliniska bedömningar och diagnostiska ställningstaganden utifrån övergripande syntes och förtrogenhet med diagnostiska fenotyper.
- göra diagnostiska ställningstaganden utifrån diagnosunderlag
- sammanfatta utredningsresultatet och beskriva barnets beteendeprofil, kognitiva och psykosociala förutsättningar och behov i vardagen och återge utredningsresultat till vårdnadshavare och förskolepersonal på ett anpassat sätt
Uppnå värderingsförmåga och förhållningssätt när det gäller
- olika synsätt på individen: diagnoser, funktionsnedsättningar och neurodiversitet
- att kritiskt granska olika utredningsmetoder och bedömningsinstrument
- begränsningar och möjligheter vid en- respektive mångsidig diagnostik
- etiska ställningstaganden i utredningsarbetet
Tid & plats
Tid
Kursen äger rum mellan 13/1–16/6 2025.
Plats
Digital kurs i realtid via lärplattformen Canvas samt videokommunikationstjänsten Zoom.
Investering
28 500 kr, exkl. moms.
Föreläsare
Kursledare och examinator
Elisabeth Nilsson Jobs
Kursledare och examinator
Leg psykolog, specialist i klinisk psykologi, fil.dr, internationell ADOS-tränare. Karolinska Institutet, Institutionen för Kvinnors och Barns Hälsa. Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet (KIND).
Johanna Ristolainen Spak
Kursledare
Leg psykolog, internationell ADOS-tränare. Karolinska Institutet, Institutionen för Kvinnors och Barns Hälsa. Center of Neurodevelopmental Disorders at Karolinska Institutet (KIND)
Intresseanmälan
Karolinska Institutet – ett av världens ledande medicinska universitet
Karolinska Institutet erbjuder kompetensutveckling genom uppdragsutbildningar inom bland annat medicin, biomedicin, odontologi, vård och hälsa samt ledarskap. Karolinska Institutets uppdrag är att genom forskning och utbildning medverka till att förbättra människors hälsa. I Sverige står Karolinska Institutet för drygt 40...
Läs mer om Karolinska Institutet Uppdragsutbildning och visa alla utbildningar.