Kursbeskrivning

- Bli certifierad produktchef
- Intensiv kurs där teori omsätts i praktik - praktiska övningar i grupp för att utveckla och säkra dina kunskaper
- Få arbetssätt och verktyg för effektivitet och lönsamhet
- Specifikt för dig som arbetar som eller siktar mot att bli produktchef och vill leda produkten till framgång
- Erfaren och uppskattad kursledare med lång erfarenhet och meriter inom området
- Hundratals nöjda produktchefer och ledare har valt denna fortbildning
Säkra dina produkters framgång!
Som produktchef har du ett brett ansvarsområde och förväntningarna på denna nyckelposition är höga. På kursen Produktchef i praktiken får du veta vilka de kritiska faktorerna för framgång är. Produktchefsrollen ser olika ut från företag till företag och med det som utgångspunkt går vi igenom arbetssätt och verktyg som gör att just du blir mer effektiv och lönsam i din roll som produktchef.
Du får lära dig vilka utmaningar du står inför när du påbörjar nya projekt, du får praktiska råd och handfasta tips på hur du lägger upp ditt arbete och hur du tar dig runt de hinder som kan finnas på resans gång.
Teori omsätts i praktik genom en mängd övningar. Vår erfarna kursledare kommer att inspirera dig att våga göra tydliga strategiska vägval och medvetna prioriteringar!
Kommande kursstarter
Kursinnehåll
UTVECKLA DIN ROLL SOM PRODUKTCHEF!
• Från produktspecialist till produktchef – vad krävs av dig då?
• Produktchefens många roller – så blir du bra på att hantera din koordinerande roll i organisationen
FRÅN AFFÄRSPLAN TILL PRODUKT/MARKNADSPLAN
• Mål, vision, mission, strategi och taktik – vi reder ut begreppen – marknadens behov bör styra produktutvecklingen
• Vilka behov har vi och hur fungerar vårt beslutssystem? Behovsanalys leder till produktens affärsidé
• Hur skriver man en affärsidé?
SITUATIONSANALYS – NULÄGET
• Produktanalys. Bostonmatrisen och andra verktyg
• Det aktiva kundvalet – målgruppsanalys
• Hot och möjligheter, Porters ”5 forces”
• SWOT – hur den ska användas för aktivitetsplaneringen
VARUMÄRKEN ELLER PRODUKTBESKRIVNINGAR
• Varför varumärkesutveckling är nödvändigt
• Enkla men viktiga tips
POSITIONERING
• Positionering – av varumärket och produkterna
• Regler och hjälpmedel för positionering
TILLVÄXT
• Marknadspenetration eller utveckling?
• Affärs- och produktutveckling
• Produktens livscykel, PLC
• Hur hitta och bedöma nya affärsmöjligheter?
KOMMUNIKATION
• Kommunikation för Kunskap, Attityd, eller Beteende? Hur sätta relevanta kommunikationsmål? Kommunikationskanalernas karaktärer
FÖRDJUPNINGSDAG
EKONOMISKA GRUNDBEGREPP OCH EKONOMISKA SAMBAND – EN GRUND FÖR BEDÖMNING AV LÖNSAMHETEN
• Resultat och lönsamhet
• Rörliga och fasta kostnader/omkostnader
KOSTNADERNAS SAMBAND MED LÖNSAMHETEN
• Ansvaret för olika kostnader
• Konsekvenserna av olika kostnader
• Kostnadsfördelning och produktkalkyl
• Rörelsekapital – finansieringskostnader
PRISSÄTTNING FÖR ÖKAD LÖNSAMHET
• Kostnadsbaserad prissättning
• Värdebaserad prissättning
• Produktens lösningar för kundens problem
• Prissättning på kort och lång sikt
• Priskänslighe
LÖNSAMHETSBEDÖMNING PÅ KORT SIKT
• Produktportfölj
• Täckningsbidrag/vinstpålägg/vinstmarginaler
• Kapitalbindningens konsekvenser
KOMMUNIKATION AV EKONOMISK INFORMATION
• Effektiv kommunikation med andra beslutsfattare i bolaget
– Vilken information efterfrågas? Hur ska informationen paketeras?
• Att motivera beslut i ekonomiska termer
• Förbättrad insikt om de operativa beslutens ekonomiska konsekvenser
• Lönsammare affärer med bättre helhetssyn
Video
Upplägg
HÅLLTIDER FÖR SAMTLIGA KURSDAGAR
08:30 Registrering och morgonkaffe
09:00 Kursdagen inleds
11:30 Lunch
16:30 Sammanfattning
17:00 Avslutning
Tid & plats
Kursen hålls i centrala Stockholm
1-2 juni 2023
Kursen kan även skräddarsys för ert företag. Ni bestämmer själva tid och plats för kursen och sparar utgifter för resa och hotell samt får grupprabatt.
Investering
Kurs 2 dagar: 16.690 kr
Mat & logi
Frukost, lunch och fika ingår i kursavgiften. För logiförslag och ev. hotellrabatt, kontakta Insight Events direkt.
Kursledare
Hans Flink är försäljnings- och affärsutvecklingschef på Svensk Mäklarstatistik. Hans har lång erfarenhet från konsultmarknaden och ledningsbefattningar inom främst försäljning och marknadsföring.
Han har tidigare varit affärs- och varumärkesstrateg på kommunikationsbyrån Recommended, seniorkonsult inom Marks & Brands Strategi, VD för IT-företaget Univits International, marknadschef för mediebevaknings- och analysföretaget Observer Media Intelligence, marknads och försäljningschef på TV1000 och IT-företaget Victor Computers samt vice exportchef på Pricer.
Examen, diplom m.m.
Certifiering:
Under andra dagens slut har du möjlighet att genomgå ett kortare diagnostiskt test för att säkerställa kursinnehållet och verifiera dina kunskaper. Resultatet på testet ges inom en vecka. Vid godkänt test blir du ”Certifierad Produktchef i Praktiken” och ett diplom skickas till dig!
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 4,3
Kursledare som var engagerande och mycket bra konkreta exempel vilket gjorde att det var lätt att omsätta teorierna till den egna vardagen.
Storleken på grupp gjorde att kursen blev interaktiv och trevlig.

Insight Events Sweden startade sin verksamhet 1994 och genomför årligen närmare hundra mässor, konferenser, kurser och utbildningar på den svenska marknaden. Våra tusentals deltagare är beslutsfattare från både privata näringslivet och offentlig sektor. Målsättningen är att ge våra deltagare ny...
Läs mer om Insight Events Sweden och visa alla utbildningar.
det har varit flyt på kursen rakt igenom även mat,kaffe och service runt om