ITIL-utbildningar

Lägg grunden för en ITIL-certifiering

ITIL syftar till de olika ramverk, lösningar och den infrastruktur som finns att tillgå inom IT för företag som sysslar med IT-tjänster. En ITIL-utbildning är till för dig som behöver utveckla din kunskap i de metoder och praxis som råder.
Visar 1-25 av 35 träffar
Läs hur vi sorterar resultat
Vill du vet mer om hur vi sorterar resultat? Läs mer om hur vi rankar utbildningar i sökresultatet.
Visar 1-25 av 35 träffar
1
2

Mer om ITIL-utbildningar

Varför borde man gå en ITIL-utbildning?

En ITIL-utbildning handlar om att skapa en förståelse för hur man kan utveckla kvaliten på IT-tjänsterna inom just ert företag. Vilka modeller borde man använda sig av? Vilka processer är viktiga? Hur kan man strukturera sina IT-tjänster för att de ska bli som mest effektiva och så säkra som möjligt? Det här är frågor som besvaras under en ITIL-utbildning.

Det finns hela tiden nya lösningar på hur man bäst utvecklar sig inom IT och optimerar sina IT-tjänster. Det attraktiva med ITIL är att det är modeller och processer som man utvecklat genom ett ett enormt arbete där man har samlat erfarenheter och kunskap från företag i hela världen. Du får därför en viktig helhetsbild av de strukturer som leder till ett framgångsrikt företag. Genom en utbildning så får du alltså den kompetensutveckling du behöver för att bäst kunna dra nytta av de nya idéer och koncept som finns.   

Vem är en ITIL-utbildning till för?

De här utbildningarna riktar sig till dig som jobbar inom ett företag som säljer IT-tjänster och som är involverad i strukturerna kring service, leverans eller produktivitet. Det är ofta breda utbildningar som finns både på en grundläggande nivå för dig som är nybörjare men ofta på en mer avancerad nivå för dig som har erfarenhet av att redan arbeta med ITIL men vill utvecklas vidare.

Olika typer av ITIL-utbildningar:

Det finns flera olika fokus inom ITIL beroende på var behoven ligger hos just er organisation. De tre vanligaste inriktningarna är dock: 

·         ITIL – grunden

·         ITIL – kapacitet

·         ITILs livscirkel

Vad brukar en utbildning innehålla?

När man vill gå en ITIL-utbildning så finns möjligheten att välja bland flera olika inriktningar. Tillsammans ger de dig alla olika delar av ITIL som finns att tillgå.

En ITIL-grundutbildning ger dig möjligheten att få en inledande förståelse för ITIL för att senare kunna utvecklas vidare. Du får en introduktion till de termer, koncept och metoder som ligger till grund för ITIL.

Med ITIL-kapacitet menar man de utbildningar på fördjupad nivå där man får en större förståelse för de processer, roller och funktioner som finns för att utveckla kompetensen. Denna kompetens ger sedan möjligheten att genomföra transition-steget i ITILs livscirkel. 

En utbildning i ITILs livscirkel är på en avancerad nivå där man fokuserar på ITIL version 3. Här får du ta del av de olika faser som ingår i ITILs livscirkel när det kommer till service; design, planering, strategi och transition.  De olika nivåer som finns inom en ITIL-struktur utvecklar stegvis både din kompetens och er företagsstruktur.

Ett vanligt upplägg:

Plats: Utbildningar inom ITIL är öppna och till för alla intresserade. De sker därför oftast på plats i utbildarens lokaler och i flera orter i Sverige.

Format: Formen för utbildningarna är mestadels i lektionsformat där du på ett pedagogiskt sätt och tillsammans med tilldelad kursliteratur får ta del av de metoder som finns genom inom just ditt valda område.

Längd: En ITIL-utbildning är vanligtvis mellan en dag till en vecka beroende på val av nivå och efter dina behov. 

Så här går du vidare

Sök och hitta en utbildning du är intresserad av


Beställ information eller boka direkt


Du blir kontaktad av utbildningsarrangören

Relaterade kategorier
Jämför utbildningar
Jämför utbildningar
Håll dig uppdaterad
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få utbildningsförslag, inspiration och aktuell information – direkt till din inkorg. 📨
Reportage
PRINCE2 – Kungen av projektledni...
Adding Value Consulting AB

– Att vi nu har en mall att utgå ifrån vid allt projektarbete har gjort organisationen mycket mer effektiv och dessutom talar vi alla samma språk. Våra kunder ser att vi arbetar efter en internationell erkänd standard och de vet då att vi är effektiva och har kontroll på risker, kvalitet och levererar det vi har lovat och oftast lite extra därutöver!

Göran Enström, Commercial Manager, Envirotainer

Läs mer
BiTA Success story
BiTA Service Management

Wise IT ger BiTA ett uppdrag att ta fram ett utbildningsprogram för Servicedesk agenter – Ett mycket lyckat samarbete!

Läs mer