Kursbeskrivning
När du blir chef över dina tidigare arbetskollegor kommer din arbetssituation förändras väsentligt. Hur hanterar du den nya attityden från kollegorna, hur accepteras du i din nya roll, hur hanterar du de nya kraven både under- och ovanifrån? Du får verktyg och tips om hur du hanterar din helt nya situation, som kan innebära känslan av både stress och press.
Du får kunskap om ditt ledarskap, som kräver tydlighet i vad som förväntas av dig och dina befogenheter. Vi benar ut om du befinner dig i en gråzon, där det finns informell förväntan och krav som kan vara svåra att hantera.
Om kursenI den här kuren reflekterar vi över vår situation ur många aspekter och diskuterar hur vi ska kunna få ett hållbart ledarskap som ger möjlighet att hantera chefer, tidigare medarbetare och andra intressenter.
Du får tips och verktyg hur du ska leda människor med olika kompetenser att samverka för att uppnå ett gemensamt mål.
Kursen varvar teori med många praktisk övningar. Övningarna baserar sig på verkliga fall och situationer, vilket ger en realistisk inblick i den nya ledarrollen.
Några av de områden vi bearbetar under kursen
Innan och efter du tackat ja till ledarjobbet
En bra start – hur ska du möta dina medarbetare
Makt – acceptans och attityd
Vad är ledarskap
Igår kollega – idag deras ledare
Konflikt
Kommunikation – det viktigaste redskapet
Kritik – medel för förändring
Leda sig själv
Hantera stress
Var hitta du stöd
Kommande kursstarter
Intresseanmälan
Informator är utbildningsföretaget som stärker din konkurrenskraft genom att underhålla, uppdatera och tillföra relevant kunskap inom IT och management där och när du behöver det. Vi har vuxit tillsammans med svensk mjukvaruindustris ledande företag och utbildat utvecklare, tekniker, projektledare och chefer sedan...