Kursbeskrivning
I varje projekt uppstår situationer då du måste förhandla. Det kan handla om att hitta formerna för ett samarbete, att få mer resurser till projektet eller att sluta ett avtal med en leverantör - eller att förhandla med en leverantör när något inte blev som du tänkt.
I denna kurs får du verktygen för en lyckad förhandling och kunskaper om förhandlingens psykologi. Du lär dig analysera, känna igen och hantera olika förhandlingstekniker och du får även flera chanser att under kursens gång praktiskt utveckla och tillämpa din egen förhandlingskompetens.
Kursen är mycket praktiskt inriktad och du kommer att få chansen att delta i ett flertal förhandlingssituationer.
Förhandlingens grunder
Målet med förhandling - nöjda parter
Det grundläggande förhandlingsmönstret
Mål och förväntningar - vilket utfall vill jag ha?
Förhandlingszonen - worst case och best case
Situationsbedömning - är relationen viktigare än värdet eller tvärtom?
Konflikthantering
Moral och etik i förhandlingen
Förhandlingsprocessen
Planeringen
Samla information - vilken är motpartens ståndpunkt?
Att välja kommunikationssätt och förhandlingsplats
Informationsutbyte - fråga och lyssna
Köpslående - ett utbyte av värden
Vilka eftergifter kan jag göra?
Komplexa förhandlingar
Avslutsteknik
Hantera sammanbrott i förhandlingen
Förhandlingens psykologi
Kommunikation - att förstå sig själv och sin motpart
Icke-verbal kommunikation påverkan på förhandlingen
Argumentationsteknik
Taktik vid förhandlingsbordet.
Kommande kursstarter
Intresseanmälan
Informator är utbildningsföretaget som stärker din konkurrenskraft genom att underhålla, uppdatera och tillföra relevant kunskap inom IT och management där och när du behöver det. Vi har vuxit tillsammans med svensk mjukvaruindustris ledande företag och utbildat utvecklare, tekniker, projektledare och chefer sedan...