Kursbeskrivning
I denna kurs ger vi de studerande en ordentlig djupdykning i UI-verktyget Figma, som är närmast det enda man använder idag för att utveckla UI-skisser, interaktiva prototyper, designguider och komponentbibliotek. Vi kommer avhandla designgrunder för skalbarhet (komponenter, styles, autolayout) samt ge användarna några grundläggande designprinciper (white space, grid och proximitet) för att kunna designa rena, lättförståeliga gränssnitt. Kursen innehåller även delar hur du skapar interaktiva prototyper för användartestning utan att en enda rad kod har skapats.
Dag 1
Introduktion till Figma
Arbeta skalbart med styles och komponenter
Övningar
Design review
Dag 2
Grundläggande designprinciper inom UI
Skapa interaktiva prototyper och genomföra användartester
Övningar
Design review
Ta kontakt med Informators erfarna utbildningsexperter om du är intresserad av en födjupning av kursen.
Förslag på fördjupning
Fördjupning i mer komplexa komponenter och skapa ett komponentbibliotek med varianter
Förslag på djupdykning
Figmas Youtube-kanal
Intresseanmälan
Informator är utbildningsföretaget som stärker din konkurrenskraft genom att underhålla, uppdatera och tillföra relevant kunskap inom IT och management där och när du behöver det. Vi har vuxit tillsammans med svensk mjukvaruindustris ledande företag och utbildat utvecklare, tekniker, projektledare och chefer sedan...