Kursbeskrivning
Design Thinking är en populär och kraftfull samling av processer och verktyg för att arbeta med agil utveckling av produkter och tjänster. Design Thinking är en så kallad “Double Diamond”-process i fem steg, från problembeskrivning till test av lösning med syfte att definiera och konkretisera lösningar utifrån målgruppens behov.
Rätt använt är det ett praktiskt, iterativt, användarcentrerat tillvägagångssätt att lösa reella problem, utveckla innovationer för att skapa originella tjänster och konkurrensfördelar.
Filosofin i Design Thinking är egentligen ingen ny metod, utan har sina rötter i 'traditionell' UX och användarcentrerad utveckling. Däremot har DT de senaste åren slagit igenom kraftigt som ett sätt att effektivt driva idéprojekt speciellt i agila utvecklingsmiljöer och inom Tjänstedesign. Metoden har, inte oväntat, blivit populär i såväl som offentlig sektor, i små och stora företag, och även start-ups.
Kursen innehåller följande moment
Design Thinking - bakgrund & definition
Introduktion till Product Discovery
Design Thinkings faser- Empathize- Define- Ideate- Prototype- Test
Användning av Problemformuleringar och designutmaningar
Användningsmönster och användartyper och -grupper
Leveranser: Personas, empathy maps, Job To Be Done (JTBD), Kundresor, Scenarier, User Stories, m. m.
Koppling till agil utveckling
Genomgång av några värdefulla digitala verktyg
Kommande kursstarter
Intresseanmälan
Informator är utbildningsföretaget som stärker din konkurrenskraft genom att underhålla, uppdatera och tillföra relevant kunskap inom IT och management där och när du behöver det. Vi har vuxit tillsammans med svensk mjukvaruindustris ledande företag och utbildat utvecklare, tekniker, projektledare och chefer sedan...