Kursbeskrivning
Utbildningen C-programmering – Grundkurs vänder sig till programmerare och systemerare som ska underhålla befintlig C-programvara.
Du får lära dig läsa, förstå, vidare- och nyutveckla C-kod, vad som ger portabilitet respektive icke-portabilitet och ANSI-standardbiblioteket. Du får också en orientering i moderna utvecklingsverktyg.
1. Introduktion
Egenskaper hos språket
Historik och standardisering
Användandet av C i olika miljöer och för olika ändamål
2. Översikt över C
Grundläggande syntaxregler
Main-funktionen och anrop till andra funktioner
Variabler och typer
Lagringsklasser och synlighet
De vanligaste operatorerna
Parameteröverföring i C - alltid med värdeöverföring
Programflödeskontroll
Härledda, egendefinierade typer
3. Utvecklingsmiljön
Operativsystemet - vanligen Windows-verktyget behandlas endast i den mån det behövs för enkel kompilering av teckenbaserade applikationer. Ev prövas också debugfunktioner.
4. Variabler och typer
Skillnaden mellan definition och deklaration
Namnregler för lokala och globala variabler
Heltalstyper och flyttalstyper
Tecken, konstanttecken och escapesekvenser
5. Programflödeskontroll
Flera satser i ett block
Villkor -if och if-else, nästlade if-else
Slingor med for, while och do-while
Switch-satsen, alternativ till nästlade if-else-satser
6. Uttryck och operatorer
Vad är operator kontra operander?
Språkets grupper av operatorer –aritmetiska, logiska, jämförande och bitvisa
Avsaknaden av logisk variabeltyp
Prioritet och associativitet
Sizeof-operatorn
Typkontroll och implicit/explicit typkonvertering i C
7. Funktioner
Funktionsdefinition (prototyp) kontra definition
Strukturering med hjälp av funktionell nedbrytning
Parameteröverföring och returnering
Synlighetsregler – lokala variabler
Vad händer egentligen vid ett funktionsanrop?
Rekursiva funktioner – funktioner som anropar sig själva
8. Preprocessorn
Makron – ett sätt att definiera konstanter och små funktioner
Inkludering av header-filer
Villkor för kompileringen
9. Vektorer och pekare
Vektorer – en indexerad rad av variabler
Pekare är minnesadresser
Sambandet mellan vektorer och pekare, en egenhet i C
Möjligheten att använda vektornamn som pekare och pekare som vektornamn
Dynamisk minnesallokering ger en pekare
Strängar som ett specialfall
Pekare till funktioner
10. Strukturer
Möjlighet att kombinera data i större strukturer
Användandet av pekare till strukturer.
Olika medlemsdata
Unioner, ett sätt att komprimera data
Strukturdeklarationer med typedef
11. Modularisering
Uppdelning i header och implementation
Header-filen som interface
Synlighetsregler vid modularisering
12. Standardbiblioteket
Historik kring standardiseringen
Standardbibliotekets omfattning och huvudgrupper - filhantering, stränghantering, minneshantering och matematikfunktioner m m
Möjligheten att använda andra bibliotek och API:er
13. Vanliga fel
Genomgång av typiska fel, logiska och syntaktiska
14. Verktyg
Make-filer, Debugger och Browsers
15. Framtiden
Övningar:
Ett första program i C
Beräkna cirkelarea
Visa teckenrepresentation
Konvertera teckenrepresentation
Beräkna typstorlekar
Enkel fickräknare
Bitvis skift och maskning
Beräkna maxtal
Siffror till text
Behandla argumentsträng
Räkna tecken i strängar
Allokera dynamiskt minne
Litet register med länkad lista
Konstruera en stack
Program för filkopiering
Intresseanmälan
Informator är utbildningsföretaget som stärker din konkurrenskraft genom att underhålla, uppdatera och tillföra relevant kunskap inom IT och management där och när du behöver det. Vi har vuxit tillsammans med svensk mjukvaruindustris ledande företag och utbildat utvecklare, tekniker, projektledare och chefer sedan...