Kursbeskrivning
Har du provat på design, analys, agil modellering, eller objektorientering, och vill vidga dina vyer praktiskt och teoretiskt? Det här är utbildningen som hjälper dig att utvecklas i ditt arbete med modeller.För notation och begreppsapparat används UML, kompletterad med kapitel om mönster (Patterns), designtumregler, samt komponentdesign för återanvändning. Förutom ett par mindre övningar ingår en genomgående sammanhållen övning med användningsfall, klassdiagram, sekvensdiagram, mm.Vi övar med papper resp whiteboard, men för den som vant sig vid något UML-ritverktyg är det fritt fram att ta med och använda sitt verktyg i övningarna.
1. Introduktion
UML - applikationsoberoende standard, utan utmanare.
Vilken roll kommer Object Management Group resp verktygsleverantörerna att spela?
2. Användningsfall (Use Cases)
Hur arbetar man med användningsfall (Use Cases) och vad tillför de?
UML-notation för användningsfall
Relationer mellan användningsfall
Tumregler och tips
3. Strukturer och avancerade klassdiagram i UML
Klass, attribut, operationer med parametrar
Relationer generalisering, aggregat, association
Klassdiagram kontra Objektdiagram
Nyansering av UML med stereotyper och nyckelord, «Interface» kontra «Boundary» mm
Olika typer av delsystem, skikt kontra scoped context och subdomän.
Component- och Package-diagram
Ett principexempel på affärsregler och constraints i OCL
Applikationer där avancerade statiska strukturer behövs
4. Design Patterns uttryckta i UML
Principer för Designmönster
Exempel på Designmönster
Kort om skillnader och likheter jämfört med analysmönster resp arkitekturmönster
5. Tumregler och UML-diagram användbara i design
UML:s Designdiagram i korthet
Design-tumregler för återanvändbarhet och förändringstålighet
6. Avancerade sekvensdiagram i UML
Användningsfall som språngbräda
Meddelanden, deltagare, returer, timing constraints
UML-operatorer (de vanliga resp de mindre vanliga)
Applikationer med avancerad dynamik
Exempel på interaktionsmönster i Sekvensdiagram
Sekvensdiagrammens potential i arkitekturer och MDA: "programmering/test i diagram"
7. Tillstånd och tillståndsövergångar i UML
Tillståndsdiagram
Livscykler i "administrativa" applikationer och persistenta objekt (entiteter)
Livscykler i "tekniska" applikationer och transienta objekt
Händelser
Inmeddelanden
Genererade händelser
Utmeddelanden
Villkor
Åtgärder inne i det egna objektet (entry, do, exit), skillnaden mot händelser
Sammansatta tillstånd med subtillstånd
Implementering med designmönster resp med olika andra principer, i korthet
Tillståndsdiagrammens koppling till Sekvensdiagram och till MDA resp RT.
8. Återanvändning
SOLID m fl designprinciper för återanvändbarhet, komponenttänkande, SW Product Lines
Strategier för återanvändning: när ?
Hur många delar vi med? (en enkel komponentmognadsskala)
9. Trender och framtiden i korthet
Arkitektur, metodik, MDA
Execution Environments kontra hårdvaruplattformar
Mellanvaror - lösningen som blev problemet?
MDA:s plattformsoberoende: analysresultaten överlever plattformsbyten
Snabb uppsummering av kursens UML-diagram
Intresseanmälan
Informator är utbildningsföretaget som stärker din konkurrenskraft genom att underhålla, uppdatera och tillföra relevant kunskap inom IT och management där och när du behöver det. Vi har vuxit tillsammans med svensk mjukvaruindustris ledande företag och utbildat utvecklare, tekniker, projektledare och chefer sedan...