Strategisk Digital Marknadsföring

IHM Business School, i Göteborg (+3 orter)
Längd
På plats 4 heldagar. På distans 6 halvdagar
Pris
34 900 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
Löpande starter (+4 kursstarter)
Utbildningsform
Öppen utbildning, Företagsanpassad utbildning, Onlineutbildning
Längd
På plats 4 heldagar. På distans 6 halvdagar
Pris
34 900 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
Löpande starter (+4 kursstarter)
Utbildningsform
Öppen utbildning, Företagsanpassad utbildning, Onlineutbildning
Få mer information om utbildningen, arrangörerna svarar oftast inom 48h 👍

Kursbeskrivning

Strategisk Digital Marknadsföring

SÄKERSTÄLL EN PLANERAD OCH GENOMTÄNKT ANVÄNDNING AV DIGITALA KANALER FÖR ATT NÅ AFFÄRSMÅLEN

IHM Strategisk Digital Marknadsföring ger dig en djup förståelse för det bakomliggande strategiska arbetet inom digital marknadsföring. Du lär dig konkreta verktyg och strategiska metoder som hjälper dig ta företagets digitala närvaro och kommunikation hela vägen från strategi till konvertering och optimering.

OPTIMERA ER MARKNADSFÖRING

I den digitala affärsvärlden skapas värde från kontinuerlig analys och uppföljning av kundernas beteende i era olika kanaler - det innefattar hemsida och design, social media, email marketing, sökmotorannonsering, sökmotoroptimering och mycket, mycket mer.

Med utbildningen Strategisk Digital Marknadsföring får du en djupare förståelse för hur alla insatser samverkar för att skapa den mest effektiva digitala kundresan.

FÖR VEM PASSAR UTBILDNINGEN?

Utbildningen passar dig som sitter på en strategisk roll och vill få fördjupad kunskap och strategisk förståelse för digital marknadsföring. Efter utbildningen kommer du förstå både bredden och djupet av dina insatser och kunna sätta mål på ett strategiskt plan för att utföra, beställa och kravställa rätt - vare sig du är chef, säljare, marknadsansvarig eller egenföretagare.

RESULTAT EFTER UTBILDNINGEN

  • Förståelse för det digitala ekosystemet och insikt i hur olika arbetsmoment, verktyg, kanaler och plattformar samverkar
  • Analysförmåga för att kunna mäta och förstå dina kunders beteende på era digitala plattformar och kanaler
  • Förståelse för de vanligaste systemen och verktygen som hjälper dig att utveckla er digitala närvaro
  • Kunskap kring agil arbetsmetodik och hur det kan påverka arbetsprocesser, budget och resultat.
  • Förmåga att identifiera alla steg i kundresan och utifrån dem servera rätt målgrupp med rätt innehåll vid rätt tidpunkt
  • Förståelse för målgruppsanalyser, personas och vikten av att anpassa materialet utifrån målgrupp
  • Strategisk kunskap i hur du skapar och upprätthåller en digital affärsstrategi
  • Förståelse för hur du arbetar med kravställning och utvärdering av externa digitala leverantörer

OMFATTNING

Kursstarterna i Göteborg, Malmö och Stockholm genomförs under 4 heldagar, kl. 09.00-16.30

Kursstarterna på distans genomförs under 6 halvdagar, kl. 08.30-12.30

Kommande kursstarter

Välj mellan 4 kursstarter

Löpande starter

  • Företagsanpassad utbildning
  • Göteborg

Löpande starter

  • Öppen utbildning
  • Malmö

Löpande starter

  • Öppen utbildning
  • Stockholm

Löpande starter

  • Onlineutbildning
  • Distans

Omfattning och nivå

UTBILDNINGEN OMFATTAR:

ARBETSPROCESSER I DET DIGITALA EKOSYSTEMET

Du får en genomgång av digital marknadsföring och dess komponenter på ett strategiskt plan. Du lär dig vilka delar det digitala ekosystemet innehåller, hur de hänger ihop och vilka synergieffekter som kanalerna kan generera. Vi går igenom vikten av att jobba med ett agilt arbetssätt och vilka effekter det har på arbetsprocessen, budget och resultat.

  • Det digitala ekosystemet
  • Mål & mätning
  • Resurser
  • Agilt förhållningssätt
  • Strategisk plan (ROI)
  • Kanalstrategier (CCM)
  • Kundresan
  • Målgruppsstrategi och Personas

STRATEGI & VERKTYG INOM SOCIALA MEDIER

Du lär dig arbeta konkret och strategiskt med det digitala landskapet och dess centrala aktiviteter. Du lär dig hur sociala medier kan användas för att driva konvertering och hur du på ett strategiskt sätt planerar, genomför och optimerar relevanta aktiviteter i respektive kanal.

  • Annonsering i sociala medier
  • Facebook & Instagram
  • Linkedin
  • Övriga sociala kanaler
    • Pinterest
    • Twitter
    • Snapchat
    • TikTok
  • YouTube
  • Influencer Marketing
  • Remarketing

STRATEGISK & VERKTYG INOM SEARCH MARKETING

Du får förståelse för vikten av att arbeta med såväl de organiska som betalda kanalerna inom Search Marketing. Du lär dig relevanta komponenter och verktyg som finns inom SEO och SEM och skapar dig en djupare förståelse för strategiskt planering såväl som praktisk kunskap inom de olika delarna.

  • Sökmotoroptimering (SEO), övning
  • Sökmotorannonsering (SEM)
  • Display
  • Remarketing

STRATEGI & UTVÄRDERING

Du lär du dig att strategiskt planera för samt följa upp, analysera och agera på de digitala aktiviteter vi gått igenom under tidigare tillfällen. Du får praktisk kunskap inom de ledande analysverktygen. Du lär dig vad som är relevant att mäta, samt hur du utvärderar en besökares beteende för att kunna lägga upp en strategisk plan framåt. Vi går även igenom kundresans olika steg ur en strategisk synvinkel och hur du kan se till att nå kunden under hela resans gång.

  • Innehåll & Kundresa
  • Struktur & Process
  • Webbanalys (KPI)
  • Konverteringsoptimering
  • Spårning
  • Webbanalys
  • Design & UX
  • Planering & Rapportering

Under utbildningsdagarna varvar vi teoretiska genomgångar med praktiska övningar och case. Detta gör att du kommer få en djupare förståelse för digital marknadsföring och ett mer strategiskt synsätt på de olika beståndsdelarna. Du som deltagare kommer vara en aktiv del i erfarenhetsutbytet och kunskapsbyggandet.

Kostnader

AVGIFT

34 900 kr exkl. moms

43 625 kr inkl. moms

Kursledare

Alesso Lion

Jag kommer från en bakgrund inom det grafiska och det kreativa, under många år drev jag eget företag inom contentproduktion, webbutveckling och marknadsföring. Min bakgrund som egenföretagare har gett mig en helhetsbild inom hur digitalt skapande, grafisk sammansättning och webbutveckling samspelar med marknadsföring. På Topvisible arbetar jag framförallt inom Paid Social, Webbdesign och Contentproduktion. Jag hjälper företag att förmedla sina produkter, sin historia och sin vision med hjälp av digital marknadsföring. Utöver detta så utbildar jag även inom digital marknadsföring och contentproduktion för såväl sociala medier som för webben.

Fredrik Ekdahl

Efter att ha studerat en 2-årig yrkesutbildning med inriktning på E-handel, har jag sedan sommaren 2016 arbetat som konsult och föreläsare på Topvisible. Mina fokusområden har sedan karriärsstarten varit SEO, SEM samt digital analys. Jag har en förkärlek för Google och har under åren samlat på mig mycket kunskap och erfarenhet om Google’s olika plattformar, Google Analytics, Google Ads, Google Looker Studio - för att nämna några. Under årens lopp har jag fått inblick i och erfarenheter från många olika typer av branscher och bolag. Erfarenheter som jag gladeligen delar med mig utav under mina utbildningar på IHM.

Intresseanmälan

Beställ information

Fyll i formuläret för att få mer information om Strategisk Digital Marknadsföring, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.
IHM Business School
Fabriksgatan 25
41250 Göteborg

IHM utvecklar kompetensen som utvecklar näringslivet.

Ju högre tempo som präglar förändringarna i vår omvärld, desto mer behövs IHM. Utveckling kräver utveckling, och på IHM Business School erbjuder vi affärsutbildningar för företag och individer som vill utvecklas och nå framgång. Vi erbjuder ett brett utbud av...

Läs mer om IHM Business School och visa alla utbildningar.

Highlights