Marknadsekonom DIHM

IHM Business School, i Göteborg (+3 orter)
Längd
Fyra terminer, 2 obligatoriska och 2 valfria
Pris
259 600 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
Löpande starter (+4 kursstarter)
Utbildningsform
Öppen utbildning, Onlineutbildning
Längd
Fyra terminer, 2 obligatoriska och 2 valfria
Pris
259 600 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
Löpande starter (+4 kursstarter)
Utbildningsform
Öppen utbildning, Onlineutbildning
Få mer information om utbildningen, arrangörerna svarar oftast inom 48h 👍

Kursbeskrivning

Marknadsekonom DIHM

EN EXAMEN I AFFÄRSUTVECKLING PÅ HÖGSKOLENIVÅ

För att nå högsta nivå inom affärsutveckling krävs både teoretisk expertis och praktisk förmåga. För att säkerställa en högkvalitativ utbildning väljer vi erfarna lärare från ledande positioner inom näringslivet.

EN EXAMEN FÖR YRKESVERKSAMMA

Marknadsekonom DIHM är en internationellt gångbar examen på universitetsnivå för dig i en kommersiell ansvarsbefattning. 

För att du ska ha praktisk nytta av kunskapen du lär dig, förankras utbildningarna i DIHM-paketet till din och de andra deltagarnas affärsverksamheter. Det är viktigt av framförallt två anledningar:

  • Du får en unikt anpassad utbildning formad efter dina mål och erfarenheter
  • Du får en rlevant examen som har en direkt koppling till verkligheten

RESULTAT EFTER EXAMEN

  • Du har avancerad kunskap i affärsutveckling och kan fatta affärsmässigt hållbara affärsbeslut
  • Du kan leda interna och externa affärsutvecklingsprojekt
  • Du har insikt i kopplingen mellan ekonomi, marknadsföring, organisation och ledarskap
  • Du har en internationellt gångbar kvalifikation på högskolenivå(SeQF nivå 6)
  • Visa fler lönsamma resultat.
  • Du kan analysera en affärsutmaning och starta ett relevant affärsutvecklingsprojekt som möter behovet
  • Du kan bedöma ett affärsutvecklingsprojekts genomförbarhet med hänsyn till affärsnytta och risk
  • Du kan kritiskt granska arbetsmetoder och informationsinsamlingar i affärsutvecklingsprojekt utifrån relevanta, sociala, etiska och vetenskapliga aspekter.
  • Du kan redogöra för handlingsalternativ i dialog med beslutsfattare och intressenter (även i internationella sammanhang)
  • Du kan relevanta lagar och känner till aktuell forskning inom affärsutveckling

Kommande kursstarter

Välj mellan 4 kursstarter

Löpande starter

  • Öppen utbildning
  • Göteborg

Löpande starter

  • Öppen utbildning
  • Malmö

Löpande starter

  • Öppen utbildning
  • Stockholm

Löpande starter

  • Onlineutbildning
  • Distans

Upplägg

KURSMOMENT

VÄLJ INRIKTNING

För att examinera dig som Marknadsekonom läser du fyra halvårslånga terminer. Med ett generellt utbildningsprogram och två valbara specialiserade program stärker du din och ditt företags konkurrenskraft inom det område du tycker är mest intressant.

Studietiden rör sig runt 6 timmar i veckan, vanligen 13.00 -19.00 en dag i veckan. Därtill tillkommer studier och övningar vid sidan om lektionstillfällena. Du väljer själv om du vill läsa på din IHM-ort eller digitalt baserat.

Totalt omfattar examen minst 13 delkvalifikationer som fördelas inom de olika utbildningsprogrammen.

TERMIN 1: BÖRJA MED BUSINESS MANAGEMENT

Grunden för att göra rätt affärsval är insikt i vad kunderna vill ha och vad som skapar lönsamhet. Den tryggheten vill vi ge dig som har eller är på väg in i en kommersiell ansvarsbefattning.

Därför inleder vi med Business Management som ger grundläggande förståelse för vad som ingår i en lönsam affärsverksamhet.

TERMIN 2-3: VÄLJ INRIKTNING

Efter Business Management fördjupar och specialiserar du dina kunskaper med två valfria utbildningar under andra och tredje terminen. Välj  bland dessa:

  • BUSINESS FINANCE

Kunskap i redovisning, kalkylering, finansiell planering och ekonomistyrning som gör att du kan fatta beslut som får stora finansiella konsekvenser.

  • GROWTH & MARKETING STRATEGY

Utveckla dina kunskaper inom varumärkesutveckling, produktutveckling och tjänsteutveckling.

  • SALES & MARKETING MANAGEMENT

Skapa marknads- och säljtaktik som driver försäljningen och är affärsmässigt hållbar genom djup förståelse för hur mänsklig påverkan fungerar.

  • PROJEKTLEDNING

Nå dina mål, håll budget och leverera affärsnytta som projektledare genom ny kunskap inom ledarskap och kommunikation.

  • VERKSAMHETSSTYRNING

Fördjupa din förmåga att leda, styra och utveckla en verksamhet på operativ ledningsnivå.

TERMIN 4: AVSLUTA MED STRATEGIC BUSINESS DEVELOPMENT

I den sista terminen tränar du dig i att metodiskt driva affärsutvecklingsprojekt kring nya eller befintliga affärsmöjligheter i din verksamhet.

Affärsutvecklingsprojektet är det avgörande testet för dina kunskaper inom professionell affärsutveckling.

Intresseanmälan

Beställ information

Fyll i formuläret för att få mer information om Marknadsekonom DIHM, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.
IHM Business School
Fabriksgatan 25
41250 Göteborg

IHM utvecklar kompetensen som utvecklar näringslivet.

Ju högre tempo som präglar förändringarna i vår omvärld, desto mer behövs IHM. Utveckling kräver utveckling, och på IHM Business School erbjuder vi affärsutbildningar för företag och individer som vill utvecklas och nå framgång. Vi erbjuder ett brett utbud av...

Läs mer om IHM Business School och visa alla utbildningar.

Highlights