Inga recensioner än

Live Shopping

Längd
1 dag i veckan under 8 veckor
Pris
19 900 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
Löpande starter se detaljer
Utbildningsform
Onlineutbildning
Längd
1 dag i veckan under 8 veckor
Pris
19 900 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
Löpande starter se detaljer
Utbildningsform
Onlineutbildning
Få mer information om utbildningen, arrangörerna svarar oftast inom 48h 👍

Kursbeskrivning

Live Shopping engagerar 1800% fler kunder än en traditionell e-handel och konverterar 10 gånger så mycket. Konceptet medför med andra ord signifikant påverkan på kundupplevelse och säljresultat - och linjerar med framtidens säljlandskap. Det här är utbildningen för dig som vill implementera affärskonceptet i din verksamhet.

Live Shopping-formatet skapar ett personligt, närvarande och engagerande säljmöte med potential att nå allt från en smal kundkrets till en hel värld. Formatet växer explosionsartat på grund av sin affärsmässiga effektivitet - men för att lyckas med Live Shopping krävs grundläggande kunskap, både för den strategiska och den operativa processen. Denna kunskap lär du dig i utbildningen.

FÖR VEM PASSAR UTBILDNINGEN?

Live Shopping passar dig som arbetar inom kommunikation, försäljning eller kundupplevelser inom antingen B2B eller B2C. Relevanta titlar är exempelvis Content/Event-producent, marknadschef, E-Commerce Manager, Social Media Manager.

RESULTAT

  • Förståelse för hur du implementerar Live-Shopping i din verksamhet
  • Praktisk förmåga att genomföra Live Shopping-Event, från idé till koncept
  • Förståelse för hur dina olika kanaler samverkar för bästa resultat
  • Förståelse för hur du utvärderar, analyserar och drar lärdom från dina events
  • Kunskap kring att ta fram koncept efter mål och att mäta effekten
  • Förmåga att hantera tekniken och programmen som krävs för Live Shopping

SÅ GÅR DET TILL:

Utbildningen genomförs på distans och du utför praktiska moment i ett reellt sammanhang.

I utbildningen ingår  med utgångspunkt i kursens innehåll kommer planera, genomföra och utvärdera ett live shopping-event i ditt befintliga företag. 

OMFATTNING

1 dag i veckan under 8 veckor

halvdagar kl.08.30-12.30

Utöver schemalagd tid genomför du självstudier som innefattar cirka 3-4 timmar i veckan.Utbildningen avslutas medredovisning och inlämning av projektplan.

Kommande kursstarter

1 tillgänglig kursstart

Löpande starter

  • Onlineutbildning
  • Distans

Utbildningens innehåll

KURSMOMENT

DAG 1: DET NYA SÄTTET ATT KOMMUNICERA MED KUNDER

  • Förstå formatet Live Shopping
  • Så kan Live Shopping användas
  • Det nya digitala landskapet,
  • Trender från Asien
  • Målgruppsanpassning
  • Förutsättningar för att lyckas
  • målsättning, projektplanering, mätning och resultat

DAG 2: EFFEKTER & GRUNDKOMPONENTER

  • Applicera Live Shopping i din verksamhet
  • Effekter, resultat och mål - på kort och lång sikt
  • Intern implementation
  • Tekniska förutsättningar

DAG 3: LIVE SHOPPING KONCEPT OCH TRENDER

  • Trendspaning och kreativa koncept 
  • Idé- och inspirations-workshop inriktat på målsättning och önskat resultat
  • Hemuppgift

DAG 4: MARKNADSFÖRING

  • Marknadsstrategi
  • Kampanjplanering
  • Influencer Marketing
  • Kanalval och distribuering
  • Budget
  • After Sales och distribuering av rörligt innehåll

DAG 5: TEKNISK INTEGRATION

  • Uppsättning av event i Live Shopping-plattformen Streamify
  • Uppsättning och spårning i Google Analytics

DAG 6: PROJEKTLEDNING – SKARPT PROJEKT I REELL MILJÖ

  • Planering, strategidokument och mallar
  • Projektledning, marknadsföring och målsättning
  • Intern drift 
  • Hemuppgift

DAG 7: ATT HOSTA EVENT OCH NÅ EFFEKT

  • Presentationsträning för host (programledare) av Live Shopping event
  • Manus och interaktionsövningar
  • Best practice och inspirations-workshop 

DAG 8: GENOMFÖRANDE AV LIVE SHOPPING-EVENT OCH INLÄMNING

  • Redovisning av genomfört projekt
  • Inlämning av projektplan
  • Utvärdering av event
  • Feedback session

Investering

AVGIFT

19 900 kr exkl. moms

24 875 kr inkl. moms

Huvudlärare på kursen

Anna Björkeryd

Chief Marketing Officer

Jag startade min karriär inom retail – först som butikssäljare och Visual Merchandiser, därefter som Event Manager och sen dess har jag arbetat med marknadsföring. Med ett stort intresse för försäljning, kundrelationer och digital marknadsföring har jag hjälpt många kunder inom en rad olika branscher att bygga inspirerande digitala upplevelser och starka kundrelationer. Som marknadschef på Live Shopping-bolaget Streamify utbildar jag kunder inom projektledning och konceptutveckling inom Live Shopping dagligen och är alltid nyfiken på att testa nya kreativa idéer!

Intresseanmälan

Beställ information

Fyll i formuläret för att få mer information om Live Shopping, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!
IHM Business School
Fabriksgatan 25
41250 Göteborg

IHM utvecklar kompetensen som utvecklar näringslivet.

Ju högre tempo som präglar förändringarna i vår omvärld, desto mer behövs IHM. Utveckling kräver utveckling, och på IHM Business School erbjuder vi affärsutbildningar för företag och individer som vill utvecklas och nå framgång. Vi erbjuder ett brett utbud av...

Läs mer om IHM Business School och visa alla utbildningar.

Highlights