Kursbeskrivning

Live Shopping engagerar 1800% fler kunder än en traditionell e-handel och konverterar 10 gånger så mycket. Konceptet medför med andra ord signifikant påverkan på kundupplevelse och säljresultat - och linjerar med framtidens säljlandskap. Det här är utbildningen för dig som vill implementera affärskonceptet i din verksamhet.
Live Shopping-formatet skapar ett personligt, närvarande och engagerande säljmöte med potential att nå allt från en smal kundkrets till en hel värld. Formatet växer explosionsartat på grund av sin affärsmässiga effektivitet - men för att lyckas med Live Shopping krävs grundläggande kunskap, både för den strategiska och den operativa processen. Denna kunskap lär du dig i utbildningen.
FÖR VEM PASSAR UTBILDNINGEN?
Live Shopping passar dig som arbetar inom kommunikation, försäljning eller kundupplevelser inom antingen B2B eller B2C. Relevanta titlar är exempelvis Content/Event-producent, marknadschef, E-Commerce Manager, Social Media Manager.
RESULTAT:
- Förståelse för hur du implementerar Live-Shopping i din verksamhet
- Praktisk förmåga att genomföra Live Shopping-Event, från idé till koncept
- Förståelse för hur dina olika kanaler samverkar för bästa resultat
- Förståelse för hur du utvärderar, analyserar och drar lärdom från dina events
- Kunskap kring att ta fram koncept efter mål och att mäta effekten
- Förmåga att hantera tekniken och programmen som krävs för Live Shopping
SÅ GÅR DET TILL:
Utbildningen genomförs på distans och du utför praktiska moment i ett reellt sammanhang.
I utbildningen ingår med utgångspunkt i kursens innehåll kommer planera, genomföra och utvärdera ett live shopping-event i ditt befintliga företag.
OMFATTNING
1 dag i veckan under 8 veckor
halvdagar kl.08.30-12.30
Utöver schemalagd tid genomför du självstudier som innefattar cirka 3-4 timmar i veckan.Utbildningen avslutas medredovisning och inlämning av projektplan.
Kommande kursstarter
Utbildningens innehåll
KURSMOMENT
DAG 1: DET NYA SÄTTET ATT KOMMUNICERA MED KUNDER
- Förstå formatet Live Shopping
- Så kan Live Shopping användas
- Det nya digitala landskapet,
- Trender från Asien
- Målgruppsanpassning
- Förutsättningar för att lyckas
- målsättning, projektplanering, mätning och resultat
DAG 2: EFFEKTER & GRUNDKOMPONENTER
- Applicera Live Shopping i din verksamhet
- Effekter, resultat och mål - på kort och lång sikt
- Intern implementation
- Tekniska förutsättningar
DAG 3: LIVE SHOPPING KONCEPT OCH TRENDER
- Trendspaning och kreativa koncept
- Idé- och inspirations-workshop inriktat på målsättning och önskat resultat
- Hemuppgift
DAG 4: MARKNADSFÖRING
- Marknadsstrategi
- Kampanjplanering
- Influencer Marketing
- Kanalval och distribuering
- Budget
- After Sales och distribuering av rörligt innehåll
DAG 5: TEKNISK INTEGRATION
- Uppsättning av event i Live Shopping-plattformen Streamify
- Uppsättning och spårning i Google Analytics
DAG 6: PROJEKTLEDNING – SKARPT PROJEKT I REELL MILJÖ
- Planering, strategidokument och mallar
- Projektledning, marknadsföring och målsättning
- Intern drift
- Hemuppgift
DAG 7: ATT HOSTA EVENT OCH NÅ EFFEKT
- Presentationsträning för host (programledare) av Live Shopping event
- Manus och interaktionsövningar
- Best practice och inspirations-workshop
DAG 8: GENOMFÖRANDE AV LIVE SHOPPING-EVENT OCH INLÄMNING
- Redovisning av genomfört projekt
- Inlämning av projektplan
- Utvärdering av event
- Feedback session
Investering
AVGIFT
19 900 kr exkl. moms
24 875 kr inkl. moms
Huvudlärare på kursen
Anna Björkeryd
Chief Marketing Officer
Jag startade min karriär inom retail – först som butikssäljare och Visual Merchandiser, därefter som Event Manager och sen dess har jag arbetat med marknadsföring. Med ett stort intresse för försäljning, kundrelationer och digital marknadsföring har jag hjälpt många kunder inom en rad olika branscher att bygga inspirerande digitala upplevelser och starka kundrelationer. Som marknadschef på Live Shopping-bolaget Streamify utbildar jag kunder inom projektledning och konceptutveckling inom Live Shopping dagligen och är alltid nyfiken på att testa nya kreativa idéer!
Intresseanmälan
IHM utvecklar kompetensen som utvecklar näringslivet.
Ju högre tempo som präglar förändringarna i vår omvärld, desto mer behövs IHM. Utveckling kräver utveckling, och på IHM Business School erbjuder vi affärsutbildningar för företag och individer som vill utvecklas och nå framgång. Vi erbjuder ett brett utbud av...